2022
Beskytte vårt sinn, vår kropp og vår ånd
August 2022


“Beskytte vårt sinn, vår kropp og vår ånd”, Liahona, august 2022.

For foreldre

Beskytte vårt sinn, vår kropp og vår ånd

Bilde
mor og far klemmer småbarnet sitt

Kjære foreldre:

Vi er velsignet med handlefrihet i livet. Vi kan bruke denne handlefriheten til egoistiske formål eller til å la Gud råde, slik eldste Dale G. Renlund underviser på side 4. Det vi velger, påvirker ikke bare oss, men også menneskene rundt oss. Ressursene som er oppført her, kan hjelpe deg og din familie å forstå overgrep, så vel som hvordan de kan forhindre det og hjelpe dem som har vært utsatt for overgrep, å bli helbredet.

Samtaler om evangeliet

Respekter grenser

Vår himmelske Fader ga oss kroppen og handlefriheten vår, men noen ganger utnytter mennesker seg av andre på måter som skader dem. Du kan bruke artikkelen på side 12 for å drøfte passende intimitet og artikkelen på side 16 for å drøfte hvor viktig det er å respektere personlige grenser og hva barn skulle gjøre hvis deres personlige grenser har blitt krenket.

Kirkens ressurser ved overgrep

Herren og hans kirke har slått klart fast at overgrep ikke kan tolereres (se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 38.6.2, ChurchofJesusChrist.org). Vi er alle vår himmelske Faders barn, og vi fortjener alle å være trygge, elsket og bli behandlet med respekt. Dessverre har noen opplevd overgrep eller kjenner noen som har vært utsatt for overgrep. Kirken har noen digitale ressurser til personer som har vært utsatt for overgrep, som har vært skyld i overgrep mot andre eller som kjenner et offer. Ressurser er også tilgjengelige for å hjelpe folk å gjenkjenne tegnene på overgrep.

For å finne disse ressursene i Evangeliebibliotek-appen [på engelsk], velg Lifehelp og deretter Abuse. Eller på ChurchofJesusChrist.org, klikk på Libraries, Gospel Library, Life Help og deretter Abuse.

Samtalestartere om nettsikkerhet

Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal snakke med barna om nettsikkerhet, kan du vurdere å stille dem spørsmål som disse (tilpasset fra “Scams and Safety”, Federal Bureau of Investigation, fbi.gov):

  • Jeg har hørt om voksne som presser barn som er på Internett til å sende bilder av kroppen sin til den voksne. Har du noen gang hørt om noe sånt?

  • Har noen på skolen noen gang blitt tatt bilde av som ble sendt rundt til mange mennesker? Hva kunne skje med vedkommende hvis bildet var pinlig?

  • Har noen du ikke kjenner noen gang prøvd å kontakte deg eller snakke med deg på Internett?

  • Hvorfor tror du en voksen ville ønske å snakke med et barn på Internett?

Familieaktivitet med Kom, følg med meg

“Nærmere deg, min Gud”

Salmenes bok

“[Vi føler] ofte Ånden så mektig når vi priser Gud med sang” (Ronald A. Rasband, “Bygg en åndelighetens og beskyttelsens festning”, Liahona, mai 2019, 108).

  1. Plasser et bilde av Frelseren på den ene siden av rommet, og be alle sitte på motsatt side av rommet.

  2. Velg en salme eller Primær-sang om Jesus Kristus som dere kan synge sammen.

  3. Etter hvert som hvert vers synges, flytter alle nærmere bildet av Jesus.

  4. Når alle er nær bildet, kan dere bære vitnesbyrd om Frelseren og hva han betyr for dere.

  5. Noen av Salmene er tonsatt. Du kan gjerne lytte til Salmene 23 og 150 av Tabernacle Choir at Temple Square som en del av aktiviteten. Følg ordene fra Skriftene dine.

Drøfting: Hvilke vers fra Salmenes bok eller andre bøker med hellig skrift minner oss om hva Jesus Kristus har gjort for oss og hjelper oss å føle hans kraft og kjærlighet?

Skriv ut