2020
Styrk jeres tro igennem det første syn
April 2020


Styrk jeres tro igennem det første syn

Jeg beder for, at I vil følge Josephs eksempel på bøn, lære de sandheder, han lærte, og styrke jeres tro på vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Billede
Teenaged Elder Anderson shares his beliefs with friends Illustration of Elder Neil Anderson when he was 16 years old at a conference he traveled to the east coast to attend. He is in a informal group of people and he is explaining his beliefs to the group.

Da jeg var 16 år gammel, rejste jeg fra mit hjem i Idaho til en konference ved den amerikanske østkyst, hvor der var unge mænd og kvinder fra alle 50 delstater og næsten 40 nationer. Inden da havde jeg sjældent stået i en situation, hvor min tro og overbevisning skilte mig ud fra andre.

En aften startede der i en ganske uformel ramme en diskussion om noget af det, sidste dages hellige tror på og gør. En stor gruppe af studerende rettede pludselig deres opmærksomhed mod mig og begyndte at stille spørgsmål, nogle af dem var ganske kritiske.

Det var jeg ikke forberedt på. Men efter jeg havde tænkt lidt et øjeblik, begyndte jeg at fortælle om nogle grundlæggende evangeliske principper. Jeg forklarede, at vi har en himmelsk Fader, at vi er hans sønner og døtre, og at vi er på jorden for at udvikle tro på Jesus Kristus og blive prøvet i valget mellem godt og ondt.

At tale om de principper førte mig til Joseph Smiths vidnesbyrd. De andre studerende havde ikke stillet spørgsmål om Joseph Smith, men jeg gik til oprindelsen for det, jeg troede på. Da jeg fortalte dem, at Faderen og Sønnen havde givet sig til syne i den hellige lund, blev alle pludselig meget stille. Der opstod en gennemborende følelse af hellighed i rummet, og der hvilede en enorm følelse af åndelig kraft over mig og mine ord.

Bagefter kom flere af de studerende og takkede mig for min stærke overbevisning. Flere bad tilmed om mere information om Kirken. Da jeg kom tilbage på mit værelse den aften, indså jeg, at den person, der var blevet mest påvirket af den oplevelse var mig. Jeg havde selv følt kraften ved at bære vidnesbyrd om Gud Faderen, Jesus Kristus og det første syn.

Siden den oplevelse for mere end 50 år siden har jeg vidnet hundredvis af gange om Faderen, Sønnen og profeten Joseph Smith. I de situationer har jeg altid følt Helligånden vidne bekræftende.

Jeg vil gerne dele fem principper, som jeg har lært af min åndelige forståelse af det første syn. Disse principper har styrket min tro på og mit ønske om at følge vor himmelske Fader og hans elskede Søn. Jeg håber, at de også vil styrke jer.

Billede
An illustration of the First Vision

1. Faderen, Sønnen og Helligånden er særskilte væsener.

I århundreder har religiøse lærde og filosoffer debatteret Gud Faderens, Jesu Kristi og Helligåndens natur og væsen. Mange tror, at de er et og samme væsen. På grund af Josephs oplevelse i den hellige lund for 200 år siden, kender vi den absolutte sandhed om Guds væsen.

For det første lever han! For det andet er Faderen og Sønnen særskilte, herliggjorte, opstandne væsener, hver især enestående. Senere fandt Joseph Smith ud af, at »Helligånden [ikke har] et legeme af kød og knogler, men er en person, der består af ånd. Hvis det ikke var således, kunne Helligånden ikke bo i os« (L&P 130:22).

2. Vi er Guds sønner og døtre

Gennem det første syn og andre hændelser fandt Joseph Smith ud af, at Gud ikke er en eller anden fjern magt, der skabte verden og dens indbyggere, for så at glemme dem. I virkeligheden er vi hver især »en elsket [søn eller] datter af himmelske forældre«.1

I familieproklamationen står der: »Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder.«2 Vor Fader har tydeligt om disse muligheder sagt: »For se dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39).

Vores identitet kommer fra Gud, og vi er her på jorden for at blive mere som ham. Denne forståelse ud fra det første syn tillod mig som ung mand at vide, at jeg havde en personlig himmelsk Fader, der elskede mig og ønskede mig tilbage hos ham.

3. Vi kan blive tilgivet for vores synder

En af Josephs store bekymringer var, om han kunne blive tilgivet for sine synder. I en af beretningerne om det første syn tiltaler Herren den unge søgende med disse ord: »Joseph, dine synder er dig tilgivet. Gå bort, lev efter min lov og hold mine bud. Se, jeg er herlighedens Herre. Jeg blev korsfæstet for verden, for at alle, som tror på mit navn, må få evigt liv.«3

Joseph lærte, at han ved Jesu Kristi forsoning kunne blive tilgivet for sine synder og blive ren for Gud. Han fik en sikker viden om, at Jesus Kristus påtog sig synder og byrder for alle, der nogensinde har eller vil komme til at leve på denne jord.

Af det første syn lærer vi, at vi, takket være vor Frelsers, Jesu Kristi nåde, kan blive tilgivet for vores synder og en dag stå rene foran Faderen.

4. Vor himmelske Fader hører og besvarer vores bønner

I lunden den dag i 1820 lærte Joseph, at vor himmelske Fader hører og besvarer bønner. Senere sagde Joseph: »Jeg havde fuld tillid til, at jeg ville modtage en guddommelig tilkendegivelse, eftersom jeg tidligere havde fået en« (JS-H 1:29). Hans eksempel lærer os, at vi kan gå til vor himmelske Fader i bøn og modtage vores egne svar.

Joseph brugte dette mønster for bøn igen og igen. Han havde tillid til, at Herren ville høre og besvare hans bønner. Han bad om det, som I sikkert også har bedt om.

Han bad om visdom (se JS-H 1:12-13).

Han bad om dåb (se JS-H 1:68).

Han bad om udfrielse (se L&P 121:1-4).

Han bad for missionærerne (se L&P 109:22).

Han bad for Kirken, dens medlemmer og dens ledere (se L&P 109:71-76).

Og han bad for sin familie (se L&P 109:68-69).

Det er et mønster for os. Joseph viste, at vi alle kan henvende os til vor Fader i bøn.

5. Faderen og Sønnen kender os personligt

Af det første syn lærer vi, at disse celestiale væsener kender os personligt, akkurat som de kendte Joseph. Faderen kaldte Joseph ved navn, mens han pegede på den anden: »Det er min elskede Søn. Hør ham!« (JS-H 1:17).

Faderen og Sønnen kendte Josephs behov, bekymringer og længsel, akkurat som de kender vores. De kender også til vores sejre og sorger.

I min ungdom bad jeg om mange ting. Når jeg ser tilbage nu, er der nogle af de ting, der ikke synes så vigtige. Men de var vigtige for mig dengang, og jeg forstod tidligt, at jeg havde en Fader i himlen, der lyttede til mig. Jeg modtog ikke altid svar umiddelbart, men jeg følte, at han til sin tid og på sin måde ville ære min bøn på den måde, der var rigtig for mig.

Hav tillid og tiltro til, at Gud vil tale til jer. Tro på de følelser, der dukker op dybt i jeres hjerte. Jeg fik en tro på bøn og en forståelse af dens kraft, fordi jeg kendte til profeten Joseph Smiths erfaringer. Jeg vidste, at Gud kendte mig ved navn, og at han ville svare mig, ligesom han kender jer ved navn og vil svare jer.

Vidnesbyrd

I mange af de 68 år jeg har levet på denne jord, har jeg afprøvet Josephs mønster for bøn. Som alle andre sande tilhængere af Frelseren, har jeg også modtaget svar fra himlen. Jeg ved, at Jesus er Kristus. Han er Guds Søn. Han er opstået og lever i dag. Han har magt og kraft til at tilgive vores synder. Gennem vores tro, lydighed og omvendelse kan han føre os sikkert tilbage til vores himmelske hjem.

Som en af Herrens, Jesu Kristi apostle og som hans ordinerede vidne vidner jeg med en sikkerhed og fast overbevisning, som er bekræftet af Helligånden, om, at Faderen og Sønnen gav sig til syne for Joseph Smith i den hellige lund. Jeg beder for, at I vil følge Josephs eksempel på bøn, lære de sandheder, han lærte, og styrke jeres tro på vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Noter

  1. »Unge Kvinders tema«, youngwomen.ChurchofJesusChrist.org.

  2. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

  3. »Joseph Smith’s Accounts of the First Vision«, josephsmithpapers.org.

Illustration: David Malan

Illustration: Kendall Ray Johnson

Udskriv