2022
Omvendelsens glede og gave – Nyere budskap fra profeter og apostler
Oktober 2022


Bare digitalt

Omvendelsens glede og gave – Nyere budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om omvendelse.

Bilde
Jesus tar hånden til kvinnen som ble grepet i hor

På generalkonferansen i april 2022 oppfordret president Russell M. Nelson oss til å “oppdage gleden ved daglig omvendelse”.1 Han tilføyde:

“Omvendelse er nøkkelen til fremgang. Ren tro holder oss i bevegelse fremover på paktens sti.

Vær så snill å ikke frykte eller utsette omvendelse. Satan fryder seg over din elendighet. Gjør kort prosess. Kast hans innflytelse ut av ditt liv! Begynn i dag å oppleve gleden ved å legge av deg det naturlige menneske. Frelseren elsker oss alltid, men spesielt når vi omvender oss.”2

Medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har talt på generalkonferansen om gleden ved omvendelse. De har også delt budskap om dette emnet på sosiale medier, herunder følgende:

Omvendelse og trøst gjennom Kristus

“Gud er ikke blottet for følelser. Han tar vare på oss med en kjærlig foreldres ømme følelser. Jeg kan tenke meg gleden han følte over å vite at [hans elskede Sønn] til slutt ville vinne en strålende triumf over synd og død, åpne dørene til himmelske muligheter slik at du og jeg en dag kunne få leve igjen sammen med våre kjære.

Men jeg tror også at hans glede ble dempet av den fullkomne kunnskap om hva som ventet hans elskede Sønn … Denne Sønnen ville lide som ingen noensinne, og heller ikke kunne lide.

Men fordi vår himmelske Fader elsker oss så høyt, lot han disse gledesfylte og smertefulle hendelsene følge sin rette kurs. Fordi verden trengte frelse, og fordi du og jeg trenger frelse, sendte han oss en Frelser …

La oss ta imot Guds fullkomne og dyrebare gave. La oss kaste våre byrder og synder for Frelserens føtter og oppleve gleden som kommer av omvendelse og forandring. La oss følge Jesus Kristus og etterligne hans liv.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 24. jan. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Hva Gud føler når vi gjør feil

“En ung person spurte meg en gang: ‘President Ballard, hva føler Gud for meg når jeg gjør feil?’ Kanskje du også har lurt på dette.

Gud elsker alle sine barn, og han forstår at livet byr på utfordringer for oss alle. Vi er ikke fullkomne. Vi kommer til å gjøre feil. Han har gitt oss sin Sønn Jesus Kristus for å hjelpe oss å forandre oss så vi kommer oss gjennom jordelivet.

Til syvende og sist skulle vi lære å leve slik han ønsker at vi skal leve, men uavhengig av hvor fort vi forandrer oss og utvikler oss, er hans kjærlighet til oss uforanderlig fordi vi er hans barn.

Herren Jesus Kristus kan hjelpe oss å reparere alt som må repareres i livet vårt ved sitt sonoffer.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 16. okt. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Omvendelsens og tilgivelsens mirakler

“Vi skulle prøve å lære av fortiden. Det er meningen vi skal lære av fortiden, men ikke leve i den … Vi ser oss tilbake for å dra lærdom av gode erfaringer, ikke for å gjenoppleve det som er forbi.

Når vi har lært det vi trenger å lære og tatt med oss det beste av det vi har erfart, skulle vi se fremover og huske at tro alltid peker mot fremtiden. Tro er alltid forbundet med velsignelser, sannheter og begivenheter som ennå kan frembringe ønskede resultater i vårt liv.

Noen av dere tenker – spesielt når vi lever gjennom den daglige tumulten i verden rundt oss i dag – ‘Finnes det noen fremtid for meg?’ Hva innebærer et nytt år for meg? Vil jeg være i trygghet? Vil livet være stabilt? Kan jeg stole på Herren og på fremtiden?

Tro stoler på at Gud har store ting i vente for hver og en av oss og at Kristus virkelig er ‘yppersteprest for de goder som skulle komme’ (Hebreerne 9:11).

Hold blikket festet på dine drømmer, uansett hvor langt unna de måtte være. Lev for å se omvendelsens og tilgivelsens mirakler, mirakler av tillit og guddommelig kjærlighet som vil forvandle ditt liv i dag, i morgen og for alltid. Dette er et nyttårsløfte jeg vil be deg om å holde.”

Eldste Jeffrey R. Holland, facebook, 9. jan. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

En rensende gave

“Frelserens altomfattende forsoning forandrer fullstendig hvordan vi kan se på våre overtredelser og ufullkommenheter. Istedenfor å dvele ved dem og føle oss uforbederlige eller uten håp, kan vi lære av dem og være fulle av håp. Omvendelsens rensende gave gjør det mulig for oss å legge våre synder bak oss og bli en ny skapning.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5. juni 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

En forandring i hjertet

“Vårt hjerte forandres av sannhetene vi lærer i tempelet om Gud og Jesus Kristus – og av løftene vi gir om å elske og tjene. Vi fokuserer mindre på det vi ønsker og mer på å innrette vår vilje etter Guds … Hovedhensikten med Herrens hus er at vi skal bli forvandlet og bli nye skapninger i Kristus.

Ofte i verden forsøker man å gjøre forandring fra utsiden og inn. Mange tror at det å forandre en persons omstendigheter er den beste måten å forandre en person på.

Gud virker imidlertid vanligvis fra innsiden og ut. Hvis vi lar ham, kan Gud forandre vårt hjerte, og da blir vi velsignet med evne og styrke til å forandre våre omstendigheter.

I de hellige templer forandrer det vi lærer og lover å gjøre, oss fra innsiden og ut, slik at vi kan bli mer hengivne Jesu Kristi disipler.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 19. april 2022, facebook.com/davida.bednar.

Å bli kjent med Frelseren

“Noen av dere tror kanskje at Jesus Kristus er Guds Sønn og at han ofret et altomfattende og evig sonoffer. Men dere tror kanskje også at hans forsoning fungerer for alle andre, men ikke dere. Du utøver tro på Frelseren, men tror kanskje ikke at alle hans lovede velsignelser er tilgjengelige for deg eller kan virke i ditt liv. Jeg innbyr deg til ikke bare kjenne til Herren, men også lære Ham å kjenne.

Herren har formant oss om å bli som Ham. Vi blir kjent med Herren når vi, gjennom Hans forsonings kraft, søker å bli Ham lik. Vi lærer Herren å kjenne når vi tjener Ham og virker i Hans rike. Vi blir bedre kjent med Herren når vi ikke bare tror på Ham, men også tror Ham og Hans forsikringer.

Å tro Ham – å akseptere som sanne, Hans kraft og løfter – innbyr perspektiv, fred og glede i vårt liv. Hans forsoning er individuell. Den er personlig. Og den er for hver enkelt av oss.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 14. mars 2021, facebook.com/davida.bednar.

Personlig ansvar

“Frelseren, som betalte prisen for våre synder, fritok oss ikke fra personlig ansvar for hvordan vi lever. Verdien av arbeid, flittighet, arbeide av all vår makt, utvikle våre talenter og å forsørge familien har blitt universelt forkynt i Skriftene fra begynnelsen av.

Min utfordring til deg er å granske dine mål og avgjøre hvilke som vil hjelpe deg å oppfylle familieforpliktelser, holde deg på din paktsvei og la deg få den gleden Herren ønsker for deg. Husk at å ha et mål lar deg spare tid og innsats ved å planlegge på forhånd og ikke gå glipp av viktige forutsetninger og tidsfrister.

Du trenger ikke være redd til tross for farene og utfordringene du vil møte. Du vil bli velsignet og beskyttet når du søker rettferdige, verdige mål, planlegger og arbeider med fasthet og besluttsomhet, og stoler på og fokuser på tro, omvendelse, frelsende ordinanser og Frelserens sonoffer mens du holder ut til enden. Å fokusere på tempelet vil hjelpe deg å nå disse målene.

Jeg vitner høytidelig om Jesu Kristi guddommelighet. På grunn av ham trenger vi ikke frykte, for i ham er vår glede fullkommen.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 8. des. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Ærlige, oppriktige personlige bønner

“Jeg har funnet ut i mitt eget liv, når en av mine kjære eller en venn foreslår ting jeg trenger å forandre, selv om de er sanne, dukker det naturlige mennesket i meg noen ganger opp og sier: ‘Du ser det ikke fra mitt synspunkt’, eller ‘Hvem er du til å dømme?’ Eller så kanskje tenker jeg: ‘Kanskje du burde jobbe med deg selv.’ Men når jeg kneler ydmykt for min himmelske Fader og spør i dyp oppriktighet: ‘Fader, hva trenger jeg å forandre?’ ‘Hvor trenger jeg å omvende meg?’ ‘Hva er det jeg mangler?’ Da kommer en rolig følelse over meg, og på riktig tidspunkt hører jeg ham. Og hans sannhet, hans evige sannhet, trenger inn i mitt hjerte.

Ærlig, oppriktig personlig bønn i disse stille øyeblikkene åpner vinduet for åpenbaring fra vår himmelske Fader. Vi hører ham. Han taler til oss. Å prøve å lytte til Åndens stille hvisken og love min himmelske Fader at jeg vil være mer oppmerksom på det jeg kan forbedre, synes å gi meg større evne til å høre ham.

Virkelig forandring skjer sjelden på en dag. Det vet jeg at det ikke gjør for meg. Men med tiden blir vi mer og mer enn vi var. Når vi hører ham og handler ifølge den åndelige rettledning vi mottar fra ham, overøser han sin Ånd og sin anerkjennelse over oss. Det finnes ikke noe bedre enn det – å føle hans anerkjennelse og føle hans Ånd. Den hellige ånd bekrefter vår himmelske Faders kjærlighet til oss. Og jeg vet i mitt tilfelle at han forsikrer meg om at selv disse små fremskrittene hjelper meg å komme nærmere ham.”

Eldste Neil L. Andersen, “Slik hører jeg ham”, 27. des. 2021, facebook.com/neill.andersen.

Med ærlig hensikt

“Nylig spurte en misjonær meg: ‘Er vi hyklere hvis vi ikke holder alle budene vi underviser folk?’ Dette er en godt spørsmål! Jeg tenkte jeg ville dele svaret mitt her. Jeg vet at jeg ikke trenger å være fullkommen for å bli kalt som medlem av De tolv apostlers quorum. Jeg vet bedre enn noen andre at jeg ikke er fullkommen. Så må vi være fullkomne for å tjene Herren? Naturligvis ikke. Det handler ikke om det.

Det er stor forskjell på opprørskhet og svakhet. Så det er hyklersk å undervise et bud som du ikke har tenkt å holde. Det ville vært hyklersk. Men å undervise om et bud og så snuble og omvende deg, det er ikke hyklersk, fordi du har til hensikt å holde budet. Når vi gjør ting med ærlig hensikt, betyr det at vi har til hensikt å holde budene. Det er ikke noe som er hyklersk ved å undervise om paktens sti eller undervise om Guds bud når du faktisk har til hensikt å holde dem alle. Du vet og kan vitne om at det å holde disse budene vil gi velsignelser.

“I Mormons Bok Moroni 6:8 står det: “Men hver gang de omvendte seg og ba om tilgivelse med ærlig hensikt, ble de tilgitt.” Den hyklerske delen kommer hvis vi gjør en feil og ikke omvender oss, og ikke har til hensikt å omvende oss. Integritet er at våre handlinger og vår tro er i fullstendig harmoni – det er slik vi prøver å leve livet vårt. Men er det hyklersk hvis vi ikke alltid kan gjøre det? Nei, det er hele poenget med omvendelse, ikke sant? Vi kan omvende oss fra det som vi, til tross for vår gode innsats, mislykkes å gjøre. På grunn av Jesu Kristi forsoning er tilgivelse reelt.”

Eldste Dale G. Renlund, Facebook, 15. feb. 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Guds vennlighet og uforlignelige kraft

“Mine kjære venner, jeg vitner for dere om at når vi oppriktig omvender oss fra våre synder, lar vi Kristi sonoffer bli helt og fullstendig virksomt i vårt liv. Omvendelsens gave er et uttrykk for Guds godhet mot sine barn, og den er en demonstrasjon av hans uforlignelige kraft for å hjelpe oss å overvinne de synder vi begår.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 2. juni 2021, facebook.com/soares.u.

Skriv ut