Bibliotek
Åpenbaring


“Åpenbaring”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
jente som ber utendørs

Veiledning til studium av evangeliet

Åpenbaring

Daglig individuell veiledning fra en kjærlig himmelsk Fader

Spørsmål og usikkerhet er en vanlig del av livet. Hvem du vender deg til for å få svar og trygghet, er ekstremt viktig. Heldigvis er Gud der for å hjelpe deg å søke etter svar og forståelse. Du kan stole på løftet: “Om [du] mangler visdom,” kan du be Ham om hjelp, og “så skal [du] få den” (Jakobs brev 1:5).

Gud taler til sine barn individuelt med personlig åpenbaring gjennom Den hellige ånd. Han har sørget for profeter og andre mennesker og ressurser for å veilede oss gjennom livets utfordringer og erfaringer. Noe av det viktigste er den lovede kommunikasjon som kan komme til oss fra Gud gjennom Den hellige ånd.

Hva er åpenbaring?

Åpenbaring er den guddommelige veiledning og kommunikasjon som vår kjærlige himmelske Fader gir sine barn. Det oppleves ofte som stille følelser eller tanker som beskrives som Den hellige ånds “milde, lave røst” (Lære og pakter 85:6). Vi øker vår evne til å motta og gjenkjenne personlig åpenbaring når vi vender oss til Gud i bønn, studerer de hellige Skriftene og prøver å være lydige mot Guds bud. Herren leder sin kirke gjennom åpenbaring som han gir til sine bemyndigede tjenere. I tillegg kan hver enkelt av oss motta personlig åpenbaring for å hjelpe oss med konkrete behov, ansvarsoppgaver og spørsmål.

Emneoversikt: Åpenbaring

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Den hellige ånds gave, Bønn, Skriftene, Søk sannhet og unngå bedrag

Del 1

Gud kan kommunisere med deg gjennom personlig åpenbaring

Bilde
Jente som kneler ved sengen i bønn

Gud elsker deg og kjenner fullkomment de utfordringer og prøvelser du opplever. Han har ikke overlatt deg til deg selv (se Johannes 14:18). Du kan gjøre viktige tiltak for å forberede deg til å motta og gjenkjenne personlig åpenbaring. Åndelig forberedelse innbefatter å studere Skriftene, tilbe på sabbatsdagen og i Herrens hus, omvende deg daglig, faste og be oppriktig. Herren lover at han vil veilede deg hvis du prøver å komme nærmere ham (se Lære og pakter 88:63).

President Russell M. Nelson underviste:

“Finn et fredelig sted hvor du kan gå jevnlig. Ydmyk deg for Gud. Utøs ditt hjerte for din himmelske Fader. Vend deg til ham for å få svar og trøst.

“Be i Jesu Kristi navn angående dine bekymringer, din frykt, dine svakheter – ja, ditt hjertes lengsler. Og så må du lytte! Skriv ned de tanker som kommer til ditt sinn. Skriv ned dine følelser, og følg opp med å gjøre det du blir tilskyndet til å gjøre …

Ingenting åpner himlene slik som kombinasjonen av større renhet, nøyaktig lydighet, oppriktig søking, daglig å nyte Kristi ord i Mormons bok, og regelmessig å sette av tid til tempelarbeid og slektshistorie.”

Ting å tenke på

  • Alle Guds barn kommer til denne verden med Kristi lys. Les Moroni 7:16–18; Lære og pakter 84:46–48; 93:2, og se etter hva denne gaven innbefatter og hvorfor den er viktig.

  • Ditt ønske om å søke åpenbaringens ånd kan øke når du bedre forstår Guds villighet til å dele den med deg. Sammenlign følgende skriftsteder for å finne prinsipper som kan forberede deg til å oppleve åpenbaringens ånd: 1 Nephi 10:17–19; 2 Nephi 32:3; Lære og pakter 9:8; Joseph Smith – Historie 1:10–17. Hvilke prinsipper for personlig åpenbaring undervises i disse skriftstedene? Hvorfor er det verdifullt å forstå at vi har et ansvar for å forberede oss til å motta personlig åpenbaring?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • I en artikkel i Liahona i januar 2021 med tittelen “Å vokse inn i åpenbaringens prinsipp”, drøfter president Russell M. Nelson hvordan vi bedre kan forstå hvordan vi kan innby vår himmelske Faders veiledning i vårt liv. Be gruppemedlemmene studere deler av artikkelen. Snakk sammen om følgende spørsmål: Hvilke prinsipper er det president Nelson fremhever? Hva føler du deg inspirert til å gjøre etter å ha lest dette budskapet?

Lær mer

Del 2

Personlig åpenbaring kommer som regel som inntrykk, tanker og følelser

Bilde
mann som tenker

Har du noen gang lært uttrykk på et nytt språk? Med studium og øvelse kan du begynne å gjenkjenne disse ordene når de blir uttalt av andre i samtale. På lignende vis vil du kanskje ikke alltid gjenkjenne Åndens røst til å begynne med, men å lære viktige prinsipper kan forberede deg til å forstå guddommelig kommunikasjon bedre. For eksempel var profeten Elia i Det gamle testamente vitne til en sterk storm, et jordskjelv og en ild, men Elia bemerket at “Herren var ikke i” disse tingene. Men så hørte han “en stille susen” og gjenkjente den som Herrens røst (se 1 Kongebok 19:11–13). Gud taler til oss med en “mild, lav røst” (se Helaman 5:28–30) og med følelser som fred, trøst og glede (se Galaterne 5:22–23).

Et annet prinsipp for åpenbaring er at Gud vil “gi menneskenes barn linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da” (2 Nephi 28:30). Dette betyr at Gud ikke gir oss alt på én gang. Personlig åpenbaring kan snarere utfolde seg over tid.

Eldste David A. Bednar understreket dette: “Vi som medlemmer av Kirken, har lett for å legge så stor vekt på forbløffende og dramatiske åndelige tilkjennegivelser at vi kanskje ikke verdsetter, eller vi overser, det mer alminnelige mønsteret som Den hellige ånd utfører sitt arbeid ved. Nettopp det at ‘middelet [er] så enkelt’ (1 Nephi 17:41) når vi mottar små og gradvise åndelige tilskyndelser som over tid og til sammen utgjør det ønskede svar eller den veiledning vi trenger, kan få oss til å se ‘forbi målet’ (Jakobs bok 4:14).”

Ting å tenke på

  • I sin tale på generalkonferansen i april 2020 “Hør Ham,” sa president Nelson: “Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå … Jeg fornyer min bønn til deg om å gjøre alt som skal til for å øke din åndelige kapasitet til å motta personlig åpenbaring.” På hvilke måter har du opplevd personlig åpenbaring?

Aktivitet for å lære sammen med andre

Lær mer

Del 3

Herren leder sin Kirke gjennom åpenbaring

Bilde
De tolv apostlers quorum

Åpenbaringens ånd kan veilede hver enkelt av oss individuelt, men når Herren ønsker å lede sin kirke, taler han gjennom den levende profet som virker som Kirkens president (se Lære og pakter 107:91–92). Eldste Dale G. Renlund underviste: “Bare profeten mottar åpenbaring for Kirken. Det ville være ‘i strid med Guds orden’ at andre skulle motta den slags åpenbaring … Personlig åpenbaring tilhører med rette enkeltpersoner. Du kan for eksempel motta åpenbaring om hvor du skal bo, hvilken karrierevei du skal følge eller hvem du skal gifte deg med. Kirkens ledere kan undervise i læren og dele inspirerte råd, men ansvaret for disse avgjørelsene hviler på deg. Det er din åpenbaring som du kan motta.”

Ting å tenke på

  • Kort tid etter at Kirken ble organisert, ble Joseph Smiths viktige rolle som profet klargjort for Kirkens medlemmer. Les Lære og pakter 43:1–7. Hvordan kan prinsippet som er beskrevet i dette skriftstedet, beskytte deg mot å bli bedratt av dem som ikke er av Gud?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Les sammen med gruppen president M. Russell Ballards budskap “Synet om de dødes forløsning, og se etter hvordan Herren forberedte president Joseph F. Smith til å motta en så betydelig åpenbaring for Kirken. Hvordan forberedte president Smiths livserfaringer ham til det syn han mottok? Hva sier Lære og pakter 138:1-11 om hva president Smith gjorde som forberedte ham til å bli undervist fra himmelen? Hvordan hjelper dette eksempelet oss å forstå hvor viktig det er å forberede oss til å gjenkjenne åpenbaringens ånd?

Lær mer

Skriv ut