Selvhjulpenhed
Mit fundament: Udøv tro på Jesus Kristus


Mit fundament: Udøv tro på Jesus Kristus – maksimum tidsforbrug: 20 minutter

Overvej:Hvordan påvirker min tro på Jesus Kristus min selvhjulpenhed?

Se:»Exercise Faith in Jesus Christ« (Udøv tro på Jesus Kristus) findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos. (Ingen video? Læs s. 21).

Exercise Faith in Jesus Christ

Hvis du ikke har mulighed for at se videoen, så læs dette manuskript.

Billede
billede fra Exercise Faith in Jesus Christ

Ældste David A. Bednar: At handle er at udøve tro. Israelitterne bærer pagtens ark. De kommer til Jordanfloden. De bliver lovet, at de kan krydse den på tør grund. Hvornår deler vandet sig? Da deres fødder er våde. De går ud i floden – handling. Så følger kraften – vandet deler sig.

Vi tror ofte: »OK, jeg får denne fuldkomne forståelse, og så kan jeg omdanne det til det, jeg gør.« Jeg vil hævde, at vi har nok til at gå i gang. Vi har en fornemmelse af den rigtige retning. Tro er et princip – princippet – om handling og kraft. Virkelig tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører altid til handling.

(se »Søg lærdom gennem tro«, tale til CES-undervisere, 3. feb. 2006, ChurchofJesusChrist.org/media-library)

Tilbage til side 20.

Drøft:Hvorfor fører sand tro altid til handling? Hvorfor er tro nødvendig for Gud for at hjælpe os timeligt og åndeligt?

Læs:Matthæus 6:30 og citatet fra Forelæsninger om troen (til højre)

Forpligt jer:Forpligt jer til at udføre følgende handlinger i løbet af ugen. Afkryds feltet for hver opgave, I har udført.

  • Vis jeres tro denne søndag ved at holde sabbatsdagen hellig og ærbødigt deltage i nadveren.

  • Læs i Mormons Bog hver dag.

  • Læs skriftstederne på side 21. Vælg et og del det med jeres familie eller venner.

    Skriftsteder om tro i praksis

    Fordi Daniel ikke ville holde op med at bede, blev han smidt i løvekulen, men »Gud sendte sin engel; han lukkede løvernes gab … og … [Daniel] … havde [ikke] lidt nogen skade, fordi han havde stolet på sin Gud« (Dan 6:23-24; se også vers 17-22).

    Herren gav Lehi Liahona, så den kunne lede hans familie, og »den virkede for dem i forhold til deres tro på Gud … [Når] de blev lade og glemte at udøve deres tro og flid … havde [de] ingen fremgang på deres rejse« (Alma 37:40-41).

    »Bring hele jeres tiende til forrådskammeret … Sæt mig på en prøve, om ikke jeg åbner himlens vinduer for jer og udøser velsignelser uden mål over jer« (Mal 3:10).

    Under en hungersnød bad profeten Elias en enke om at give ham hendes sidste mad. Profeten Elias lovede hende, at Herren på grund af hendes tro ville sørge for mad til hende, og maden slap aldrig op. (Se 1 Kong 17).

    »De hjælpeløse og fattige søger vand, men der er ikke noget, deres tunge tørrer ud af tørst. Jeg, Herren, vil svare dem, jeg, Israels Gud, svigter dem ikke« (Es 41:17; se også vers 18).

Udskriv