Alkeisyhdistyksen oppikirjat ja yhteinen tuokio
Syyskuu: Minä palvelen Jumalaa koko sydämestäni, väkevyydestäni, mielestäni ja voimastani


Syyskuu

Minä palvelen Jumalaa koko sydämestäni, väkevyydestäni, mielestäni ja voimastani

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi; ja palvele häntä Jeesuksen Kristuksen nimessä” (OL 59:5).

Täydennä näitä ideoita omillasi. Suunnittele joka viikko, kuinka voit 1) esitellä opinkohdan, 2) auttaa lapsia ymmärtämään sen ja 3) auttaa heitä soveltamaan sitä elämäänsä. Kysy itseltäsi: ”Mitä lapset voivat tehdä, jotta he oppivat, ja kuinka minä voin auttaa heitä tuntemaan Hengen?”

Viikko 1: Jeesus Kristus opetti meille, kuinka meidän tulee palvella toisia.

Esittele opinkohta (katsellaan kuvia): Ota esille muutamia kuvia, joissa Jeesus Kristus palvelee toisia. Käytä esimerkiksi EK:n kuvia 41, 42, 46, 47 ja 55. Pyydä lapsia kertomaan, mitä kussakin kuvassa tapahtuu. Korosta sitä, että jokaisessa kuvassa Jeesus palvelee toisia. Kirjoita taululle: ”Jeesus Kristus opetti meille, kuinka meidän tulee palvella toisia.”

Edistä ymmärtämistä (luetaan pyhiä kirjoituksia ja näytellään): Pyydä lapsia näyttelemään vuorotellen yksi tarpeista, joita on kuvattu kohdassa Matt. 25:35–36. Lapsi voisi esimerkiksi näytellä olevansa nälkäinen, janoinen, koditon tai sairas. Pyydä muita lapsia arvaamaan tarve ja näyttelemään sitten, kuinka he voivat palvella jotakuta, jolla on sellainen tarve. Lukekaa Matt. 25:35–40 yhdessä, ja pyydä lapsia ottamaan selville, ketä Jeesus Kristus sanoo meidän palvelevan, kun me palvelemme toisia.

Kuva
lapsi esittämässä pantomiimina nälkää

Edistä soveltamista: Anna lapsille paperia ja pyydä heitä kirjoittamaan niiden ihmisten nimet, joita he voivat palvella ja mitä he voivat tehdä palvellakseen heitä, tai piirtämään heistä kuva. Pyydä heitä näyttämään paperinsa kotona perheelleen.

Viikko 2: Profeetat ja apostolit osoittavat meille, kuinka meidän tulee palvella.

Esittele opinkohta: Ota esille kuvat Mooseksesta, kuningas Benjaminista, Joseph Smithistä ja Thomas S. Monsonista. Kerro lapsille, että nämä profeetat aivan kuten kaikki profeetat ja apostolit osoittavat meille, kuinka meidän tulee palvella toisia.

Edistä ymmärtämistä (leikitään arvausleikkiä): Keksi Mooseksesta, kuningas Benjaminista, Joseph Smithistä ja Thomas S. Monsonista vihjeitä, jotka osoittavat meille, kuinka meidän tulee palvella. Esimerkiksi joitakin vihjeitä presidentti Monsonista voisivat olla: ”Kävin säännöllisesti seurakuntaani kuuluvien leskien luona”, ”Kun olin poika, annoin eräälle toiselle pojalle yhden lempileluistani” ja ”Käyn usein katsomassa ihmisiä, jotka ovat sairaalassa”. Voit käyttää seuraavia viitteitä keksiessäsi vihjeitä. Mooses: 1. Moos. 2:16–17; 1. Nefi 17:24–29. Kuningas Benjamin: Moosia 2:12–19. Joseph Smith: JS–H 62, 67; OL 135:3. Thomas S. Monson: Valkeus, lokakuu 1994, s. 16–23; joulukuu 1995, s. 3–7; Liahona, marraskuu 2006, s. 56–59.

Valitse neljä lasta esittämään näitä profeettoja ja pyydä yhtä heistä lukemaan vihjeet, jotka olet keksinyt. Kehota muita lapsia nostamaan kätensä, kun he luulevat tietävänsä, kuka profeetta on kyseessä. Pyydä heitä sitten etsimään kuva tuosta profeetasta. Menettele samoin muiden profeettojen kohdalla.

Kuva
lapsia pukeutuneina esittämään profeettoja

Yksinkertaiset asusteet kuten viitat ja hatut voivat tehdä kuvaelmista kiinnostavampia. Kuvaelmat auttavat lapsia ymmärtämään paremmin evankeliumin periaatteita ja pyhien kirjoitusten kertomuksia.

Edistä soveltamista (kuunnellaan konferenssia): Kehota lapsia katselemaan tai kuuntelemaan ensi kuussa yleiskonferenssia. Kannusta heitä kuuntelemaan kertomuksia siitä, kuinka meidän tulee palvella toisia. Anna heille tilaisuuksia kertoa, mitä he oppivat.

Viikot 3 ja 4: Kun minä palvelen perhettäni, minä palvelen Jumalaa.

Kuva
lapsi kirjoittamassa taululle

Esittele opinkohta (opetellaan ulkoa pyhien kirjoitusten kohta): Auta lapsia oppimaan ulkoa loppuosa kohdasta Moosia 2:17 kirjoittamalla taululle: ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa.” Pyydä lapsia toistamaan virke kanssasi kahteen tai kolmeen kertaan. Pyydä yhtä lasta pyyhkimään yksi tai kaksi sanaa ja lapsia sitten toistamaan virke uudelleen. Menetelkää näin, kunnes taululla ei ole enää yhtään sanaa.

Edistä ymmärtämistä (kuullaan tapausesimerkkejä): Tutki valmistautuessasi rukoillen presidentti Dieter F. Uchtdorfin huhtikuun 2010 konferenssipuhetta ”Te olette minun käteni” (ks. Liahona, toukokuu 2010, s. 68–70, 75). Kysy lapsilta, kuinka me palvelemme Jumalaa, kun me palvelemme lähellämme olevia (me teemme sitä, mitä Hän tekisi, jos Hän olisi täällä). Kerro jokin kertomus tai henkilökohtainen kokemus palvelemisesta ja selitä, kuinka se oli siunauksena sekä palveluksen tehneelle että sen saajalle. (Kertomuksia palvelemisesta on Liahona-lehdessä.) Valmistele muutamia tapausesimerkkejä, jotka osoittavat, kuinka lapset voivat palvella toisia. Esimerkiksi: ”Anni kompastui ja kaatui matkalla koulusta kotiin ja hänen kirjansa ja paperinsa levisivät maahan. Tommi pysähtyi auttamaan hänet pystyyn ja keräsi hänen kirjansa.” ”Marin naapurilla oli ruokaostoksia kannettavana kotiin samalla kun hänen vauvansa itki. Mari auttoi häntä kantamaan ostokset.” Pyydä lapsia näyttelemään tapausesimerkit ja kertomaan, keitä palveltiin (sekä palvelun saajaa että Jumalaa).

Edistä ymmärtämistä ja soveltamista (pelataan muistipeliä): Etsi tai piirrä kuvia ihmisistä, joita lapset voivat palvella, kuten isä, äiti, sisarus, isovanhempi, ystävä ja naapuri. Tee näistä kuvista kopio, ja pelatkaa niiden avulla muistipeliä. Kun lapsi löytää parin, kehota häntä kertomaan yksi tapa, jolla hän voi palvella kuvissa olevaa henkilöä. Kirjoita lasten ideat taululle. Joitakin ideoita palvelemisesta on julkaisussa Alkeisyhdistys 4, s. 166.

Kuva
muistipeli

Pelit tuovat vaihtelua oppiaiheisiin ja antavat lapsille tilaisuuden toimia keskenään, ja lisäksi ne vahvistavat opetettavia evankeliumin periaatteita hauskalla tavalla.

Tulosta