2022
Hvordan kunne jeg føle Ånden igjen?
Oktober 2022


“Hvordan kunne jeg føle Ånden igjen?”, Liahona, okt. 2022.

Sagt av siste dagers hellige

Hvordan kunne jeg føle Ånden igjen?

Da koret sang “Kom nå alle, store, små”, begynte mørkets festning som hadde omringet meg å falle sammen.

Bilde
Tabernacle Choir

Selv i mine mørkeste tider har jeg alltid følt fred i mine prøvelser gjennom Den hellige ånd. Men det forandret seg da jeg gjennomgikk behandling for kroniske smerter som gjorde meg sengeliggende i to måneder.

Smerten avtok etter at behandlingen var over, men jeg begynte å streve med depresjon. Samtidig virket det for meg som om jeg hadde mistet evnen til å føle Ånden.

I seks måneder følte jeg meg forlatt og lengtet fortvilet etter å føle Ånden igjen. Min helbredelse var lang og smertefull, noe som virket enda mer skremmende uten Ånden.

Jeg snakket med biskopen, som forklarte at depresjon noen ganger maskerer Ånden slik at vi ikke kan føle den. Hans råd trøstet meg, og en prestedømsvelsignelse fra min mann ga meg større styrke mens jeg håpefullt ventet på å føle Den hellige ånd igjen.

Generalkonferansen hadde alltid vært en kilde til åndelig styrke for meg, men under åpningsmøtet på generalkonferansen i april 2019 følte jeg ingenting. Det endret seg på neste møte da et blandet kor fra Brigham Young University sang “Kom nå alle, store, små”.1

Teksten og billedspråket om Jesus Kristus som et lam bløtgjorde mitt hjerte. Jeg innså at en vegg av sinne, depresjon og falske følelser av forlatthet hadde maskert min evne til å føle Ånden. En mørkets festning hadde omringet meg, noe som gjorde det umulig for Ånden å komme inn i mitt hjerte. Da koret sang det andre verset, begynte denne festningen å falle sammen.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum holdt sin tale “Se der Guds Lam” etter salmen.2 Med kraften i hans ord, skylte en kjærlighet til Frelseren og vår himmelske Fader over meg.

Mange barrierer kan hindre oss i å føle Ånden, men vi kan arbeide oss gjennom disse barrierene med hjelp fra vår himmelske Fader og Hans Sønn. Jesus Kristus forstår mine vanskeligheter fullkomment. Av kjærlighet til oss og sin Fader, utholdt han “spotten som oss møter her”.3

Vår himmelske Fader vet hva som vil gi oss trøst, og han vet når han skal velsigne oss for vår største åndelige vekst.

Noter

  1. “Kom nå alle, store, små”, Salmer, nr. 134.

  2. Jeffrey R. Holland, “Se der Guds lam”, Liahona, mai 2019, 44–46.

  3. Salmer, nr. 134.

Skriv ut