2020
Føler I som unge voksne, at I mangler et formål? Så tænk igen
April 2020


Kun digitalt: Unge Voksne

Føler I som unge voksne, at I mangler et formål? Så tænk igen

Tanken om at lede i Kirken en dag kan være skræmmende, men der er måder, hvorpå I kan begynde at lede nu.

I dagene forud for Jesu Kristi andet komme skal der være »krige og rygter om krige

… Folkeslag skal rejse sig mod folkeslag og rige mod rige, og der skal være hungersnød og pest og jordskælv på forskellige steder.

Og videre, fordi lovløsheden tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos menneskene« (JS-M 1:28-30).

Hvem vil, midt i sådan tumult, være med til at lede vores brødre og søstre, både inde i folden og uden for den, tilbage til vor himmelske Fader?

Det er her, vi kommer ind i billedet.

Sådan bør vi lede

Vi er blevet kaldet en af de bedste generationer af unge voksne. Præsident Russell M. Nelson beskriver os som dem, »som Gud stolede nok på til at sende til jorden i den mest spændende uddeling i denne verdens historie« (»Vær det bedste, jeres generation har at byde på«, Liahona, okt. 2016, s. 46).

Så hvordan kan vi leve op til vores evne til at blive gode ledere i Herrens kirke? Hvis I ser jer omkring, vil I måske bemærke, at I allerede er en leder på en eller anden måde.

I leder måske i en kirkekaldelse. Som missionær kan I lede en drøftelse, stå for en missionerende aktivitet eller blive kaldet som zone- eller søsterleder. I kan være leder i jeres familie eller blandt venner. I kan lede jeres forfædre til frelse gennem slægtsforskning. I kan endda blive politisk leder, og I kan lede, i hvilken som helst beskæftigelse I vælger.

Men spørgsmålet er bare, hvordan vi bør lede? Frelseren ledte gennem sit eksempel. Han ledte ved »Kom og følg mig,« snarere end »Min måde er bedre«. Han tjente, underviste, elskede og tog sig af dem omkring sig. Jesus Kristus er det bedste eksempel på en leder. Og for at blive en mægtig generation af ledere kan vi begynde ved at stræbe efter at blive som Frelseren og ved at gøre disse små ting:

  1. Bed for dem, der har problemer, der har brug for hjælp, eller som I er ansvarlige for, og søg efter at vide, hvordan I kan hjælpe dem. Bed for dem ved navn som enkeltperson, selv Frelseren tjente »en efter en« (3 Ne 11:15).

  2. Brug tid på at søge specifikt i skrifterne efter gode eksempler på lederskab, særligt hos Frelseren selv.

  3. Bed for jeres menighed, stav og øverste kirkeledere. Bed også for regeringsledere, så de kan være inspireret og arbejde i en ånd af fred og enighed.

  4. Lær dem omkring jer at kende. Lær om deres interesser, deres familie, deres studie, og deres ønsker og passioner (se Ef 2:19).

  5. Læs jeres patriarkalske velsignelse og tænk over, hvordan I kan blive den bedste udgave af jer selv.

Når vi gør vores bedste for at lede i retfærdighed, bliver vi sande Jesu Kristi disciple og følgere og gør os værdige til Helligåndens ledsagelse. Når vi indgår og ærer hellige pagter, har vi ret til at modtage den nødvendige forberedelse og åndelige rustning til at gå i kamp mod modstanderen.

I kan begynde nu

Hvilken slags leder vil I være? Eller for at citere Frelseren: »Hvad slags [ledere] burde I derfor være? Sandelig siger jeg til jer: Ligesom jeg er« (3 Ne 27:27).

Efterhånden som vi nærmer os det andet komme, har Herren brug for mere retfærdige ledere, der vil følge hans profet og melde sig ind i kampen. Han har brug for os. Vi er i den 11. time, og vi har meget at gøre. Vi kan begynde at forberede os på at blive en mægtig generation af ledere nu. Det er aldrig for sent at begynde! Hvis der er noget, I skal tale med jeres biskop om, kan han hjælpe jer på vejen mod omvendelse. Hvis I har brug for vejledning om, hvordan man forbedrer sig, så begynd ved at forbedre jeres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. De kan vise jer, hvor I så skal gå hen. I og jeg bliver kaldet nu til at udføre Herrens værk og hjælpe vores profet med at lede Israels hus hen til sikkerhed, og hvis vi blot forsøger at gøre vores bedste, vil vi få succes.

Udskriv