2020
Det første syn: Et mønster for personlig åpenbaring
Februar 2020


Det første syn: Et mønster for personlig åpenbaring

Profeten Joseph Smith underviste ved sin opplevelse i Den hellige lund om hvordan vi kan motta personlig åpenbaring som en del av vårt daglige liv.

Bilde
painting of First Vision

The First Vision [Det første syn], av Walter Rane

200-års jubileet for det vi kaller “Joseph Smiths første syn” er en fin anledning for oss til å øke vår tro på hans profetiske misjon og lære av hans eksempel hvordan vi kan øke vår egen evne til å motta personlig åpenbaring fra Gud.

Da 14 år gamle Joseph Smith kom ut fra et skogholt i Palmyra i New York, visste han at Gud kommuniserer med sine barn i jordelivet. Han trodde på ordene han hadde lest i Bibelen:

“Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den.

Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden” (Jakobs brev 1:5-6).

Joseph Smith handlet fryktløst på dette løftet, og det kan vi alle. President Russell M. Nelson har sagt dette om vår mulighet: “Hvis Joseph Smiths opphøyde opplevelse i Den hellige lund lærer oss noe, er det at himlene er åpne og at Gud taler til sine barn.”1

Gud holder sitt løfte om å kommunisere med sine barn i jordelivet hvis de ber og kvalifiserer seg til å motta denne kommunikasjonen. Profeten Joseph Smith underviste ved sin opplevelse med Det første syn, og ved den store strøm av åpenbaring som kom til ham gjennom gjenopprettelsen, om hvordan vi kan motta personlig åpenbaring som en del av vårt daglige liv.

“Når vi er klare til å komme til ham,” sa Joseph, “er han klar til å komme til oss.”2

Himlene er åpne

Vår utfordring er å handle slik at vi kan motta sannhetens budskap som vår himmelske Fader er beredt til å sende oss som åpenbaring, og til å gi akt på det han allerede har sendt. Joseph Smiths erfaring er et eksempel på det. Han hadde trolig lest Jakobs bok og andre bøker i Bibelen flere ganger, slik vi har gjort. Men én dag, ved Den hellige ånds innflytelse, ga han akt på det budskapet som førte ham til Den hellige lund. Her er hans beretning om å oppdage et budskap fra Gud som ble sendt lenge før:

“Mens jeg kjempet med de store vanskeligheter som var forårsaket av striden mellom de forskjellige religiøse samfunn, leste jeg en dag femte vers i det første kapittel i Jakobs brev hvor det står: Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud, for Gud gir alle, villig og uten bebreidelser, og så skal han få den.

Aldri har et skriftsted gått så rett til hjertet på noe menneske som tilfellet da var med meg. Det syntes å trenge inn i mitt hjertes innerste med stor kraft. Om og om igjen overveide jeg det, for jeg visste at om det var noen som trengte visdom fra Gud, så var det meg. Hva jeg skulle gjøre, visste jeg ikke, og hvis jeg ikke fikk mer visdom enn jeg hadde i øyeblikket, ville jeg aldri få vite det, for de forskjellige sekters religionslærere tolket de samme skriftsteder så forskjellig, at de tilintetgjorde all min tro på at spørsmålet kunne besvares ved å henvende seg til Bibelen” (Joseph Smith ‒ Historie 1:11-12).

Joseph Smiths erfaring er et mønster vi kan følge for å motta personlige budskap fra Gud. Hvorfor kom et skriftsted med stor kraft og trengte med stor kraft inn i hans hjertes innerste? Og hvorfor reflekterte han over det om og om igjen?

Det kan være mange grunner til at Gud kunne tale så kraftfullt til den unge Joseph, men en hovedgrunn var at hans hjerte var beredt.

Et sønderknust hjerte er et forberedt hjerte

Joseph hadde et sønderknust hjerte av minst to grunner. Han ønsket tilgivelse for sine synder og svakheter, noe han visste bare kunne komme gjennom Jesus Kristus. Og han var desperat etter å få vite hvilke av de stridende kirkesamfunnene som var riktig, og som han skulle slutte seg til.

Joseph hadde blitt forberedt med tro på at Jesus er Kristus, hans Frelser. Med denne troen og med et ydmykt hjerte var han beredt. Han sa følgende om sine følelser på den tiden: “[Jeg ropte] til Herren om barmhjertighet, for det fantes ingen annen jeg kunne vende meg til for å få barmhjertighet.”3

Han var beredt, slik vi kan være, til å gjøre krav på Jakobs løfte. Strømmen av åpenbaring som kom, gjorde det mulig for Herren å forandre Josephs liv og velsigne alle vår himmelske Faders barn og deres familier som har kommet eller vil komme inn i jordelivet.

En ufattelig velsignelse for deg og meg er at vi kan lære av Josephs eksempel hvordan vi kan motta lys og kunnskap fra Gud. Ved å følge Josephs eksempel kan vi gi varig glede til dem vi er glad i og tjener for Herren. Og så kan deres eksempel videreføre velsignelsen ved personlig åpenbaring i en kjede hvis ende vi ikke kan se, men som vår himmelske Fader kan se.

Bilde
painting of young Joseph Smith

If Any of You Lack Wisdom [Om noen av dere mangler visdom], av Walter Rane

Vi må forberede oss for åpenbaring

Josephs mønster for forberedelse til å motta personlig åpenbaring var enkelt og lett å følge, men det er ikke nødvendigvis én rekke med trinn, hvor det ene fører til det andre. Du er et unikt Guds barn, så du har forskjellige evner til å lære og forskjellige måter å lære sannheten på. Men av Josephs eksempel kan du se hvordan noen åpenbaringer om lys og sannhet er avgjørende for å forberede deg til å motta fortsatt personlig åpenbaring. Herren visste dette da han ga nadverdsbønnene til hver av oss som en mal for å forberede oss til å motta personlig åpenbaring gjennom Den hellige ånd.

Det er kanskje annerledes for deg, men når jeg hører ordene “O Gud, du evige Fader” (Lære og pakter 20:77, 79), kommer en varm følelse over meg. Ordene i nadverdsbønnene minner meg om det jeg følte da jeg kom opp av en døpefont i Philadelphia i Pennsylvania da jeg var åtte år gammel. Jeg visste da at Jesus var min Frelser, og jeg følte gleden ved å være ren. Noen ganger husker jeg et maleri av ham på korset og da han kom ut av graven. Det som oftest kommer til meg, er en følelse av takknemlighet og kjærlighet til ham.

Når jeg hører ordene om at jeg skal vitne om min villighet til å “alltid minnes ham og holde hans bud”, føler jeg et ydmykt behov for omvendelse og tilgivelse. Så, når jeg hører løftet om at jeg kan ha hans ånd hos meg (se Lære og pakter 20:77), føler jeg at det er sant. Og hver gang føler jeg lys, fred og tillit til at jeg kan høre åpenbarte budskap fra Gud.

Fjorten år gamle Joseph Smith hadde ikke nadverdsbønnene da han ble forberedt for de personlige åpenbaringene som kom i Den hellige lund og resten av livet hans. Men han fulgte et mønster vi alle kan følge for å kvalifisere oss til å motta personlig åpenbaring:

  • Han studerte de ord som Gud allerede hadde åpenbart i Skriftene.

  • Han grunnet på det han hadde lest og følt.

  • Han vendte tilbake til Skriftene ofte og omhyggelig.

  • Ut fra den tro han fikk ved å studere og grunne, bestemte han seg for å be.

  • Da åpenbaringen kom, mottok han sannhet og lys, etterlevde sannheten han hadde fått, og søkte mer sannhet.

  • Han vendte tilbake til Skriftene igjen og mottok ytterligere åpenbaring fra Gud, som han skrev ned.

  • Han fortsatte å be og adlyde, og dermed å motta ytterligere lys og instruksjoner.

President Nelson har beskrevet den storartede anledningen som kommer når vi følger Joseph Smiths eksempel: “Hva kan åpne seg for deg når du søker åpenbaring? Hvilken visdom mangler du? Hva føler du et presserende behov for å vite eller forstå? Følg profeten Josephs eksempel. Finn et fredelig sted hvor du kan gå jevnlig. Vær ydmyk innfor Gud. Utøs ditt hjerte for din himmelske Fader. Vend deg til ham for å få svar og trøst.”4

Bilde
young adult reading scriptures

Satan motsetter seg åpenbaring

Når du følger Joseph Smiths eksempel, vil du studere omhyggelig hans eksempel på mot og utholdenhet. Du vil kanskje ikke oppleve den motstanden han opplevde i Den hellige lund mens du ber, men du gjør klokt i å huske den. Joseph beskrev denne motstanden slik:

“Etter å ha trukket meg tilbake til det sted jeg på forhånd hadde valgt meg ut, og etter å ha sett meg omkring og forvisset meg om at jeg var alene, knelte jeg ned og begynte å oppsende mitt hjertes ønsker til Gud. Jeg hadde knapt begynt, før jeg straks ble grepet av en makt som fullstendig overmannet meg, og den hadde en så forbløffende innvirkning på meg at den bandt min tunge så jeg ikke kunne tale. Tykt mørke omsluttet meg, og en stund forekom det meg at jeg var dømt til en øyeblikkelig ødeleggelse.

Men mens jeg av alle krefter påkalte Gud for å be ham befri meg fra denne sterke fiende som hadde grepet meg, og i samme øyeblikk som jeg var iferd med å synke ned i fortvilelse og overgi meg til ødeleggelse – ikke til en innbilt tilintetgjørelse, men til et virkelig vesens makt fra den usynlige verden som hadde en så overveldende kraft som jeg aldri før hadde følt hos noe vesen – nettopp i dette skremmende øyeblikk så jeg en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen, stige ned inntil den hvilte på meg” (Joseph Smith – Historie 1:15-16).

Denne forferdelige motstanden, som fortsatte gjennom hele Josephs liv, kom fordi Lucifer ønsket å stoppe åpenbaringen som skulle føre til gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Dine bønner om åpenbaring fra Gud vil møte mindre motstand, men du må følge Josephs eksempel på mot og utholdenhet.

Satan vil sannsynligvis bruke mer underfundige midler til å motsette seg dine anstrengelser for å motta og bevare personlig åpenbaring. Én måte vil være hans ønske om å sende deg løgner, hans metode for falsk åpenbaring. Han vil prøve å nå deg med budskap som har til hensikt å få deg til å tro at det ikke finnes noen Gud, ingen oppstanden Jesus Kristus, ingen levende profeter eller åpenbaring, at Joseph Smith ble villedet, og at dine følelser og Den hellige ånds hvisken er en villfarelse som kommer av “et forvirret sinn” (Alma 30:16).

Han vil sende disse løgnene mot deg, akkurat slik han angrep Joseph Smith, i samme øyeblikk som du er i ferd med å be, og igjen etter at du har mottatt åpenbaring. Jeg har funnet to måter å unnslippe disse angrepene på.

For det første: Utsett aldri en tilskyndelse om å be. La det ikke være noe rom for at tvil kan oppstå. President Brigham Young (1801-77) sa at den som venter på å få lyst til å be, er mindre tilbøyelig til å be.5

For det annet: Skriv raskt ned budskapene du mottar fra Gud. Jeg har funnet ut at den åndelige tilskyndelsen som var tydelig i ett øyeblikk, kan være uklar eller borte noen minutter senere. Selv midt på natten har jeg lært å stå opp og skrive ned tilskyndelser. Ellers kan de gå tapt.

Her gir Joseph oss nok en lærdom. Han skrev ned det han opplevde i sitt første syn flere ganger, og han beskrev det for flere personer i årenes løp. I likhet med andre profeter lærte også profeten Joseph hvor viktig, men vanskelig det er å formulere åpenbart sannhet med ord.

Bilde
young adult praying

Åpenbaring velsigner våre etterkommere

I likhet med Joseph Smith kan vi velsigne våre barn og våre barnebarn med åpenbarte ord vi får fra Gud. Fordi vi er enkeltpersoner med unike behov, vil kanskje bare noe av den åpenbaringen vi mottar for oss selv, gjelde for dem vi er ansvarlige overfor Gud for. Men det skriftlige beviset på at Gud har talt til oss, kan være den samme velsignelsen for dem som den profeten Joseph ga oss.

Det første syn viser oss at himlene er åpne. Gud hører våre bønner. Han åpenbarer seg og sin Sønn for oss. Den hellige ånd taler til hjertet til dem som er beredt til å høre og føle den milde, lave røsten. Vi kan videreføre disse lærdommene og dette budskapet til dem vi er glad i, og som vil følge oss.

Jeg takker vår kjærlige Fader i himmelen, som elsker oss, hører våre bønner og sa om Frelseren i vår tid: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17). Jeg takker Herren Jesus Kristus, som gjenopprettet sin kirke gjennom profeten Joseph Smith. Og takk for Den hellige ånd, som gjerne vil være vår konstante ledsager.

Jeg vitner om at svaret er “ja” på barnets bønn:

Himmelske Fader, si meg er du der?

Hører du bønner, kan du svare barn som ber?6

Jeg ber om at vi, i likhet med profeten Joseph Smith og vår levende profet i dag, tar imot oppfordringen fra vår kjærlige himmelske Fader, fra vår Frelser og fra Den hellige ånd om å motta det lys og den sannhet som personlig åpenbaring er hver eneste dag i vårt liv.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 95.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 42.

  3. Joseph Smith, i “First Vision Accounts”, 1832 Account, Gospel Topics Essays, ChurchofJesusChrist.org/topics/essays; tegnsetting modernisert.

  4. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, 95.

  5. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young (1997), 45.

  6. “Et barns bønn”, Barnas sangbok, 6.

Bakgrunn fra Getty Images

Skriv ut