2023
Ljus, sanning och vår vandring med Jesus Kristus
Juni 2023


Endast digitalt

Ljus, sanning och vår vandring med Jesus Kristus

Begrunda tre strategier som hjälper dig att vandra i ljuset och urskilja sanning utan att bli bedragen.

Bild
Kristus vandrar med lärjungarna

Sök ljus

Den inspirerade texten till den vackra sången ”Jag vill gå med Jesus” är en inbjudan till djup begrundan:

Jesus gick med visdom, och med sanningen.

Och han visade att han var allas vän.

Han vill ge mig ledning, lära mig sin lag.

Han vill att jag går med honom varje dag.

Jag kan bli som Jesus, älska liksom han

när jag går hans vägar och gör allt jag kan.

Frälsaren är med mig, skyddar mig i allt

och hans kärlek vill jag dela tusenfalt.

Jag vill likna Jesus, lyssna till hans ord

som han lärde ut när han var här på jord.

Jesus ger mig styrka, ger mig frid och tröst.

Jag ska alltid lyssna till hans milda röst.

Jag vill gå med Jesus till mitt hem hos Gud.

Han välsignar mig med Anden och lär mig alla bud.

Djupt uti mitt hjärta kan han förändra mig.

Jag vill gå med Jesus och han vill gå med mig.1

Det finns verkligen ingen större, mer spännande och mer själsförädlande utmaning än den att lära sig vandra med Herren och samtidigt ta emot den storslagna välsignelsen att låta honom vandra med oss.

Tänk på profeten Enok. Allteftersom Enok växte i tro och insikt fick han undervisning om alla Guds vägar. Så stor var hans tro och så mäktigt hans språk att han hjälpte alla han hade omkring sig att omvända sig och själva uppleva ljuset och sanningen som kommer av att lyda buden. Deras förvandling och omvändelse var så enastående att de vandrade med Herren och senare togs upp till himlen. Enok sökte ljus och sanning i sitt liv, och han inbjöds att vandra med Jesus (se Mose 6–7).

Låt oss fundera över hur vårt sökande efter ljus och sanning i våra dagliga liv kan hjälpa oss att vandra med Jesus. Enligt skrifterna är ljus ”gudomlig energi, kraft eller inflytande som utgår från Gud genom Kristus och ger liv och ljus åt allting. … Det hjälper också [Guds barn att] förstå evangeliets sanningar och bidrar till att få dem in på evangeliets stig, som leder till frälsning”.2 Profeten Abinadi i Mormons bok förklarade att Jesus Kristus ”är världens ljus och liv, ja, ett ljus som är oändligt, som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9). Jesus förkunnade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Johannes 8:12).

Därför söker vi Kristus när vi söker efter ljus i våra liv. Allteftersom vi söker Kristus och tar till oss hans ljus blir vi hans barn – ”ljusets barn” (1 Tessalonikerbrevet 5:5). Ljusets barn låter sitt ljus lysa så att andra kan se deras goda gärningar och prisa vår Fader i himlen (se Matteus 5:16). Denna strävan får oss att göra gott i livet och ger oss löftet att vi ”inte [ska] vandra i mörkret utan ha livets ljus”. Under vår fortsatta vandring på stigen i Jesu heliga ljus lär vi, växer och får ännu mer ljus.3 Det finns ett mönster av att få ljus när vi vandrar med Jesus, och Jesus, i sin tur, vandrar med var och en av oss personligen genom att välsigna oss så att vi ”alltid kan ha hans Ande hos [oss]” (Läran och förbunden 20:77). Detta är just det löfte som Herren gav Enok: ”Och du ska förbli i mig och jag i dig, vandra därför med mig” (Mose 6:34).

Sök sanning

Låt oss nu rikta vår uppmärksamhet mot sanning. De heliga skrifterna lär oss att ”sanningen är kunskapen om tingen som de är och som de var och som de kommer att vara” (Läran och förbunden 93:24). Profeten Joseph Smith lärde en gång att ”kunskap är nödvändigt för liv och gudsfruktan … Kunskap är uppenbarelse. Hör, alla ni bröder, denna stora nyckel: kunskap är Guds kraft till frälsning”.4 Herren sa:

”Sanningens Ande är av Gud. Jag är sanningens Ande, och Johannes bar vittnesbörd om mig och sa: ’Han tog emot en fullhet av sanningen, det vill säga av all sanning.’

Och ingen människa tar emot fullheten om hon inte håller hans bud” (Läran och förbunden 93:26–27).

Bröder och systrar, i det här sammanhanget hänger sanning samman med ljus, kunskap och uppenbarelser från himlen, och är förenlig med Guds sinne, vilja, natur, härlighet och gestalt.5 Det finns kraft i sanningen eftersom ”sanningen ska göra [oss] fria” (Johannes 8:32). Därför gör sanningen det möjligt för oss att se klart, urskilja och undvika bedrägeri och ta ut kursen igenom ovissheten i vår tid. Faktum är att vi alltid bör söka efter sanning i livet på ett eller annat sätt. Andra och fjärde versen i psalmen ”O säg, vad är sanning” lär oss mycket om att ringa in vikten av vårt sökande efter sanning:

O säg, vad är sanning? En gåva så dyr

som var människa längtar att få.

Sök i svindlande djup, där den glimmar så ny,

eller högt över himmelens blånande sky;

det målet vi sträva att nå …

Ja, säg vad är sanning? Den först är och sist,

den är tidlös, beständig och rik.

Fast himmel och jord må försvinna förvisst,

skall dock sanningen motstå all prövning till sist.

Guds sanning är evigt sig lik.6

Vi lever i underbara tider när världen är fylld av mer information än någonsin tidigare. Men det har aldrig varit svårare att urskilja sanningen. Vi lever i en värld med motstridiga synsätt, högljudda och söndrande åsikter och utstuderade filosofier som ofta kommer från självutnämnda experter och influencers av vilka många kanske ropar på oss från internets mörka vrår. På nätet pågår ett till synes oupphörligt angrepp som riktas mot sanningen.

Den amerikanske presidenten Abraham Lincoln tyckte om att fängsla sina åhörare och använde ofta gåtor och humor i sina tal. Bland annat sägs det att han frågade en publik hur många ben en hund skulle ha om svansen räknades som ett ben. När de svarade fem sa han att svaret var fyra, för att kalla svansen ett ben gör den inte till ett ben.

Sanning existerar verkligen. Det spelar ingen roll hur många som tycker om och delar sin ”sanning” eller hur många sociala influencers som bekräftar den – sanningen är att en svans inte är och inte kan vara ett ben. Lincolns gåta visar på skillnaden mellan ”min sanning” och absolut sanning. Satan är en mästare på att urlaka innebörden av ord, ändra definitioner och förvränga verkligheten. Många människor på internet ser ut att komma undan med en hel del genom att ändra definitionen av något, men en godtycklig förändring av definitioner förändrar inte verkligheten eller det som faktiskt är sant.

I en bemärkelse har världens norm för sanning kommit att bero på vad som känns bra. Allt ifrågasättande av ”den egna sanningen”, som de själva definierat, anses vara kontroversiellt och ses som ett personligt angrepp. Information utan norm och i avsaknad av ljus och sanning skapar en alternativ verklighet. Tänk till exempel på de många fantasivärldar du har råkat besöka i och med att internets algoritmer har visat dig mer och mer innehåll och information beroende på vad du klickat på och gillat. Ju mer du klickar på något, desto mer visar internets algoritmer liknande innehåll – inte i sanningens namn utan för att effektivisera reklam och öka intäkter. Om du till exempel klickar på hundvideor tror du kanske snart att alla älskar hundar och har en hund, och att internet faktiskt skapades av en hund för hundfantaster. Internet visar dig då ett ständigt ökande antal av de här bilderna och annonserna, så till den grad att du kanske börjar tro att du verkligen behöver en hund.

I dagens värld går du kanske omkring med otroligt kraftfull teknik i fickan eller ryggsäcken, men du kan inte bara be tekniken om ljus och sanning. Att vandra med teknik bör trots dess fantastiska förmågor aldrig förväxlas med att vandra med Jesus. Om vi i vår vandring förlitar oss på världsliga röster och jordiska källor kan vi bli sårbara för falska filosofier och osanningar. De här sakerna tilltalar oss kanske, men de representerar inte sanningen.

Vår käre profet, president Russell M. Nelson, lärde en gång att ”sanningen är sanning. Vissa saker är helt enkelt sanna. Den som bedömer vad som är sant är Gud – inte flödet i de sociala medier du föredrar.”7

Och före honom, för många år sedan, lärde också president Spencer W. Kimball (1895–1985), som var profet under min tid som student på universitetet, att absolut sanning inte kan ”förändras enligt människors åsikter”.8 Syskon, ”absolut sanning finns i en värld som alltmer föraktar och avfärdar absoluta sanningar”.9

Vandra med Jesus Kristus

Vår stora strävan i livet är att söka efter ljus och sanning och att vandra med vår Frälsare och ta emot den storslagna välsignelsen att han vandrar med oss, trots mörkret som finns i världen i dag. President Nelson har sagt: ”Lyssna nu på mig när jag säger: Bli inte förledd av dem vars tvivel får näring av saker du inte kan se i deras liv.”10 Han uppmanade oss också att föra in ljus och sanning i våra vittnesbörd:

”Jag vädjar till dig att ta ansvar för ditt vittnesbörd. Kämpa för det. Ta hand om det. Vårda det. Ge det näring så att det växer. Ge det sanning. Förorena det inte med icke troende mäns och kvinnors falska filosofier för att sedan undra varför ditt vittnesbörd försvagas.”11

De här råden är i sanning en uppmaning att vandra med Jesus så att Jesus kan vandra med oss.

Hur kan vi vandra i ljuset och urskilja sanning utan att bli bedragna av relativa sanningar som förespråkas av människor som är missnöjda med gudomlig och absolut sanning? Låt mig erbjuda några strategier baserade på vad jag har lärt mig av våra profeters inspirerade undervisning och genom egen livserfarenhet.

Studera Mormons bok regelbundet

För det första, be Gud om inspiration om hur du kan balansera ditt hektiska schema så att du kan ägna tid åt att studera Mormons bok regelbundet. Sanningarna i Jesu Kristi evangelium undervisas allra tydligast och mest kraftfullt i Mormons bok. Denna heliga uppteckning av skrifter utgjorde en ytterst viktig milstolpe i återställelsen av Jesu Kristi evangelium i den här tidsutdelningen, efter att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus hade besökt Joseph Smith. Mormons bok vittnar om Guds sanna och fullkomliga kärlek till sina barn, Jesu Kristi osjälviska och gudomliga försoningsoffer och Frälsarens krönande verksamhet bland nephiterna kort efter sin uppståndelse (se 3 Nephi 11).

Mormons bok innehåller svaren på livets mest anslående frågor, och den undervisar om Kristi lära. Som vår käre profet president Nelson har sagt har sanningarna i den här boken ”kraften att hela, lugna, återställa, hjälpa, stärka, trösta och glädja själen”.12 Tänk på profetens löften till dem som tar sig tid att studera de här underbara skrifterna:

”Om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag … När ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv … När ni dagligen fördjupar er i Mormons bok, så ska ni få skydd mot dagens ondska.”13

Att ägna mer tid åt Mormons bok vägleder dig till Jesus Kristus och fyller dig med inspiration och uppenbarelse för ditt liv. Den fyller din själ med ljus och hjälper dig att urskilja sanning.

Jag läste Mormons bok från pärm till pärm första gången som ung seminarieelev. Jag minns fortfarande den varma känsla som uppfyllde min själ, fyllde mitt hjärta, upplyste mitt förstånd och blev mer och mer välbehaglig, som Alma beskrev den när han predikade Guds ord för sitt folk (se Alma 32). Denna känsla och ytterligare ljus och sanning som Herren ansåg lämpligt att välsigna mig med blev så småningom till kunskap som slog rot i mitt hjärta och blev grunden till mitt vittnesbörd. Mormons bok är slutstenen som upprätthåller min tro på Herren och mitt vittnesbörd om Jesu Kristi lära. Den är en av hörnstenarna som stärker mitt vittnesbörd om sanningen i Kristi gudomliga försoningsoffer. Den är min sköld mot motståndarens försök att försvaga min tro och ingjuta otro och mörker i mitt sinne. Den ger mig mod att frimodigt förkunna mitt vittnesbörd om Frälsarens ljus och sanning för världen. Jag lovar dig att när du med hjälp av bön konsekvent studerar Mormons bok, finner du ljus och sanning i ditt liv och kommer närmare vår Frälsare Jesus Kristus och lär dig att vandra med honom.

Tillbringa mer tid i Herrens tempel

Den andra strategin är att tillbringa mer tid med Herren i hans tempel. Allt sedan president Nelsons första tal till hela kyrkan i januari 2018 har många av hans lärdomar fokuserat på den viktiga roll som templet och dess heliga förrättningar och förbund har i våra liv. Så här lärde han vid det tillfället:

”Målet som var och en av oss eftersträvar är att begåvas med kraft i ett Herrens hus, beseglade som familjer, trofasta mot förbunden som ingicks i ett tempel och som gör oss behöriga att ta emot Guds största gåva: evigt liv … Din gudsdyrkan i templet och det tjänande du utför där för dina förfäder välsignar dig med ökad personlig uppenbarelse och frid och stärker ditt beslut att hålla dig kvar på förbundsstigen.”14

Vad innebär det här för oss? Här är president Nelsons svar på den frågan:

”Vårt behov av att vara i templet regelbundet har aldrig varit större. Jag vädjar till er att under bön ta en titt på hur ni använder er tid. Investera i er egen och er familjs framtid. Om ni bor på rimligt avstånd från ett tempel uppmanar jag er att hitta ett sätt att regelbundet boka tid med Herren – att vara i hans heliga hus – och sedan hålla den tiden med noggrannhet och glädje. Jag lovar att Herren ger dig de underverk han vet att du behöver när du gör uppoffringar för att tjäna och dyrka honom i hans tempel.”15

Bröder och systrar, det här svaret är en uppmaning till att återigen fokusera på våra prioriteringar i livet och låta templet vara en av dem. Templet är bokstavligen Herrens hus. Och när vi är där, med fokus på att tillbe honom och söka hans ljus och sanning, kan vi känna en tydlig känsla av att vi har lämnat jorden bakom oss, och den öde och dystra världen är långt ifrån våra tankar. Vi känner oss fullständigt immuna mot allt ont inflytande från världen. Templet är en plats för uppenbarelse, undervisning och tillflykt undan de andliga stormar vi möter i vår tid.

Jag uppmanar er att fundera över hur ni kan ta er tid för Herren i hans tempel. Kom och lägg era bördor framför honom i hans heliga hus, och jag lovar er att ni kommer att fyllas av en ny ande och ny tillförsikt inför framtiden. Herren ska då hålla om er, ta er i sin famn och leda er steg för steg längs stigen ni vandrar tillsammans med honom. I templet lär vi oss evighetens sanningar och tar emot mer ljus allteftersom vi kommer närmare Jesus och lär oss att vandra med honom.

Följ våra levande profeters ord

Den tredje strategin jag erbjuder er är den att följa våra levande profeters ord. Mina vänner, vi är välsignade med att ledas av profeter som är inspirerade män som kallats att tala i Herrens namn. De har kallats att meddela Guds vilja och hans sanna natur genom sin undervisning. Vi kan alltid lita på de levande profeterna. Deras lärdomar återspeglar Herrens vilja, han som förkunnade: ”Och den varnande rösten ska ljuda för alla människor genom mina lärjungars mun, vilka jag har utvalt i dessa sista dagar” (Läran och förbunden 1:4, se även Läran och förbunden 1:38). I 2 Krönikeboken i Gamla testamentet står det: ”Stå fasta i tron på Herren er Gud så består ni, lita på hans profeter så lyckas ni” (2 Krönikeboken 20:20).

Att vi har levande profeter i vår tid är ett tecken på Guds kärlek till sina barn. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum rörde vid mitt hjärta på ett mycket speciellt sätt vid ett tillfälle då jag var i desperat behov av tröst. Efter att jag fått den överväldigande kallelsen att bli en Herren Jesu Kristi apostel var äldste Holland den förste att ringa mig. Jag kände genast igen hans distinkta kraftfulla röst i andra änden av linjen och kände hans och Guds kärlek till mig. Jag kände igen äldste Hollands röst som rösten av en Frälsarens tjänare, och den gav mig stor tröst och tillförsikt i en överväldigande stund.

Det är vad profeter och apostlar gör. Man behöver inte få ett personligt telefonsamtal från en av Herrens profeter för att känna sig älskad av Gud. Man kan känna Guds kärlek genom att helt enkelt följa deras lärdomar. Jag uppmanar er, mina unga vänner, att känna igen och bekanta er med deras röster och följa deras inspirerade maningar, som leder er till ljus och sanning. De är ordinerade till att uppenbara Herrens vilja och kärlek. Vår största trygghet ligger i att följa Herrens ord som ges genom hans profeter, särskilt kyrkans nuvarande president. Jag lovar att när ni vandrar med och lyssnar på nutida profeter och apostlar märker ni snart att ni vandrar mer med Jesus.

En verkligt härlig händelse i mänsklighetens historia som inträffade i Betlehem i Judéen var vår Frälsare Jesu Kristi födelse. Hans födelse, liv och försoningsoffer skänkte bokstavligen ljus och sanning till världen. Själv förkunnade han:

”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade att han skulle komma till världen.

Och se, jag är världens ljus och liv” (3 Nephi 11:10–11).

Jag tycker om rådet som aposteln Paulus gav de heliga i Thessaloniki: ”Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret” (1 Tessalonikerbrevet 5:5). Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är ni ljusets barn! Ni har Kristi ljus såväl som det vägledande ljuset som kommer genom den Helige Andens gåva. Vandra alltid, alltid i det ljuset, som leder er till sanningen och gör det möjligt för er att vandra med Jesus Kristus.

När vi tar till oss Frälsarens ljus och sanning får vi förmåga att gå i hans fotspår och lyssna efter ljudet av hans sandalbeklädda fötter och lära oss att vandra med honom. Min bön är att vi var och en med stor glädje kan förkunna: ”Jag vill gå med Jesus”, och sedan med tillförsikt säga: ”Han vill gå med mig.”16 Vägen vi vandrar med honom är den bästa av dem alla.

Jag vittnar om att Jesus Kristus lever och att hans fullkomliga kärlek når alla som kommer till honom. Han är alltid nära och väntar tålmodigt på oss när vi är trötta längs vägen, och han vandrar ständigt med oss var vi än må befinna oss.

Från en andakt på Brigham Young University den 12 dec. 2022.

Skriv ut