2020
De havde et håb om Kristi komme – det kan vi også have
April 2020


De havde et håb om Kristi komme – det kan vi også have

Profeterne i Mormons Bog havde et håb om, at Kristus ville komme. Når vi læser deres ord, kan vi få det samme håb om, at han kommer tilbage.

Billede
Christ visiting the Americas

BESØGET: Jorge Cocco Santangelo

Hvilke ord falder jer ind, når I tænker på Mormons Bog?

Nefitter, lamanitter eller andre -itter?

Krig, ødemark, ve?

Omvendelse, forløsning, retfærdighed?

Jesus Kristus?

Håb?

Påsken er en velegnet tid til på ny at tænke over budskabet i Mormons Bog. Vigtigst er budskabet om, at Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser. Takket være ham kan vi engang blive udfriet fra legemets og sjælens smerter. Fra død og synd. Vi kan overvinde enhver dårlig ting, som verden kaster imod os.

Udtrykt mere enkelt kan vi have håb.

Håb, sandt håb – centreret om Jesus Kristus – inspirerede fordums profeter til at føre optegnelser på gyldne plader, der skulle blive til Mormons Bog. Jakob siger: »For i denne hensigt har vi skrevet dette, for at de må vide, at vi kendte til Kristus, og at vi havde et håb om hans herlighed mange hundrede år før hans komme« (Jakob 4:4, fremhævelse tilføjet).

Jakob ønskede, at vi skulle vide, at han – og de andre skrivende profeter – kendte til Kristi komme. Mange hundrede år inden han kom! Og de blev inspireret til at nære håb ud fra de profeters ord, som de læste. Jakob forklarer: »Og ikke alene havde vi selv et håb om hans herlighed, men også alle de hellige profeter, som var før os.

Se, de troede på Kristus og tilbad Faderen i hans navn, og vi tilbeder også Faderen i hans navn …

Derfor gransker vi profeterne, og vi har mange åbenbaringer og profetiens ånd; og da vi har alle disse vidnesbyrd, får vi et håb, og vor tro bliver urokkelig« (Jakob 4:4-6; se også 1 Ne 19:21; Jakob 7:11; Mosi 3:13; Hel 8:16).

Det håb de fik – både af egen erfaring og de profetier, de læste i skrifterne, forberedte dem på den dag, Kristus ville komme. På samme måde opfordrer profeter os i dag til at forberede os på, når Kristus vender tilbage. Hvis vi skal nære samme håb, er vi nødt til at »granske … profeterne, og [stræbe efter at få] mange åbenbaringer og profetiens ånd.« Deres vidnesbyrd om Jesus Kristus vil ikke alene styrke os, men også berede os på hans komme.

Lehi

»Af hvor stor vigtighed er det derfor ikke at gøre dette kendt for jordens indbyggere, så de kan vide, at der intet kød er, som kan bo i Guds nærhed, uden at det er ved den hellige Messias’ fortjenester og barmhjertighed og nåde, han som nedlægger sit liv med hensyn til kødet og tager det igen ved Åndens kraft, så han ved at være den første, som skal opstå, kan tilvejebringe de dødes opstandelse.«

Nefi

»Og vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med vore profetier, for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder.«

Kong Benjamin

»Og han skal kaldes Jesus Kristus, Guds Søn …

Og se, han kommer til sine egne, for at frelse kan blive menneskenes børn til del, ja, ved tro på hans navn … 

Og han skal på tredjedagen opstå fra de døde …

For se, hans blod soner også for de synder, der er begået af dem, der er faldet ved Adams overtrædelse, og som døde uden at kende til Guds vilje angående sig, eller som har syndet i uvidenhed.«

Alma

»Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art; og dette for at det ord må blive opfyldt, som lyder: Han vil påtage sig sit folks smerter og sygdomme.

Og han vil påtage sig døden, så han kan løse dødens bånd, som binder hans folk; og han vil påtage sig deres skrøbeligheder, så hans indre kan fyldes med barmhjertighed, hvad angår kødet, så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder.«

Amulek

»Og dette store og sidste offer bliver Guds Søn, ja, altomfattende og evigt.

Og således skal han bringe frelse til alle dem, der vil tro på hans navn, for dette er hensigten med denne sidste ofring, at tilvejebringe den inderlige barmhjertighed, som overvælder retfærdigheden og tilvejebringer en måde for menneskene, hvorpå de kan have tro til omvendelse.

Og således kan barmhjertigheden tilfredsstille retfærdighedens krav og omslutte dem i sikkerhedens arme, mens den, der ikke udøver nogen tro til omvendelse, bliver udsat for hele loven, bestående af retfærdighedens krav; derfor tilvejebringes den store og evige forløsningsplan kun for den, der har tro til omvendelse.«

Billede
the Savior in Gethsemane

Gethsemane, by Jorge Cocco Santangelo

Lamanitten Samuel

»For se, han må visselig dø, for at frelse kan blive tilvejebragt; ja, det påhviler ham og bliver nødvendigt, at han dør for at tilvejebringe de dødes opstandelse, så menneskene derved kan blive bragt ind i Herrens nærhed.

Ja, se, denne død tilvejebringer opstandelsen og forløser hele menneskeslægten fra den første død – den åndelige død, for hele menneskeslægten, som ved Adams fald blev forstødt fra Herrens nærhed, betragtes som død, både med hensyn til det timelige og til det åndelige.

Men se, Kristi opstandelse forløser menneskeslægten, ja, hele menneskeslægten og bringer dem tilbage i Herrens nærhed.«

Billede
Christ with children

Blessing the Children, by Jorge Cocco Santangelo

Mormon

»Vid I, at I må komme til kundskab om jeres fædre og omvende jer fra alle jeres synder og syndigheder og tro på Jesus Kristus, at han er Guds Søn, og at han blev slået ihjel af jøderne, og at han ved Faderens kraft er opstået igen, hvorved han har vundet sejren over graven; og i ham er dødens brod også opslugt.

Og han tilvejebringer de dødes opstandelse, hvorved mennesket skal blive oprejst for at stå for hans dommersæde.

Og han har tilvejebragt verdens forløsning, hvorved det er givet den, som bliver fundet skyldfri for ham på dommedag, at bo i Guds nærhed i hans rige for sammen med de himmelske kor at synge uophørlige lovsange til Faderen og til Sønnen og til Helligånden, som er én Gud, i en tilstand af lykke som ingen ende har.«

Udskriv