2023
Kyskhet: den stärker min identitetskänsla
Juni 2023


”Kyskhet: den stärker min identitetskänsla”, Liahona, juni 2023.

Unga vuxna

Kyskhet: den stärker min identitetskänsla

Jag hade alltid känt mig illa till mods angående sexuell intimitet utanför äktenskapet, och evangeliet lärde mig att mina känslor var giltiga.

Bild
kvinna som tittar på en kompass.

Jag var 20 när jag blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga 2021. Jag hade inte precis levt ”rättfärdigt” – tvärtom faktiskt. Innan jag blev medlem i kyrkan rökte, drack och festade jag mycket, vilket är vanligt för unga vuxna i Ungern.

Men hur lättvindigt jag än behandlade allt det där kändes det aldrig rätt att göra något av det. Jag kände mig särskilt illa till mods när det gällde sexuellt umgänge. Jag hade lärt mig av världen att syftet med sex var njutning och tillfredsställelse. De flesta omkring mig höll med om att det inte var någon stor sak. Jag dömde inte mina vänner för att de hade det perspektivet, men jag insåg att sexuell intimitet inte var något så obetydligt för mig.

Var jag konstig?

Jag skämdes över att vara en av de där ”konstiga” personerna som ville vänta till äktenskapet. Jag tänkte att jag kunde dejta någon som delade min åsikt.

Men världens påtryckningar blev allt starkare och jag började tro att mina förväntningar var för höga. Så jag sänkte mina normer.

När jag var 18 år dejtade jag någon och sa till mig själv att jag var dramatisk och naiv – att sex inte var så allvarligt som jag trodde. Jag tvingade mig själv att komma över mina obehagskänslor och tänkte att det skulle kännas rätt så småningom.

Men det blev aldrig så.

Jag har varit kristen sedan jag var 16, men jag hade inte kyskhetslagen som kunde försäkra mig om att mina instinktiva känslor försökte tala om för mig vem jag är – ett Guds barn som förtjänar kärlek, hängivenhet och helighet. Jag kände den här sanningen men var inte säker på vad det var förrän jag fick lära mig om evangeliet.

Tro ger oss kraft

Det kan vara lätt att ge efter för världens högljudda röster. Men som Guds barn tror jag att vi alla har en andlig instinkt från den Helige Anden att vara trogna vår gudomliga identitet. Vi behöver inte sänka våra normer eller skämmas för vår tro. Med tro på Frälsaren Jesus Kristus kan vi vara annorlunda medan vi håller hans bud.

Jag har alltid känt att sexuell intimitet är helig och mer betydelsefull än vad världen gör den till. Den är avsedd att hjälpa eviga livskamrater att fördjupa sin kärlek och stärka sina förbund med varandra medan de bygger en celestial relation och familj.

Men trots det, när jag lärde mig om evangeliet, var det inte lätt att ändra min livsstil. Precis som president Russell M. Nelson har sagt: ”Det krävs tro för att leva ett kyskt liv när världen skriker att Guds kyskhetslag nu är omodern.”1

Trots påtryckningarna omkring mig blev jag stärkt av min tro på Kristus så att jag kunde hålla buden.

Jag är oerhört tacksam för omvändelsens gåva och för Frälsarens stöd och försoning. Även när vi gör misstag kan han helga våra själar från skuldkänslor och skam och ge oss kraft på sätt som vi aldrig trodde var möjliga.

Hopp inför framtiden

Numera ler jag åt hur jag brukade tro att jag aldrig skulle hitta en kamrat som var villig att följa kyskhetslagen. När jag blev medlem i kyrkan insåg jag att många av oss strävar efter samma normer. Genom att leva värdigt får jag hjälp att ha tillit till min gudomliga identitet och frid i hjärtat när jag går framåt på förbundsstigen.

Jag upplevde stor smärta när jag inte levde efter kyskhetslagen. Men när jag sökte Kristus fick jag veta hur djupt vår himmelske Fader älskar oss. Jag kan vittna om att han inte vill begränsa oss – han vill rädda oss från smärta, hjärtesorg och andra konsekvenser och förbereda oss för en kärleksfull, bestående och osjälvisk evig relation.

Tack vare hans kärlek och lagar och den gåva som Frälsaren är upplever jag nu den glädje, den återlösning och det hopp de erbjuder. För ”Guds största välsignelser är [trots allt] förbehållna dem som lyder hans lagar … [Hans] lagar är helt och hållet motiverade av hans oändliga kärlek till oss och av hans önskan att vi ska bli allt som vi kan bli.”2

Jag vet att genom att följa Herrens bud och hålla våra förbund lär vi oss förstå hans sanningar och ser så många uppfyllda löften och välsignelser i våra liv.

Jag vet att jag har gjort det.

Författaren bor i Ungern.

Skriv ut