Seminar
Romerbrevet 1


Romerbrevet 1

»For jeg skammer mig ikke ved evangeliet«

Billede
Young man wearing eyeglasses, sitting outside reading scriptures. (horiz)

På et eller andet tidspunkt er vi alle nødt til at stå fast på det, vi tror på. Til de hellige, der boede i Rom, erklærede Paulus, at han »ikke skammede sig ved evangeliet« ( Rom 1:16). Hans iver efter at dele evangeliets budskab var beviset på det. Denne lektion kan hjælpe dig til ikke at skamme dig over at give dig til kende som en Jesu Kristi discipel.

Del sande historier og beretninger. For at fremme elevernes interesse i en lektion kan du overveje at fortælle sande personlige beretninger fra profeternes liv, Kirkens historie, generalkonferencetaler eller Kirkens tidsskrifter.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme forberedte på at drøfte, hvorfor folk måske tøver med at give sig til kende som Kristi disciple eller at fortælle andre om evangeliet.

Mulige læringsaktiviteter

Følgende quiz kan bruges til at undervise om brevene i Det Nye Testamente. Svarene er (1) c; (2) b; (3) c; (4) a.

Flere oplysninger om disse breve findes i » Paulus’ breve « i Guide til skrifterne (ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/pauline-epistles?lang=dan) og i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier.

Hvad ved du allerede?

Forestil dig, at du fortæller en af dine venner, der er af en anden kristen tro, at du studerer Det Nye Testamente i seminar. Hun fortæller dig, at hun elsker Det Nye Testamente, men hun kæmper sommetider med at forstå brevene. Hun spørger dig, hvad du ved om dem. Tag følgende quiz for at se, hvor godt du kan svare hende.

  1. Hvad er brevene eller epistlerne?

    1. Officielle kirkemeddelelser fra profeten

    2. Taler holdt af kirkeledere, og som er blevet indsamlet i årenes løb

    3. Forskellige breve skrevet af kirkeledere til de hellige

  2. Hvem angives at have skrevet 14 af de 21 breve, der er medtaget i Det Nye Testamente?

    1. Peter

    2. Paulus

    3. Lukas

  3. Hvordan blev de første 13 af brevene organiseret?

    1. Kronologisk (ud fra hvornår de blev skrevet)

    2. Efter betydning

    3. Efter længde

  4. Hvem var ellers forfattere til brevene?

    1. Jakob, Peter, Johannes og Judas

    2. Jakob, Peter, Johannes og Stefanus

    3. Jakob, Peter, Johannes og Timotheus

Romerbrevet

Romerbrevet er et brev, som Paulus skrev til de hellige i Rom henimod slutningen af sine missionærrejser. Rom, det romerske imperiums hovedstad, var gennemsyret af verdslig filosofi og var et vanskeligt sted at prædike og efterleve Jesu Kristi evangelium. Paulus skrev til de romerske hellige for at styrke deres tro og forberede dem til sin ankomst, for at tydeliggøre og forsvare sine lærdomme og fremme samhørighed mellem jødiske og ikke-jødiske medlemmer af kirken.

Mens du studerer Romerbrevet 1 , så se efter sandheder, der kan opmuntre dig, når du stræber efter at være en Jesu Kristi discipel.

Jeg skammer mig ikke

Se »Forberedelse af Joseph F. Smith: True Blue, Through and Through« (1:31), som findes på ChurchofJesusChrist.org. Denne beretning findes også i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1998, s. 104.

Læs Romerbrevet 1:15-17 , og se efter, hvad præsident Joseph F. Smith og Paulus havde til fælles. Overvej at markere de ord eller udtryk i disse vers, som du synes er betydningsfulde.

Du har måske markeret ordene »Jeg skammer mig ikke ved evangeliet« i Romerbrevet 1:16 .

  • Ud fra det, du lærte om Paulus i Apostlenes Gerninger, hvordan havde han så vist, at han ikke skammede sig over at give sig til kende som kristen?

  • Hvilke situationer kan unge opleve i dag, hvor de har brug for at stå fast og ikke skamme sig over Kristi evangelium?

Paulus vidste, at Rom var et svært sted at efterleve og forkynde evangeliet. Han mødte også modstand fra dem, der misforstod eller afviste hans lærdomme. Ikke desto mindre var Paulus ivrig efter at tage til Rom og prædike der for at bringe andre til Kristus (se Rom 1:15).

Tænk på oplevelser, hvor du ligesom Paulus har haft mulighed for at stå op for eller dele din tro på Jesus Kristus. Lav en kort liste i dine noter. Medtag dine tanker og følelser i forhold til, hvor meget du ønskede at dele din tro i disse situationer.

Det kan være en hjælp at minde eleverne om, at der er mange små og enkle måder, hvorpå de kan vise, at de ikke skammer sig ved evangeliet. Overvej at tilskynde et par frivillige til at fortælle om deres oplevelser. Eleverne kan også fortælle om deres forberedelse til denne lektion ved at tale om, hvorfor folk måske tøver med at fortælle andre om evangeliet.

  • Hvorfor kan en ung person skamme sig over at give sig til kende som kristen? Hvad kan de gøre, hvis de har disse tanker eller følelser?

Eksempler fra skriften og nutiden

Gennemgå to af følgende eksempler på mennesker, der ikke skammede sig ved at gøre deres tro på Herren kendt. Tænk over den situation, de var i, og se efter ligheder mellem deres liv og dit.

Se afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« for flere eksempler og et forslag til, hvordan man bruger teknologi til denne aktivitet.

  • Når andre dømmer dig: Kvinden, der vaskede Jesu fødder med sine tårer ( Luk 7:36-50)

  • Når du har brug for at stå fast over for dine jævnaldrende: Abinadi og Alma ( Mosi 13:1-9 ; 17:1-4 ; 18:1-3)

  • Når du fortæller om evangeliet: Teren Bingham og Brandon McEuen (»Samme trøje« [5:01], ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvad gjorde indtryk på dig i disse eksempler?

  • Hvordan viste disse personer, at de ikke skammede sig over Kristi evangelium?

  • Hvem har i dit liv været et eksempel på ikke at skamme sig over Jesu Kristi evangelium? Hvordan viste de deres tro?

Romerbrevet 1:15-17 fortæller os, at Paulus’ entusiasme for Kristi evangelium til dels kom fra hans forståelse af, at »evangeliet … er Guds kraft til frelse« for alle Guds børn. Med andre ord: Fordi Paulus vidste, at ingen kan blive frelst uden Jesu Kristi evangelium, ønskede han at dele det med alle.

Elevernes svar på følgende spørgsmål kan være meget forskellige. Når disse spørgsmål drøftes, så hjælp eleverne med at forstå, at brugen af dette princip er individuelt, og at de ikke bør dømme andre ud fra, hvordan de udtrykker deres tro.

  • Hvordan kan det hjælpe dig til ikke at skamme dig over Frelseren og hans evangelium, at du husker, hvad han har gjort for dig?

  • Selvom der kan være tidspunkter, hvor det er nødvendigt for os at forsvare vores tro på store eller dramatiske måder, så vises vores tro for det meste bedst på små og enkle måder (se Alma 37:6-7). Hvad kan det »ikke at skamme sig ved Kristi evangelium« se ud, lyde som eller føles i dit daglige liv?

  • Færdiggør følgende sætning: Jeg skammer mig ikke ved Jesu Kristi evangelium, fordi

Overvej at bære vidnesbyrd om den lykke og fred, der kan komme af at være tro mod dine overbevisninger og pagter.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan jeg bære mit vidnesbyrd på en normal og naturlig måde?

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jeg ved, at nogle af os er mere udadvendte end andre. Det er helt i orden. Herren gør det muligt for os alle på vores egen måde at indbyde andre til at komme og se og komme og hjælpe. Så vil Gud udføre sit frelsende værk, og de vil komme og blive.

Må jeg foreslå fem ting, som enhver kan gøre for at deltage i Frelserens store opgave med at indsamle Israel.

1. Kom tættere på Gud

2. Fyld jeres hjerte med kærlighed til andre

3. Stræb efter at vandre ad disciplens sti

4. Del, hvad I har på hjerte

5. Stol på, at Herren kan udføre mirakler

(Dieter F. Uchtdorf, »Del evangeliet på en normal og naturlig måde«, ChurchofJesusChrist.org)

Læs mere om disse forslag i ældste Uchtdorfs korte artikel »Del evangeliet på en normal og naturlig måde« på ChurchofJesusChrist.org.

Supplerende læringsaktiviteter

Brug af teknologi til at få adgang til artikler og videoer

Det kan være nyttigt at lave QR-koder eller kortere URL’er til artikler og videoer, der findes på ChurchofJesusChrist.org. Disse koder eller URL’er kan vises rundt omkring i lokalet, så eleverne kan få adgang til ressourcerne på deres personlige enheder.

Andre eksempler på tro

Disse eksempler på mennesker, der ikke skammede sig ved at gøre deres tro på Herren kendt, kan bruges i afsnittet »Skriftens og nutidige eksempler« i lektionen.

  • Dronning Ester: Ester 3:8-13 ; 4:13-16 ; 7:1-6 (for en mere forenklet, men fuldstændig beretning kan du læse præsident Thomas S. Monsons tale »Må I have mod«, Liahona, maj 2009, s. 127)

  • Ricky McWhorter: »I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ«, New Era, juni 1988, s. 34-35

  • En ven af ældste Joni L. Koch fra De Halvfjerds: »For I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ«, Liahona, jan. 2019, Africa Southeast Local Pages, ChurchofJesusChrist.org

  • Ældste Larry Echo Hawk fra De Halvfjerds: »Kom til mig, o Israels hus«, Liahona, nov. 2012, s. 32

Ugudelighed og synder, der var fremherskende på Paulus’ tid og i vores tid

I Romerbrevet 1:18-32 nævner Paulus mange af de synder, der var fremherskende både på hans tid og i dag. Selvom mange mennesker accepterer denne adfærd, så tal om, hvorfor disse ting afholder os fra lykken i vor himmelske Faders frelsesplan.

Påpeg, at vi i Romerbrevet 1:18-32 lærer, at profeter og apostle lærer os om, hvilken adfærd og holdning der er krænkende for Gud.

Sproget, der bruges til at beskrive denne adfærd, kan være svært for eleverne at forstå. Forklar, at vers 23 henviser til afgudsdyrkelse eller tilbedelse af menneskeskabte billeder, i stedet for tilbedelse af Gud. Vers 28 til og med 32 nævner flere andre synder, der skader vores forhold til hinanden og til Gud, såsom jalousi, vold, uærlighed og stolthed.

Eleverne kan have spørgsmål om henvisningerne til homoseksualitet i vers 26 og 27 . Flere oplysninger og hjælp til forståelse af Kirkens holdning til homoseksuel adfærd findes i 38.6.15 i Kirkens håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (ChurchofJesusChrist.org).

Udskriv