Bibliotek
Det første syn


»Det første syn«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
det første syn

Vejledning til evangelisk studium

Det første syn

Joseph Smith så Gud Faderen og Jesus Kristus

Skrifterne rummer mange beretninger om profeter, der kommunikerede med Gud (se Am 3:7). Bibelen lærer os, at Gud talte »ansigt til ansigt« (2 Mos 33:11) med Moses. Profeter i Mormons Bog talte også med eller fik personlige besøg af Jesus Kristus og modtog vejledning fra ham på deres tid (se fx 3 Ne 11).

Efter Jesu død og opstandelse og apostlenes død blev Kristi kirke forvansket af ændringer i hans lære og ordinancer. I flere århundreder befandt verden sig i en tilstand af åndeligt mørke uden Kristi kirke. I foråret 1820 var den unge Joseph Smith bekymret for sin sjæls velfærd og søgte svar på, hvilken kirke han burde tilslutte sig. Han gik ud i skoven nær sit hjem og bad Gud om vejledning. Som svar på hans bøn viste Gud Faderen og Jesus Kristus sig for Joseph. Ligesom Moses talte Joseph med Gud ansigt til ansigt. Denne begivenhed, der er kendt som det første syn, indledte gengivelsen af Jesu Kristi evangelium i vore dage (se JS–H 1:7-20).

Hvad er det første syn?

I foråret 1820 bad en ung mand ved navn Joseph Smith i en skov nær sit hjem i staten New York i USA. Som svar på hans bøn viste Gud Faderen og Jesus Kristus sig for ham. Efter denne åbenbaring blev Joseph Smith kaldet til at være Herrens profet, og gengivelsen af Jesu Kristi evangelium begyndte.

Emneoversigt: Det første syn

Relaterede skriftstudievejledninger: Profeter, Evangeliets gengivelse, Personlig åbenbaring

Afsnit 1

I kan selv få vished om, at det første syn virkelig fandt sted

Billede
Joseph Smith i lunden

At Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, virkelig viste sig for unge Joseph Smith, er et afgørende aspekt af genoprettelsen af Kristi kirke. Det første syn fastslår det faktum, at himlene er åbne, og at Gud igen taler til mennesket.

Vi kan studere Joseph Smiths beretninger om det første syn Vi kan også spørge Gud, om det første syn virkelig fandt sted (Moro 10:4-6). Når vi gør disse ting, vil Helligånden lære os sandheden om det første syn (se Alma 5:45-46).«

Noget at tænke over

  • Præsident Gordon B. Hinckley sagde: »Hele vores styrke hviler på troværdigheden af denne åbenbaring. Enten skete det, eller også skete det ikke. Hvis det ikke skete, så er dette værk et bedrag. Hvis det skete, er det det vigtigste og mest vidunderlige under himlene.« Hvordan påvirker virkeligheden af det første syn jeres liv? Hvis I endnu ikke har modtaget et vidnesbyrd om dets troværdighed, hvordan vil I så stræbe efter at få det?

  • Når I lærer om det første syn, kan det være nyttigt at læse de forskellige beretninger, Joseph Smith fortalte om begivenheden. De findes i »Accounts of Joseph Smith’s First Vision« på hjemmesiden for Joseph Smith Papers. Hvorfor tror I, at Joseph Smith valgte at fremhæve forskellige detaljer i visse beretninger? Hvilken ny indsigt om det første syn har I fået ved at studere de forskellige beretninger?

Aktivitet til at lære med andre

  • Se videoen »Ask of God: Joseph Smith’s First Vision« (6:35) sammen. Fortæl gruppens medlemmer, at denne video blev lavet ved hjælp af detaljer fra hver af Joseph Smiths beretninger om synet. Hvad føler I, når I ser denne skildring? Hvad lærte I, som I aldrig før har overvejet? Bed gruppens medlemmer om at fortælle om deres indtryk og ideer.

Lær mere

Afsnit 2

Forståelse af det første syn kan styrke jeres vidnesbyrd om Jesu Kristi gengivne evangelium

Billede
mand, der læser skrifterne

Udover den væsentlige rolle det første syn spillede for gengivelsen af Jesu Kristi evangelium, kan vi også lære grundlæggende sandheder i evangeliet ved at studere Joseph Smiths syn. Guds væsen, behovet for en genoprettelse af Kristi kirke, formålet med evangeliet og andre vigtige sandheder blev alle åbenbaret på det tidspunkt.

Tilsynekomsten af Gud Faderen og Jesus Kristus tydeliggjorde sandheder om Guds væsen, der var gået tabt gennem århundreder. En af de vigtigste af disse er, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus er to særskilte væsener med legemer, der ligner vores (se JS–H 1:17; se også L&P 130:1, 22). Jesus Kristus besvarede Joseph Smiths spørgsmål om det religiøse miljø på den tid og fortalte Joseph, at Jesu Kristi sande kirke ikke var på jorden (se JS–H 1:19-20). Og med to enkle ord gav Gud Faderen Joseph en afgørende lektie for enhver, der søger sandhed: Han pegede på Jesus Kristus og befalede: »Hør ham!« (JS–H 1:17).

Noget at tænke over

  • Læs ældste Dieter F. Uchtdorfs tale »Frugterne af det første syn«, og læg mærke til de »frugter«, han taler om, og hvordan de relaterer til jeres liv. Hvordan har det første syn påvirket jer? Hvad betyder det for jer? I kan skrive jeres tanker ned i jeres noter.

  • Læs »En trofast søgen bliver belønnet« af ældste Patricio M. Giuffra. I denne generalkonferencetale nævner ældste Giuffra fem vigtige sandheder, han lærte af missionærernes undervisning, da han første gang hørte historien om det første syn. Hvilke af disse sandheder har personlig betydning for jer? Hvordan har disse sandheder styrket jeres vidnesbyrd og velsignet jeres liv?

Aktiviteter til at lære med andre

  • Selvom det første syn var en mirakuløs begivenhed, var det blot begyndelsen på gengivelsen af evangeliet. Mange åndelige udgydelser fulgte. Overvej dette faktum, mens I sammen læser fra »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden.« Når I læser, så stop jævnligt for at drøfte de englebesøg, der kom efter det første syn. Hvorfor tror I, at gengivelsen begyndte med at vor himmelske Fader og Jesus Kristus viste sig i et syn? Hvordan lagde det første syn grundvolden til det, der skulle komme?

  • Blandt de sandheder, vi lærer af det første syn, er, at Gud svarer sine børn, når de er i nød. Se traileren til The First Vision: A Joseph Smith Papers Podcast, hvor Kirkens historiker Spencer W. McBride fortæller om denne sandhed. Bed derefter gruppemedlemmer om at dele deres følelser og indsigt.

Lær mere

Afsnit 3

Det første syn kan lære jer, hvordan I søger sandhed

Billede
en ung læser skrifterne

I kan lære af Joseph Smiths eksempel på, hvordan man søger sandhed. I Joseph Smith – Historie anføres det, at han ønskede at vide, hvilken kirke han burde tilslutte sig. Han havde dette spørgsmål i tankerne, mens han læste i Bibelen, så da han læste Jakobs Brev 1:5-6, gjorde dette skriftsted særligt indtryk på ham: »Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den. Men han skal bede i tro, uden at tvivle.«

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Hvis Joseph Smiths usædvanlige oplevelse i den hellige lund lærer os noget, så er det, at himlene er åbne, og at Gud taler til sine børn.« Selvom svarene på jeres spørgsmål måske ikke kommer gennem et syn, kan I stadig være sikre på, at Gud hører og besvarer jeres bønner. Når I gør en ihærdig indsats og sætter jeres lid til Gud, kan I være sikre på – ligesom Joseph Smith – at Gud vil holde sine løfter.

Noget at tænke over

  • Når vi lærer om Jesu Kristi evangelium, har vi alle spørgsmål. Nogle besvares let, mens andre måske kræver en stor indsats. Hvilke spørgsmål har I om evangeliet, skrifterne eller de levende profeters ord? Læs 1 Nefi 15:6-11 med jeres spørgsmål i tankerne. Hvad lærer I af disse vers om, hvordan man modtager åbenbaring? Hvordan kan I udøve tro på Jesus Kristus, mens I venter på de svar, I søger?

  • Læs artiklen »Det første syn: Et mønster for personlig åbenbaring«, af præsident Henry B. Eyring. Hvad lærer I af denne artikel om at forberede sig til at modtage personlig åbenbaring? Hvilke små ændringer kan I foretage i jeres liv for at blive mere modtagelige for Helligåndens tilskyndelser?

Aktiviteter til at lære med andre

  • Læs 1 Nefi 10:17-19 sammen som gruppe. Hvad lærer I af disse vers om Guds villighed til at besvare vores bønner? Hvilke personlige oplevelser har I haft med at modtage personlig åbenbaring? Bed gruppens medlemmer om at fortælle om deres ideer og oplevelser, hvis det er passende.

  • Bed gruppens medlemmer om at læse eller lytte til præsident Nelsons tale »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«. Bed dem om at lægge særligt mærke til hans undervisning om at modtage personlig åbenbaring. Saml gruppen, og bed hver person om at fortælle, hvad de har lært. Bemærker I nogle mønstre i det, som gruppemedlemmerne fandt lærerigt? Hvad kan I lære af præsident Nelson og af jeres gruppe om, hvordan I bedre kan modtage personlig åbenbaring?

Lær mere

Udskriv