Alkeisyhdistyksen oppikirjat ja yhteinen tuokio
Maaliskuu: Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme


Maaliskuu

Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme

”Kuulkaa näitä sanoja. Katso, minä olen Jeesus Kristus, maailman Vapahtaja.” (OL 43:34.)

Täydennä näitä ideoita omillasi. Suunnittele joka viikko, kuinka voit 1) esitellä opinkohdan, 2) auttaa lapsia ymmärtämään sen ja 3) auttaa heitä soveltamaan sitä elämäänsä. Kysy itseltäsi: ”Mitä lapset voivat tehdä, jotta he oppivat, ja kuinka minä voin auttaa heitä tuntemaan Hengen?”

Viikko 1: Jeesus Kristus opetti evankeliumia ja antoi meille esimerkin.

Esittele opinkohta (lauletaan laulu): Laulakaa yhdessä ”Hauskaa niin” (LL, s. 129) useaan kertaan, ja pyydä eri lapsia valitsemaan se, mitä laulun aikana tehdään. Selitä, että kun me teemme jonkun perässä samaa kuin mitä hän tekee, me noudatamme hänen esimerkkiään. Kysy, kuka antoi meille täydellisen esimerkin, jota noudattaa (Jeesus Kristus). Pyydä lapsia sanomaan yhdessä: ”Jeesus Kristus antoi meille esimerkin.”

Edistä ymmärtämistä (luetaan pyhien kirjoitusten kohtia): Kiinnitä taululle seuraavia tilanteita esittävät kuvat: Kristus kastetaan, Kristus lasten kanssa, Kristus rukoilee ja Kristus opettaa. Lukekaa yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista yhdessä, ja pyydä lapsia selittämään, mitä Kristus siinä kohdassa opettaa: Mark. 16:15; Joh. 13:34–35; 3. Nefi 11:37; 3. Nefi 18:19. Osoita hitaasti kutakin kuvaa ja pyydä lapsia nousemaan seisomaan, kun osoitat kuvaa, joka parhaiten esittää Kristusta tekemässä sitä, mitä Hän opettaa meitä lukemassanne pyhien kirjoitusten kohdassa tekemään. Menettele samoin jäljellä olevien pyhien kirjoitusten kohtien kohdalla.

Kuva
opettaja osoittamassa kuvia

On todennäköisempää, että lapset ovat kunnioittavia, kun he osallistuvat oppimiseen. Tässä toiminnassa se, että lapset saavat nousta seisomaan ja istuutua kunnioittavasti, auttaa pitämään yllä heidän kiinnostustaan.

Edistä soveltamista (piirretään kuva): Anna kullekin lapselle paperiarkki ja pyydä heitä piirtämään kuva itsestään noudattamassa Kristuksen esimerkkiä. Lapsi voisi esimerkiksi piirtää itsensä menemässä kasteelle, opettamassa evankeliumia ystävälle tai auttamassa jotakuta. Kehota muutamia lapsia näyttämään piirroksensa muille lapsille ja kannusta heitä näyttämään piirustuksensa perheelleen.

Viikko 2: Kristuksen sovituksen ansiosta minä voin tehdä parannuksen ja elää jälleen Jumalan luona.

Esittele oppi (täytetään tyhjiä kohtia): Kirjoita ennen Alkeisyhdistyksen alkua taululle: ”Kristuksen ____________________ ansiosta minä voin tehdä __________________ ja elää jälleen _____________________ luona.” Kirjoita sanat sovituksen, parannuksen ja Jumalan erillisille sanaliuskoille ja kiinnitä ne huoneessa kolmen tuolin alle. Kehota lapsia etsimään sanaliuskat ja panemaan ne oikeisiin kohtiin taululla. Lukekaa virke yhdessä.

Edistä ymmärtämistä (katsotaan kuvia ja vastataan kysymyksiin): Kiinnitä taululle kuvat Kristus Getsemanessa ja Ristiinnaulitseminen. Peitä kuvat monilla pienemmillä paperinpaloilla. Kirjoita jokaiseen paperinpalaan kysymys, joka koskee kuvissa olevia tapahtumia, ja pyhien kirjoitusten viite kohdista Matt. 26–27 tai Luuk. 22–23, josta vastaus löytyy. (Esimerkiksi: Mikä on sen paikan nimi, jonne Jeesus meni rukoilemaan? Matt. 26:36.) Jaa lapset ryhmiin ja pyydä kutakin ryhmää etsimään yksi pyhien kirjoitusten kohta ja siitä vastaus kysymykseen. Pyydä ryhmiä kertomaan vastauksensa kysymyksiinsä ja poista vastaavat paperinpalat, jolloin kuvat paljastuvat.

Kuva
lapsia lukemassa pyhiä kirjoituksia

Mukauta pyhien kirjoitusten lukemistoiminta nuoremmille lapsille niin, että pyydät heitä kuuntelemaan, kun itse luet, ja nousemaan sitten seisomaan, kun he kuulevat tietyn sanan tai ilmauksen.

Edistä soveltamista (nähdään havaintoesitys): Keskustelkaa lasten kanssa siitä, mitä sanat sovitus ja parannus tarkoittavat, ja selitä, kuinka sovitus voi olla meille siunaukseksi (ks. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 41–47, 111–115). Näytä lapsille lahjaa. Pyydä yhtä lasta yrittämään antaa lahja toiselle lapselle ja pyydä tuota toista lasta olemaan ottamatta sitä vastaan. Selitä, että kun me emme ota vastaan lahjaa, joka meille annetaan, me emme voi nauttia tuon lahjan tuomista siunauksista. Pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä heidän täytyy tehdä, jotta he voivat saada sovituksen lahjan, kun luette yhdessä kohdan OL 19:16.

Viikko 3: Koska Jeesus nousi kuolleista, minäkin nousen kuolleista.

Esittele opinkohta (kuullaan kertomus): Käytä lastenhuoneen oppikirjan sivulla 123 olevaa kuvitusta (ks. ohjeet sivulla 121), kun kerrot ylösnousemuksen tapahtumista (ks. Joh. 19:41–42; 20:1, 11–18). Selitä, että kun Jeesus Kristus nousi kuolleista, Hänen ruumiinsa ja henkensä yhdistyivät jälleen, ja sen ansiosta meidän jokaisen on mahdollista nousta kuolleista. Pyydä lapsia sanomaan: ”Koska Jeesus Kristus nousi kuolleista, minäkin nousen kuolleista.”

Edistä ymmärtämistä (keskustellaan tunteista): Kirjoita taululle sanoja, jotka kuvaavat sitä, miltä opetuslapsista on saattanut tuntua sinä päivänä kun Jeesus kuoli (kuten murhe, suru, ikävä ja epätoivo). Pyydä lapsia ehdottamaan vastakohtia noille sanoille (kuten onni, ilo, toivo ja usko) ja kirjoita ne taululle. Selitä, että nämä tunteet ovat sellaisia, joita opetuslapset kokivat, kun Jeesus nousi kuolleista. Keskustelkaa joistakin siunauksista, jotka tulevat siitä tiedosta, että me nousemme kuolleista (ks. Jes. 25:8; Alma 22:14).

Edistä soveltamista (ilmaistaan tunteita): Kirjoita taululle: ”Minä olen kiitollinen siitä, että Jeesus nousi kuolleista, koska…” Kutsu joku seurakunnan jäsen, jonka läheinen on kuollut, tulemaan Alkeisyhdistykseen ja kertomaan lyhyesti, miksi hän on kiitollinen ylösnousemuksesta. Kysy lapsilta, onko joku heidän tuntemansa henkilö kuollut, ja kehota heitä sulkemaan silmänsä ja ajattelemaan tuota henkilöä. Pyydä muutamia lapsia nousemaan seisomaan ja täydentämään taululla oleva virke ja kertomaan, mitä ylösnousemus heille merkitsee.

Viikko 4: Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme.

Esittele opinkohta (keskustellaan opinkohdasta): Näytä muutamia esineitä tai kuvia, jotka edustavat asioita tai ihmisiä, jotka saattaisivat pelastaa henkemme (esim. lääkäri, poliisi tai henkivartija), ja keskustelkaa siitä, kuinka he saattaisivat pelastaa meidät. Näytä kuva Jeesuksesta ja selitä, että Hän on ainoa, jolla on voima pelastaa meidät kuoleman ja synnin iankaikkisista seurauksista. Kirjoita taululle: ”Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme”, ja lue se lasten kanssa tähdentäen sanaa ”Vapahtajamme”.

Edistä ymmärtämistä ja soveltamista (kuunnellaan pyhien kirjoitusten kertomuksia): Kerro lapsille joitakin pyhien kirjoitusten kertomuksia ihmisistä, jotka Vapahtaja pelasti synnistä (esim. Alma nuorempi [ks. Alma 36:6–24], Enos [ks. En. 1–8], Seesrom [ks. Alma 15:3–12], Lamonin isä [ks. Alma 22:1–26] tai Jeesuksen luo tuotu mies [ks. Luuk. 5:17–26]). Selitä, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me kaikki voimme pelastua synnistä. Todista, että Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme, ja kutsu muutamia lapsia lausumaan todistuksensa Hänestä.

Tulosta