Liahona
Evangeliet er svaret på alle spørsmål og problemer i livet
Mars 2024


Budskap fra områdets lederskap

Evangeliet er svaret på alle spørsmål og problemer i livet

Da min hustru og jeg nylig besøkte Salt Lake City, måtte vi finne en minibank på gaten. Mens vi så oss rundt, hørte vi en stemme fra en parkert bil bak oss som sa: “Leter dere etter noe? Kan jeg hjelpe dere?” Mannen, som presenterte seg som Mike, la til med et smil at det sannsynligvis føles rart at en fremmed roper til oss fra en bil, men i Utah burde vi ikke bli overrasket over det. Han spurte hvor vi kommer fra, og da han fikk vite at vi er fra Praha, lyste øynene hans opp. Han hadde nylig snakket med en av vennene sine som hadde vanskeligheter med å få opplysninger om sine forfedre fra Tsjekkia, så han lurte umiddelbart på om det var noe vi kunne gjøre for å hjelpe. Vi svarte at vi gjerne ville sende ham kontaktopplysninger til brødre og søstre som driver med slektshistorie i vårt land. Han takket oss, vi sa farvel, og han satte seg i bilen sin. Da vi skulle dra, la vi merke til at Mike hadde gått ut av bilen igjen og kom tilbake til oss. Denne gangen var imidlertid det glade smilet erstattet av følelser.

Med tårer i øynene fortalte han oss hvor takknemlig han var for vårt korte møte, og at han følte seg oppfordret til å gå ut av bilen. Han hadde uten hell prøvd å hjelpe sin venn med slektshistorie i Böhmen i lang tid, og på grunn av sin høye alder mistet hun håpet om å finne sine forfedre i Böhmen. Mike var også i ferd med å gi opp, men dagen før da han var i tempelet følte han at løsningen ville komme – og den kom gjennom oss. Derfor ønsket han å dele med oss den glede og takknemlighet han følte over enda et vitnesbyrd om hvor fantastisk Guds veiledning fungerer i vårt liv.

Vi kjenner fra Skriftene Moronis løfte om hvordan vi kan vite om Mormons bok er sann. Det lyder slik: “Og ved Den hellige ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting.”1 På grunnlag av dette løftet forventer vi å motta forståelse, åndelig kunnskap og svar på grunnleggende spørsmål om tro, Skriftenes sannferdighet eller evangeliets gjengivelse gjennom Den hellige ånd.

Men dette løftet berører også livet til hver enkelt av oss i våre daglige gleder og bekymringer. Den hellige ånds kraft hjelper oss å skjelne Guds tilskyndelser og den riktige betydningen av hendelser som skjer med oss, eller hjelper oss å ta avgjørelser. Ethvert medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige mottar Den hellige ånds gave etter dåpen, og vi har det privilegium å nyte hans fellesskap. Men vi har også handlefrihet til å bestemme i hvilken grad denne Åndens innflytelse skal komme til uttrykk i vårt liv. Om vi vil føle og forstå hans veiledning hvis vi lever rent og streber etter å etterleve Jesu Kristi evangelium, eller tvert imot, om våre handlinger eller tanker noen ganger vil drive ham bort. President Nelson underviste oss: “Vi Hører ham også tydeligere når vi foredler vår evne til å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken. Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå. I Guddommen er Den hellige ånd budbringeren. Han vil bringe tanker til ditt sinn som Faderen og Sønnen ønsker at du skal motta.”2

Vårt møte med Mike er et eksempel på hvordan Ånden fungerer. Mike gjorde en innsats for å lytte til Den hellige ånds tilskyndelser, og ved sin villighet til å hjelpe vilt fremmede, fikk han deretter ikke bare hjelp til sin venn, men vi fikk alle enda et vitnesbyrd om hvordan Gud, gjennom Ånden, gir oss svar og kommer med løsninger. Ja, det var en liten ting, men det er av slike små ting at den store mosaikk av åndelige kunnskap i vårt liv lages.

Alma sa at “ved små og enkle ting vil store ting skje”3. Jeg vitner for dere om at det ikke finnes noe større og viktigere i vårt liv enn at vi ved hjelp av disse små opplevelsene med Ånden lærer å kjenne vår himmelske Faders og hans Sønn Jesu Kristi kjærlighet, omsorg og nåde. Jeg vet at Gud lever, og jeg vet at hans Sønn Jesus Kristus har blitt oppreist og lever. Han er deres og min Frelser, og dette fyller mitt hjerte med glede og takknemlighet. Måtte måten vi lever vårt daglige liv på, la Ånden gi oss det Faderen og Sønnen ønsker for oss. Måtte vi lære å kjenne dem mer og mer gjennom at vi forstår disse budskapene, for “dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus”.4

I Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut