Tjenestemissionær
Indledning


»Indledning«, Tilpasning til livet som tjenestemissionær: Ressourcehæfte, 2020

»Indledning«, Tilpasning til livet som tjenestemissionær

Billede
Jesus kalder på nogle mænd i en båd

Udsnit af Kom og følg mig, af James T. Harwood

Indledning

Med Herrens hjælp kan du opnå succes

Som tjenestemissionær er du kaldet til at repræsentere Jesus Kristus. Du tjener vor himmelske Faders børn. Frelseren elsker dig, og han vil hjælpe dig med at gøre fremskridt. Herren har lovet: »For jeg vil drage foran jeres ansigt. Jeg vil være ved jeres højre hånd og ved jeres venstre, og min Ånd skal være i jeres hjerte og mine engle rundt omkring jer til at styrke jer« (L&P 84:88).

Billede
tjenestemissionær læser i skrifterne

Udøv derfor tro og følg den beslutning, du har truffet om at være del af Herrens værk. Gennem din fortsatte tro og din bedste indsats vil du hurtigere udvikle de færdigheder, gaver og evner, du har brug for. Du vil fornemme Herrens hjælp. Du vil vokse i selvtillid til din evne til at tjene ham.

Herren har lovet at han vil hjælpe missionærer. Men mange af historiens største missionærer har måttet lide og kæmpe i deres missionsvirke. Ammon og hans brødre »led meget både på legeme og på sjæl, såsom sult, tørst og udmattelse og også store åndelige anstrengelser« (Alma 17:5). Til tider blev de helt overvældede. »Se, da vi følte os nedtrykte i hjertet og skulle til at vende tilbage, se, da trøstede Herren os og sagde: Drag ud blandt jeres brødre lamanitterne, og bær jeres trængsler med tålmodighed, så vil jeg give jer medgang« (Alma 26:27).

Dette løfte gælder for dig i den opgave, du har fået tildelt med at tjene Guds familie. Du kan blive en nyttig tjener for Herren.

Tatsu Ito, der havde spinal muskelatrofi, er et eksempel på dette løftes indfrielse. Da Ito-familien flyttede fra Japan til Utah, besluttede Tatsu sig for at ville tjene som tjenestemissionær. Tatsus lillebror, Dan, »kunne se, hvordan Tatsu ændrede sig« i løbet af missionen og vidste, at Tatsu virkelig »forberedte sig på at vende tilbage til himlen«.

Da Tatsu døde, gik Dan, der også lider af spinal muskelatrofi, i templet. Han følte sig tilskyndet til at spørge, om han måske kunne blive kaldet til at fuldføre den samme missionsopgave, som Tatsu havde udført, før han døde. Dan var så velsignet, at det kunne lade sig gøre. Han blev kaldet til at tjene på LDS.org’s responsteam og gennemgik de japanske »Jeg er mormon«-profiler.

Som Dan sagde, var han også »en repræsentant for Gud i hverdagen.« Hvis nogen havde problemer, var han »altid glad for at lytte til dem og opmuntre dem til at opsøge deres biskop for at modtage en velsignelse.«

Selv om ældste Itos mission ikke omfattede nogen forkyndende missionerende aktiviteter, sagde han, at han absolut følte, at han var missionær. Han sagde, at hans mission var med til at »øge min vilje til at yde en større indsats hver dag«.

Billede
tjenestemissionær ved computer

Ældste Tatsu Ito

Sådan anvendes dette hæfte

En tjenestemission kan være både glædelig og stressende. Hårdt arbejde og tjeneste har vist sig at være effektive redskaber til at håndtere bekymring, fortvivlelse og modløshed. De er afgørende for alle, der er engageret i Herrens værk, både under og efter missionstjenesten. Men hårdt arbejde og tjeneste alene er ikke dine eneste værktøjer. Andre midler er professionel hjælp, præstedømmevelsignelser, vejledning fra erfarne voksne samt dette hæfte. Herren vil hjælpe dig med at udvikle færdigheder og indstillinger, der kan hjælpe dig til at få succes. Du kan finde tilfredshed og succes i din tjenestemission og i livet.

Det er ikke meningen, at du skal læse hele hæftet på én gang. Brug nedenstående anvisninger. Du vil blive vejledt til forslag til løsninger på de problemer, du står over for. Disse idéer vil også hjælpe dig, når du tjener og hjælper andre.

Udskriv