2020
Gjenopprettelsens velsignelse for deg
Februar 2020


Gjenopprettelsens velsignelse for deg

På grunn av det gjengitte evangelium kan du vite hvem du egentlig er og hva Gud forventer at du skal gjøre.

Bilde
Joseph Smith praying

Illustrasjon: Robert Barrett

I musikalen Spelemann på taket beskrev hovedpersonen, Tevje, en fordel ved tradisjonene i lokalsamfunnet hans, og sa: “Og på grunn av våre tradisjoner vet vi alle hvem vi er og hva Gud forventer at vi skal gjøre.”1 Du er ikke avhengig av tradisjoner for denne kunnskapen. På grunn av gjenopprettelsen kan du vite hvem du er og hva Gud forventer at du skal gjøre. Hvis du ennå ikke er sikker, har du rett og plikt til å gjøre krav på denne kunnskapen.

Det er 200 år siden 14 år gamle Joseph Smith mottok det første himmelske syn som innledet gjenopprettelsen. Joseph gikk ut i skogen i nærheten av sitt hjem i delstaten New York i USA fordi han var bekymret for sin sjels velferd og ønsket å få vite hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han ønsket å vite hvem han var og hva Gud forventet av ham. Han fikk svarene han søkte, men han lærte så mye mer den dagen og i de 24 årene som fulgte. På grunn av gjengitt sannhet kan du ikke bare vite hvorfor Gud skapte deg, men du kan også lære om ditt endelige mål. I likhet med Joseph Smith kan du selv få vite det.

Hvem er du?

Du er et elsket Guds barn. Han kjenner deg og elsker deg. Joseph lærte dette da Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg for ham i 1820. Joseph skrev: “En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17).

Gud kjente Joseph. Det samme gjelder deg. Gud kjenner deg. Han har kjent deg lenge, og han har elsket deg så lenge han har kjent deg. Han kjenner dine guddommelige muligheter til å utvikle deg og bli opphøyet sammen med ham. Dette betyr at du har mulighet til å bli som ham.2

“Familien – en erklæring til verden” erklærer denne uutgrunnelige, gjengitte sannheten: “Alle mennesker … er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial.”3 Denne sannheten kan virke opplagt for dem som har vært medlem av Kirken lenge. Det gjelder ikke mange fremtredende kristne teologer, som erklærer at din viktigste hensikt er å tilbe, elske og hedre Gud og at Guds eneste motiv for å skape deg var så du kunne prise, dyrke og tjene ham.

Gjennom Joseph Smith åpenbarte Gud at hans gjerning og herlighet er å forherlige deg og gi deg udødelighet og evig liv.4 Selv om det forherliger ham å forherlige deg, er Guds mål og hensikt å skape det miljøet som gjør det mulig for deg å utvikle deg. Det endelige målet med din utvikling kan være varig glede. Kong Benjamin lærte folket sitt å “tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41).

Gud vil ditt beste. Han er god og kjærlig. Han vet at hvis du skal utvikle deg, måtte du komme til jorden, motta en kropp og lære å skjelne mellom rett og galt ved egen erfaring. Han ønsker ikke at du skal være et barn eller en ungdom for alltid, og han ønsker heller ikke å forvandle deg til et blindt lydig, trent kjæledyr. Nei, han ønsker at du skal velge å følge ham og modnes gjennom dine erfaringer for å vokse opp og bli en arving til alt han har.5 Dette er din guddommelige fremtid.

Disse sannhetene er grunnleggende for den gjengitte lære som begynte med den enkle bønnen Joseph Smith uttalte.

Bilde
girl praying

Hva forventer Gud av deg?

Gud har to hovedforventninger til deg. For det første forventer han at du skal lære om og følge hans plan. For det annet forventer han at du skal hjelpe andre å lære og følge hans plan.

Du ble undervist om Guds frelsesplan i det førjordiske liv og godtok den. Dette var kanskje ingen lett avgjørelse. En tredjedel av vår himmelske Faders barn forkastet planen. Men du ønsket å komme til jorden, motta en kropp og bruke din handlefrihet til å velge å følge planen. Gud visste, og du visste også, at når du er på jorden, ville du gjøre feil og begå synd. Disse syndene ville for alltid hindre deg i å leve i Guds nærhet med mindre du kunne bli forløst fra dine synder. Guds plan sørget for at Jesus Kristus ble din Forløser. Jesus Kristus sonet for dine synder og dine feiltrinn for å gjøre det mulig for Guds frelsesplan å virke for deg.6 Han betalte den største prisen så han kunne “kreve av Faderen den rett han har til å vise [deg] barmhjertighet” (Moroni 7:27).

Guds plan sørget også for at du har handlefrihetens gave, slik at du kan kjenne “godt fra ondt” (2 Nephi 2:5). Du er din egen herre (se Lære og pakter 58:28), og er i stand til å ta avgjørelser selv. Men når du tar dårlige avgjørelser eller gjør feil, forventer Gud at du bruker din handlefrihet til å omvende deg. Omvendelse gjøres mulig ved Jesu Kristi forsoning, og er nødvendig for at du kan bli ren for Gud.7

Du omvender deg når du vender deg til Gud og utøver tro på Jesus Kristus. På betingelse av omvendelse gjør Jesu Kristi forsoning det mulig for deg å bli benådet for straffen du ellers ville ha fått. Du viser at du har omvendt deg ved å være lydig mot evangeliets lover og ordinanser. Og når du omvender deg, blir du lutret, renset og hellig.

Gud erklærte til Adam: “Dette er frelsesplanen for alle mennesker ved min Enbårnes blod” (Moses 6:62). På grunn av vår tro på Kristus og på vår himmelske Faders plan, kan vi “få del i det evige livs ord i denne verden og evig liv i den kommende verden, ja, udødelig herlighet” (Moses 6:59).

Det andre viktige Gud forventer av deg, er å hjelpe andre å lære hans plan og hjelpe dem å følge den. Når du forstår at Gud og hans Sønn Jesus Kristus er glad i deg, vil du naturlig ønske å dele denne sannheten med andre. Å dele Jesu Kristi evangelium med andre kalles også “Israels innsamling”. President Russell M. Nelson bekreftet:

“Mine kjære fantastiske ungdommer – dere ble sendt til jorden til denne bestemte tiden, den mest avgjørende tiden i jordens historie, for å hjelpe med Israels innsamling. Det er ingenting som skjer på jorden akkurat nå som er viktigere enn det. Det er ingenting som har større konsekvens. Absolutt ingenting.

Denne innsamlingen burde bety alt for dere. Dette er oppgaven dere ble sent hit til jorden for å utføre.”8

Å oppfylle denne paktsforpliktelsen vil gi deg glede9 og bidra til din personlige frelse.10

Fordi Jesu Kristi evangelium ble gjengitt til jorden, kan du vite hvem du er og hva Gud forventer av deg. Vi feirer gjenopprettelsen som begynte i skogen i nærheten av familien Smiths gård i New York for 200 år siden, på grunn av det omfang og den betydning den har for deg. Josephs oppriktige bønn åpnet en strøm av åpenbaring som fortsetter til denne dag gjennom hans apostler og profeter. Jesus Kristus leder sin kirke og sitt verk på jorden slik at du kan oppnå dine guddommelige muligheter til igjen å bo hos din himmelske Fader.

Noter

  1. Joseph Stein, Jerry Bock, Sheldon Harnick, Fiddler on the Roof (1964), 3.

  2. “Gud selv, som oppdaget at han befant seg i en herlighet midt iblant ånder, innså – fordi han var mer intelligent – nødvendigheten av å innstifte lover hvorved det også kunne bli de øvrige forunt å gå fremad slik han selv hadde gjort … slik at de kan bli opphøyet sammen med ham” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 207).

  3. “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, mai 2017, 145.

  4. Se Moses 1:39.

  5. Se Dale G. Renlund, “Velg i dag”, Liahona, nov. 2018, 104.

  6. Se Jesaja 53:3-12. Jesaja nevner 10 ganger Kristi stedfortredende lidelse for synd.

  7. Gud sa: “[Du] må omvende [deg], ellers kan [du] på ingen måte arve Guds rike, for intet urent kan bo der.” Derfor “må [du] bli født på ny til himmelens rike av vann og av Ånden og bli renset ved blod, ja, blodet av [Guds] Enbårne, så [du] kan bli helliggjort fra all synd” (Moses 6:56, 59).

  8. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Se Lære og pakter 18:15-16.

  10. Se Lære og pakter 4:2, 4; 31:5; 36:1; 60:7; 62:3 og 84:61.

Skriv ut