Kirjasto
Keskitä elämäsi Jeesukseen Kristukseen


”Keskitä elämäsi Jeesukseen Kristukseen”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Perhe Afrikassa pöydän ympärillä lukemassa yhdessä pyhiä kirjoituksia

Etsi vastauksia kysymyksiisi

Keskitä elämäsi Jeesukseen Kristukseen

Usko Jeesukseen Kristukseen on ratkaisevan tärkeää, kun etsimme vastauksia elämän haasteellisimpiin kysymyksiin. Ajattelemme usein, että usko on vahva vakaumus. Usko on kuitenkin enemmän kuin vakaa käsitys jostakin. Siihen sisältyy luottamusta, varmuutta ja uskollisuutta. Kun meillä on haasteellisia kysymyksiä tai huolenaiheita, me voimme aina kääntyä Jeesuksen Kristuksen puoleen. Uskomme kasvaa, kun kuuntelemme Hänen sanojaan, noudatamme Hänen opetuksiaan ja pyrimme rakastamaan muita siten kuin Hän rakasti.

Presidentti Russell M. Nelson opettanut, että ”rauha voi tulla sieluunne, kun kasvatatte uskoa Rauhan Ruhtinaaseen”1. Tässä on muutamia asioita, jotka tulisi muistaa:

  • Jeesus Kristus on uskomme varma perustus. Päivittäisessä elämässämme me luotamme moniin ihmisiin ja instituutioihin. Näitä ovat perheenjäsenet, ystävät, viranomaiset ja työnantajat. Mutta Jeesus Kristus on ainoa henkilö, johon voimme luottaa täysin toivoessamme rauhaa ja pelastusta. Kirkko on perustettu tuomaan ihmisiä Hänen luokseen. Voit luottaa täysin Jeesukseen Kristukseen silloinkin kun sinulla on vaikeuksia uskosi muiden osa-alueiden kanssa.

  • Jeesus Kristus tuntee täydellistä empatiaa. Syvimmät koettelemuksemme voivat tuoda meitä lähemmäksi Vapahtajaa. Kukaan muu kuin Kristus ei voi täysin tuntea kamppailujamme. Hän itki niiden kanssa, joita Hän palveli. Hän koki yksinäisyyttä, hengen piinaa ja jopa Isänsä läsnäolon vetäytymisen. Voit kääntyä Hänen puoleensa ja kokea ymmärrystä ja myötätuntoa.

  • Jumalan pelastussuunnitelma antaa näkökulmaa. Monet kysymyksistämme näyttävät erilaisilta, kun pidämme mielessämme taivaallisen Isän suunnitelman. ”Koska meillä on tieto tästä suunnitelmasta”, presidentti Dallin H. Oaks on opettanut, ”meillä on lähtökohtaisesti eri käsitykset kuin niillä, joilla ei ole samaa tietoa kuin meillä. Tästä seuraa se, että me päädymme eri päätelmiin monissa tärkeissä asioissa.”2 Se, että tarkastelemme kysymyksiämme pelastussuunnitelman valossa, voi auttaa meitä näkemään huolenaiheemme iankaikkisesta näkökulmasta.

  • On ensisijaisia ja toissijaisia kysymyksiä. Toisinaan meillä on kysymyksiä tai huolenaiheita, jotka liittyvät historiallisiin tapahtumiin, kirkon opetuksiin ja menettelytapoihin tai inhimillisiin epäonnistumisiin. Mielenrauhan saaminen sellaisista kysymyksistä ansaitsee vilpittömän pyrkimyksemme. Mutta on tärkeää erottaa evankeliumin ydintotuudet asioista, jotka eivät ole yhtä olennaisia. Joseph Smith opetti, että ”kaikki muu – – on vain – – lisänä” Vapahtajan pelastavaan tehtävään liittyviin totuuksiin.3

  • Valitse usko. Hengellisen tiedon saaminen edellyttää, että me ”elämme uskon varassa, emme näkemisen”4. Jos odotamme, kunnes meillä on konkreettisia todisteita hengellisistä asioista, emme koskaan aloita prosessia, jossa kasvatamme uskoa Jeesukseen Kristukseen. Vanhin Dale G. Renlund on opettanut: ”Jotta usko voi kasvaa, meidän täytyy päättää uskoa. Meidän täytyy haluta uskoa. Meidän täytyy toimia uskossa.”5

  • Pidä lujasti kiinni siitä, minkä tiedät. Kun tunnet olevasi epävarma uskostasi, ”pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa”6. Luota aiempiin hengellisiin kokemuksiisi. Ne ovat todiste siitä, että Jumala palkitsee uskosi Jeesukseen Kristukseen hengellisellä varmuudella.

Keskeisiä pyhien kirjoitusten kohtia: Room. 8:35, 37–39; 2. Nefi 4:34–35; Moosia 4:9; Hel. 5:12

Tulosta