2022
3 prinsipper som hjalp meg å vende tilbake til Kristus
Oktober 2022


Bare digitalt: Unge voksne

3 prinsipper som hjalp meg å vende tilbake til Kristus

Tjeneste, nestekjærlighet og tålmodighet er nøklene til mange hjerter og sjeler som synes utenfor vår rekkevidde.

Bilde
en far legger hånden på sin sønns skulder mens de ser ut i det fjerne

Da jeg var 15, hadde jeg en hendelse i kirken som gjorde at jeg følte meg såret. Jeg ønsket aldri å dra tilbake etter den dagen. Min tidlige tro og mitt håp smuldret opp da jeg langsomt mistet fokus på min guddommelige identitet. Jeg følte stor tvil og kunne ikke finne noen svar.

Så jeg prøvde å finne mening utenfor evangeliet. Til mine kjæres bekymring, drev jeg lenger bort. Mine foreldre prøvde å hjelpe på alle måter. Mange venner inkluderte meg i aktiviteter. Men jeg hadde ikke hatt “en mektig forandring i mitt hjerte” (Alma 5:12). Men etter hvert som personer i mitt liv delte Kristus-lignende kjærlighet og var gode eksempler, lærte jeg betydningen av Guds plan for meg.

Hvis du har en du er glad i som strever med sin tro, lurer du kanskje på hvordan du kan hjelpe dem. I mitt tilfelle handlet mine kjære som Herrens tjenere. Det var deres kjærlighet og hengivenhet som bragte meg tilbake til evangeliet.

Du kan gjøre det samme med noen du er glad i.

Her er tre prinsipper mine kjære praktiserte som hjalp meg å se vår himmelske Faders kjærlighet til meg:

1. Tjeneste

“For jeg husker Guds ord som sier at på deres gjerninger skal dere kjenne dem, for hvis deres gjerninger er gode, da er også de gode” (Moroni 7:5).

Biskopen min, en god venn og et godt eksempel for meg, inviterte meg stadig til å yte omsorgstjeneste sammen med ham selv om jeg ikke lenger gikk i Kirken. Han var en så viktig person for meg at jeg ikke kunne avvise invitasjonene hans. Vi hadde utallige flotte opplevelser med å hjelpe dem vi besøkte, og han tilbød seg alltid å dele budskap i evangeliet med dem, slik at jeg ikke ville føle meg utilpass.

Han tjente meg samtidig som han inviterte meg til å tjene andre, og det gjorde stor forskjell i å komme tilbake til Kristus.

2. Nestekjærlighet

“Og kjærligheten er tålmodig og er velvillig og misunner ikke og blåser seg ikke opp, søker ikke sitt eget, blir ikke lett bitter … [Nestekjærlighet] utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt”(Moroni 7:45).

Min far er et godt eksempel for meg på nestekjærlighet. Han har alltid vist meg nestekjærlighet, uavhengig av min tro eller mine valg. I en svært mørk periode i mitt liv snakket jeg med faren min, og han møtte meg med “Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47). Han lyttet til mine bekymringer uten å dømme, og ga meg enkle og uvurderlige råd.

Noe av det viktigste du kan gjøre for dine kjære, er å vise dem Kristus-lignende kjærlighet, uansett hva deres valg er.

3. Tålmodighet

“Men tålmodigheten må føre til fullkommen gjerning, så dere kan være fullkomne og hele, og ikke komme til kort i noe” (Jakob 1:4).

Jeg vendte tilbake til Kirken etter at jeg hadde vært borte i ti år, og moren min viste Kristus-lignende tålmodighet. Hun presset meg aldri, eller ble frustrert over meg. Hun elsket meg, husket min verdi og visste at Ånden og vår himmelske Fader påvirket meg.

Vi kan ikke forhaste oss med Herrens verk eller ta fra en annen vedkommendes handlefrihet. I stedet kan vi holde oss nær til Ånden for å vite når det er på tide å innby eller tjene dem vi er glad i.

Når andre valgte å tjene, vise kjærlighet og være tålmodig med meg, ble jeg velsignet med muligheter og relasjoner som ikke ville ha vært mulig uten deres hjelp. Det er Frelserens lys, spesielt når det er et eksempel på våre handlinger, som veileder andre tilbake til gleden ved hans evangelium. Mitt ydmyke vitnesbyrd er at Gud elsker oss alle uansett hvor vi er i livet eller hva vi har gjort, men han kan velsigne oss enda mer når vi kommer til ham. Jeg er så takknemlig for evangeliet, og jeg vitner om at det virkelig var gjennom Kristus-lignende eksempler fra de jeg hadde i livet mitt at jeg var i stand til å vende tilbake.

Skriv ut