2023
Barmhärtighetsunderverk
Juni 2023


”Barmhärtighetsunderverk”, Liahona, juni 2023.

Jesu underverk

Matteus 26:50–54; Markus 14:46–47; Lukas 22:49–51; Johannes 18:3–11

Barmhärtighetsunderverk

Jesus erbjöd sig att bota både Malkus och hans högt värderade lärjunge Petrus.

Bild
Frälsaren sträcker sig ut för att bota en mans öra

Låt det vara nog nu, av Walter Rane, kopiering förbjuden

Har du någonsin fått en gåva från din himmelske Fader som var perfekt lämpad för dina behov, som du inte bad om eller förtjänade? Det var det som Malkus, översteprästens tjänare, fick när han gick för att gripa Frälsaren.

Har du behövt hjälp med att reparera skadorna efter en förhastad handling eller sårande ord, även när din avsikt var god? Det här var en gåva som Petrus fick när han försökte försvara Frälsaren i en stressig situation.

Mitt i ett av de viktigaste ögonblicken i Frälsarens jordiska verksamhet, när frälsningsplanen för alla Guds barn var beroende av det som hände sedan, tog Frälsaren sig tid att visa dessa två personer barmhärtighet.

Vad kan vi lära oss av underverket som Malkus upplevde när han botades av den som han hade sänts ut att gripa? Och vad kan vi lära oss av Petrus upplevelse med det här oväntade underverket?

Ett oväntat underverk

Efter sitt intensiva lidande i Getsemane trädgård (se 2 Nephi 9:21; Mosiah 3:7) väckte Jesus sina lärjungar och genast kom en pöbelhop med beväpnade tempelvakter och romerska soldater.1 Bland dem fanns Judas och en tjänare till översteprästen. När folksamlingen närmade sig i den mörka natten identifierade Judas Jesus med en kyss på kinden, varpå Frälsaren sa: ”Judas, förråder du Människosonen med en kyss?” (Lukas 22:48).

Pöbelhopen tvekade och Jesus frågade dem: ”Vem söker ni?”

De svarade: ”Jesus från Nasaret.”

”Jag Är”, svarade han, och Johannes, som var där, skriver att pöbelhopen vid det svaret ”ryggade … tillbaka och föll till marken.” Frälsarens majestät, även efter hans oerhörda lidande, var mycket kännbart. Efter att ha frågat dem igen vem de sökte upprepade Jesus: ”Jag har sagt er att det är jag.” Sedan, för att skydda sina lärjungar, sa Jesus: ”Om det är mig ni söker, så låt de andra gå!” (Johannes 18:4–8).

Men Petrus hade annat i åtanke. I avsikt att försvara Frälsaren drog han sitt svärd och svingade det mot Malkus, översteprästens tjänare, och högg av hans öra (se Johannes 18:10).

Men Jesus lugnade ner den explosionsartade situationen. Jesus stoppade Petrus och sa till honom: ”Sätt tillbaka ditt svärd i skidan! Alla som tar till svärd ska dödas med svärd.

Eller tror du inte att jag kan be min Far att han genast sänder mig mer än tolv legioner änglar?

Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas som säger att det här måste ske?” (Matteus 26:52–54).

Varje redogörelse anger att Jesus överlämnade sig själv och att hans lärjungar flydde. Men Lukas rapporterar att Jesus först barmhärtigt ”rörde vid [Malkus] öra och helade honom” (Lukas 22:51).

Visar Malkus barmhärtighet

Vilken ödmjukhet Jesus visade trots att han behandlades som en brottsling! Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum påpekade att Jesus ”sträckte ut handen och välsignade den som kom för att fängsla honom med samma himmelska kraft som kunde ha förhindrat att han blev tillfångatagen och korsfäst”.2

Trots den universella omfattningen av Frälsarens mission förlorade han aldrig den enskilde ur sikte. Även om vi inte känner till så mycket om Malkus så gjorde Jesus det.

Påverkades Malkus av Frälsarens beröring? Vändes hans hjärta till Frälsaren genom denna milda barmhärtighet? Det vet vi inte. Men vilka personliga val han än gjorde så erbjöds han en gåva som han inte hade bett om när hans öra botades. Detta sista helande underverk under jordelivet var en barmhärtig handling från Frälsarens sida, ytterligare en möjlighet att visa sin Faders mirakulösa kraft och kärlek.

Jesus älskar vart och ett av sin Faders barn med oändlig kärlek. I allt som Frälsaren gör försöker han föra själar till sig, föra dem till omvändelse så att de kan bli frälsta (se 2 Nephi 26:24).

Har du upplevt en hjärtats förändring efter att ha fått en oväntad välsignelse? Har dina ögon öppnats och sett ”strömmar av barmhärtighet som aldrig upphör, som manar till sånger av mäktig lovprisning”?3

Barmhärtighet som beskyddade Petrus

Hur var det med Petrus? Jesus visste att han behövde bli tillfångatagen för att lida och dö så att det skulle bli möjligt för oss att återvända till Gud genom omvändelse och uppståndelsen. Det här var hans mission. Men han behövde också att hans lärjungar överlevde honom så att de kunde utföra sin mission att predika evangeliet och upprätta kyrkan.

De mörka krafter som samlades runt Frälsaren måste ha varit mycket skrämmande för apostlarna. Petrus handlade förhastat och svingade ett svärd inför många för att försvara sin Mästare. Men Herren helade det sår som Petrus orsakade. Vi vet inte om Malkus helande räddade Petrus från följder som skulle ha hindrat honom från att fullfölja sin mission. Men vilken gåva till Petrus!

Har du någonsin sagt eller gjort något förhastat eller sårande, även när du försvarat Frälsaren eller hans kyrka? När vi minns Petrus upplevelse kan vi få modet att försöka gottgöra något fel som vi har gjort. Frälsaren ser våra ofullkomliga ansträngningar att leva efter hans evangelium och försvara hans namn, även när dessa ansträngningar i vår svaghet oavsiktligt kan orsaka skada.

När vi försvarar vår tro på sociala medier eller personligen kan vi ibland bli ”alltför ivriga” (se Mosiah 9:3) eller ”försumma det viktigaste i lagen” (se Matteus 23:23), inklusive barmhärtighet. Vi använder inte svärd, men ord har en kraftfull inverkan eftersom de kan ”leda folket till att göra det som är rätt” (se Alma 31:5) eller såra dem (se Jakobs brev 3:2). Vi kan befinna oss på samma plats som Petrus, beroende av Frälsarens barmhärtighet att hela såren vi orsakat och hjälpa oss att gå framåt, försvara tron och sprida evangeliet med ”ödmjukhetens anda” (Läran och förbunden 100:7) samt ersätta en stridsanda (se Apostlagärningarna 4:7–14; 5:40–42).

Barmhärtighet i vår svaghet

Det är oklart om någon i pöbelhopen såg hur Malkus öra helades, men Frälsaren kanske också visade dem barmhärtighet och gav dem ett sista tillfälle att bevittna hans makt och att omvända sig.

I våra egna stunder av svaghet är Herren barmhärtig och gör det möjligt för oss att övervinna de utmaningar vi möter.

I december 2016 fick min man lunginflammation. Vi bodde i Moskva i Ryssland där Bruce verkade i presidentskapet för området Europa Öst. Läkarna sa att han skulle behöva stanna kvar på sjukhuset i några dagar för att få en antibiotikakur. Den kvällen tog hans hälsa en dramatisk vändning till det sämre, och de försatte honom i koma.

Under de följande tio dagarna steg jag upp varje morgon och vädjade om Herrens hjälp när jag körde till tunnelbanestationen, åkte i 45 minuter med tunnelbanan och sedan gick de återstående kvarteren till sjukhuset. Jag satt hela dagen vid Bruces sida på intensiven när han låg helt still, oförmögen att prata eller röra sig, omgiven av monitorer av alla slag. Varje kväll åkte jag tillbaka hem för att samla ihop våra tillhörigheter i förberedelse för vår resa tillbaka till Utah.

Än i dag minns jag att jag under de där kalla, mörka dagarna aldrig kände mig rädd när jag åkte med tunnelbanan. Jag minns friden och lugnet jag kände när jag satt vid Bruces säng på sjukhuset. Och varje kväll hemma var jag ensam men kände mig inte ensam.

Men kort efter att vi hade återvänt till Utah gick Bruce bort.

”Jag gjorde det här för dig”

Nyligen när jag tänkte på de där långa dagarna sa Herren tydligt till mitt sinne: ”Jag gjorde det här för dig.” I det ögonblicket lät Herren mig veta att friden jag hade känt, tryggheten jag hade upplevt och känslan av att jag inte var ensam hade kommit från en kärleksfull himmelsk Fader och hans Son. De hade utsträckt barmhärtighet till mig i min svaghet.4

Ibland är vi medvetna om hans barmhärtighet, och andra gånger kämpar vi bara på, omedvetna om den gudomliga hjälp som gör att vi kan gå framåt. Men när vi ber om att få våra ögon öppnade så att vi kan se den barmhärtighet Frälsaren ger oss är våra hjärtan redo att visa barmhärtighet mot dem som korsar vår stig. Han sa: ”Var barmhärtiga, så som er Far är barmhärtig” (Lukas 6:36).

Vare sig vi tar emot denna barmhärtighet när vi gör orättfärdiga val, så som Malkus gjorde; är fångade i en förtvivlad situation, som Petrus var; eller kämpar med något som helt enkelt är bortom vår förmåga, som jag gjorde, kan och kommer Herren att besöka oss i sin barmhärtighet.

När vi begrundar barmhärtighetens största handling – vår Frälsares lidande – kan vi höra hans kärleksfulla ord till oss: ”Jag gjorde det här för dig.”

Slutnoter

  1. Se James E. Talmage, Jesus Kristus (1964), s. 602–605.

  2. David A. Bednar, ”Mild och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, maj 2018, s. 33.

  3. Se ”Come, Thou Fount of Every Blessing”, Hymns (1948), nr 70.

  4. Se ”Min Gud är mitt ljus”, Psalmer, nr 51.

Skriv ut