2023
Äktenskapet förbereder oss för evigheten – hur kan vi göra det när vi är ensamstående?
Juni 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Äktenskapet förbereder oss för evigheten – hur kan vi göra det när vi är ensamstående?

Läran om äktenskapet kan hjälpa oss alla att gå framåt på förbundsstigen mot upphöjelse, oavsett vårt civilstånd.

Bild
kvinna som tittar upp på glasmålning i ett tempel

Foto: Makena Easton

I Jesu Kristi evangelium hör vi ofta budskap om äktenskapets betydelse. Vi vet att ”äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud”1 och att vi genom våra förbund kan få vara med våra nära och kära för evigt. Det här är en grundläggande del av Herrens lära.

För vissa kan det vara svårt att höra om det här så ofta – särskilt om man vill ha en evig livskamrat men inte har hittat en, om man inte vet om personen man dejtar är den man ska gifta sig med, eller om man inte är säker på om man ens vill gifta sig.

Men varför betonas äktenskapet så mycket? Hur kan man finna mening i läran om äktenskapet när man är singel? Ibland pratar människor om sådant man bara kan lära sig genom äktenskap, men Gud begränsar inte vår personliga utveckling utifrån vår relationsstatus, och civilstånd är inte en indikator på vår andliga utveckling eller förmåga. Här är bara några exempel på hur du kan tillämpa Herrens lärdomar om äktenskapet på din resa mot upphöjelse – oavsett ditt nuvarande civilstånd.

Att skapa meningsfulla relationer

Människor har ett stort behov av kontakt, de behöver både ge och få kärlek. Som ett ömsesidigt, hängivet förhållande som sanktionerats av Gud, där både man och hustru gör sitt bästa för att älska och ta hand om varandra, är äktenskapet den relation som är mest kapabel att uppfylla dessa behov samtidigt. I äktenskapet kan man knyta an till sin make eller maka på sätt som inte är tillgängliga i något annat slags förhållande – man delar sitt liv, sina drömmar, sina barn och sina misslyckanden.

Så hur gäller det här dig om du är singel eller ännu inte är redo att gifta dig? Vi vet att relationer är viktiga eftersom vi är befallda att ”älska varandra” (Johannes 15:12), att stärka våra syskon (se Lukas 22:32) och att ”bära varandras bördor” (Mosiah 18:8) – och det gäller alla våra relationer.

För det första kan du arbeta på att skapa nära, stöttande relationer med andra människor du litar på och tycker om att umgås med. Öva på att vara dig själv i de här relationerna, att öppna dig för andra människor och uppriktigt förmedla dina känslor, behov och bekymmer. Fördjupa din relation med din Frälsare och din himmelske Fader och lär dig hur de förmedlar sin kärlek och sitt stöd till dig.

När du skapar nära, kristuslika relationer med vänner, familjemedlemmar och Gud, kan ditt liv fyllas med mening och glädje. Om du söker Guds hjälp kommer han att hjälpa dig skapa meningsfulla relationer som kan erbjuda det andliga, känslomässiga och sociala stöd som du behöver under din vandring på förbundsstigen.

Bli mer kristuslik

Ett av våra syften här på jorden är att växa och utvecklas. Och sunda äktenskap skapar en optimal miljö för tillväxt. 2

Relationer kan vara svåra. Människor är olika och ofullkomliga, och ingen går in i ett äktenskap som en fullkomligt kristuslik make eller maka. Lyckligtvis får sunda relationer oss att bli bättre versioner av oss själva genom att kräva tålamod, kärlek, osjälviskhet och andra kristuslika egenskaper utöver det vi för närvarande har förmåga till.

Alla har vi nytta av att aktivt arbeta på att bli en bättre partner i våra relationer med vänner, familjemedlemmar och andra. Vi kan öva på att visa empati, lyssna inkännande och utöva tålamod och förlåtelse med dem vi älskar. Som syster Neill F. Marriott, tidigare andra rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, har sagt: ”Förstår vi att Kristus har makt att föra oss in i en kärleksfull gemenskap med Fadern och med varandra? Genom den Helige Andens kraft kan han ge oss den insikt om våra relationer som vi behöver.”3

Vi blir mer som Frälsaren – och därmed bättre individer och (framtida) makar – när vi strävar efter att vara som han i alla våra relationer.

Lev upphöjda liv genom att ingå och hålla förbund

Vi är gudomliga varelser med celestialt DNA. ”Vår teologi börjar med himmelska föräldrar. Vår största längtan är att bli lika dem”,4 så vi har potential att bli som våra himmelska föräldrar och skapa världar och efterkommande i all evighet. Tempelförrättningar gör det möjligt för oss att gå framåt på stigen tillbaka till Guds närhet, och deras tillhörande förbund hjälper oss att bli den person vi behöver vara för att vara värdiga evigt liv i Guds närhet.

Upphöjelse innefattar både att leva med Gud och att leva som Gud. Beseglingsförrättningen är höjdpunkten i det att den förlänar oss alla rättigheter, förmåner och välsignelser som vi behöver för att leva som Gud.5

Även om det är nödvändigt att ingå beseglingsförbundet med en kärleksfull make eller maka för att så småningom kunna bli som våra himmelska föräldrar, är personer som ännu inte beseglats till en make eller maka på intet sätt uteslutna från ett upphöjt liv i dag. Du kan leva på ett sätt som hedrar beseglingsförbundet även om du inte har ingått det förbundet än. Du kan besöka templet och hålla alla förbund du har ingått. Genom att hedra dina förbund kan du få hjälp att finna frid och utveckla en närmare relation med Gud, samtidigt som du kommer närmare din eviga bestämmelse.

Som syster Jean B. Bingham, tidigare generalpresident för Hjälpföreningen, har sagt: ”Det finns ingenting viktigare för vårt eviga framåtskridande än att hålla våra förbund med Gud.”6

Du har en plats i frälsningsplanen

President Russell M. Nelson vittnade nyligen om att ”vår himmelske Fader och hans älskade Son Jesus Kristus älskar er. De är djupt medvetna om era omständigheter, er godhet, era behov och era böner om hjälp.”7 De känner till din frustration över dejting, din rädsla och oro kring äktenskapet, din smärta över att göra allt du ska men ändå inte ha en evig livskamrat, eller vad du än kanske känner för äktenskapet.

Evigt äktenskap är en oumbärlig del av Guds plan. Du är en oumbärlig del av Guds plan. Du hör hemma i Jesu Kristi evangelium, och vare sig det känns så eller inte har din relationsstatus ingen betydelse för denna objektiva sanning. Du kan växa, utvecklas och bidra till Guds verk. Din himmelske Fader och Frälsaren hjälper dig i dina personliga upplevelser och relationer i din strävan framåt längs förbundsstigen på din celestiala resa.

Gud vill att du ska känna dig älskad och hoppfull, inte orimligt stressad över sökandet efter en evig livskamrat. Kom ihåg att när vi strävar efter att bli mer kristuslika i allt vårt umgänge och hålla våra förbund, förbereds vi för att återvända till vår himmelske Fader och ta emot ”allt vad [vår] Fader har” (Läran och förbunden 84:38).

Slutnoter

  1. Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org.

  2. ”Äktenskapet är en idealisk miljö där vi kan övervinna tendenser att vara själviska eller självcentrerade” (Richard G. Scott, ”Äktenskapets eviga välsignelser”, Liahona, maj 2011, s. 96–97).

  3. Neill F. Marriott, ”Förbli i Gud och laga sprickorna”, Liahona, nov. 2017, s. 11.

  4. Dallin H. Oaks i Uppsatser om evangelieämnen, ”Bli som Gud”, topics.ChurchofJesusChrist.org; se även Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”,Nordstjärnan, juli 1995, s. 88.

  5. Se Evigt äktenskap – Elevens studiehandledning (2003), s. 46; se även Boyd K. Packer, Förbered dig för det heliga templet (2003), s. 31.

  6. Jean B. Bingham, ”Förbund med Gud stärker, beskyddar och förbereder oss för evig härlighet”, Liahona, maj 2022, s. 68.

  7. Russell M. Nelson, ”Övervinn världen och finn ro”, Liahona, nov. 2022, s. 95.

Skriv ut