2022
Har du spørsmål? Her er fem sannheter å huske på
Oktober 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Har du spørsmål? Her er fem sannheter å huske på

Jeg hadde mange spørsmål da jeg ble medlem av Kirken, men jeg har lært hva jeg skal gjøre for å finne svar.

Bilde
kvinne som ber

Da jeg vokste opp i Japan lærte jeg om ting som ikke ga mening for meg. Før jeg ble medlem av Kirken hadde jeg spørsmål om universet og hensikten med livet.

Da jeg begynte med misjonærleksjonene, følte jeg meg overveldet av spørsmål. Jeg forklarte at jeg hadde søkt etter svar fra så mange forskjellige kilder, men hadde aldri følt meg tilfreds med det jeg fant. Misjonærene lærte meg at jeg alltid kunne stole på at Herren ville lede meg til sannhet.

Siden den gang har jeg alltid vært i stand til å søke svar fra ham og følge Ånden for å fortsette å styrke mitt vitnesbyrd.

Her er fem sannheter jeg har lært om å ha spørsmål underveis:

1. Det er greit å ha spørsmål

Spørsmål kan virke skremmende, men vår himmelske Fader ønsker at vi skal stille spørsmål i tro slik at vi kan styrke vår tro på Jesus Kristus. Vi kan se på eksempler fra profeter som stilte rettferdige spørsmål som Nephi (se 1 Nephi 17–18), Jareds bror (se Ether 2–3), og spesielt Joseph Smith, hvis enkle spørsmål førte til evangeliets gjengivelse (se Joseph Smith – Historie 1:5–13).

2. Gud vet alt

Da jeg leste 2 Nephi for første gang, innså jeg at selv Nephi hadde spørsmål. Men han satte sin lit til Herren istedenfor “kjøds arm” (2 Nephi 4:34). Så da jeg hadde spørsmål, stolte jeg også på Herren. Jeg ba oppriktig, gransket Skriftene og studerte profetenes ord for å komme nærmere ham og stole på hans tidsplan før noe annet.

Verdens svar kan virke lette å finne, men Gud er den virkelige kilden til sannhet og kunnskap. Og vi har konstant tilgang til ham for å veilede oss til sannheten – for en fantastisk velsignelse det er!

Som president Russell M. Nelson underviste, “Vi [kan] be til vår himmelske Fader og motta veiledning og rettledning, bli advart mot farer og distraksjoner og bli styrket til å gjøre ting som vi rett og slett ikke kunne klart på egenhånd.”1

3. Vi trenger daglige erfaringer med Herren

Jeg har noen ganger blitt fristet til å bevege meg bort fra vår himmelske Fader når jeg har lyttet til verdens røster, spesielt de som er på sosiale medier. Motstanderen gjør alt han kan for å lede oss bort fra sannheten. Og ofte presenterer han oss halvsannheter og ideer som virker ufarlige og forlokkende.

Men president Nelson underviser også at “motgiften mot Satans bedrag [er] klar: Vi trenger daglige opplevelser med tilbedelse av Herren og studium av hans evangelium. Gi ham en rimelig andel av din tid. Når du gjør det, legg merke til hva som skjer med ditt positive åndelige momentum.”2

Å sette av tid til ham hver dag vil hjelpe oss å skjelne mellom motstanderens røst og Herrens røst.

4. Å holde pakter innbyr Guds kraft

Det kan være fristende å la våre spørsmål overstyre vår tro og vårt håp på Jesus Kristus. Verden kan til og med få tanken på å bryte våre pakter til å virke tiltalende. Men jeg vitner om at ved å følge profetens ord og holde mine pakter, har jeg vært i stand til å få et evig perspektiv som har hjulpet meg å føle mer fred og glede enn noen gang før, selv uten alle svarene. Jeg vet at, som president Nelson underviste, “ordinanser og pakter [gir] oss tilgang til guddommelig kraft”3 og jeg har følt denne kraften til å finne og tro på sannheten gjennom å holde mine pakter.

5. Vi kan velge å tro

Når du står overfor ubesvarte spørsmål, kan du tenke på det du vet. Husk at vår himmelske Fader er med deg selv om du ikke kan finne svar med en gang.

Jeg vet hvordan det føles å ha ubesvarte spørsmål og å møte verdens fristelser. Men vi har Den hellige ånds betydelige og oppmuntrende gave. Å følge Ånden betyr ikke alltid at vi vil finne svar umiddelbart, men det betyr at vi alltid kan bli ledet til sannheten. Når jeg søker vår himmelske Fader og Jesus Kristus, føler jeg glede og styrke fra Ånden hver dag til å fortsette å gå fremover med tro. Jeg husker at til tross for våre vanskeligheter, har vi alltid kraft til å “velge å tro”.4

Jeg er så takknemlig for min kunnskap om evangeliet og for spørsmål som gjør det mulig for meg å gi næring til og utvikle mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Skriv ut