Ressurser for familier
Første Økt: Anvend Evangeliets Prinsipper


Første Økt

Anvend Evangeliets Prinsipper

Når man er en sann disippel, får man guddommelig veiledning på alle livets områder, herunder hvordan man kan være en god mann eller hustru.

Mål med økten

Denne økten skulle hjelpe deltakerne å:

  • Forstå mulighetene til fred og lykke i ekteskapet.

  • Få større håp om at de kan de kan oppnå lykke når de anvender evangeliets prinsipper i ekteskapet.

  • Begynne å bruke disse fire prinsippene til å styrke ekteskapet:

    • Etterleve evangeliets prinsipper.

    • Forplikte seg til å forbli gift og løse uoverensstemmelser.

    • Holde pakter.

    • Prøve å forbedre seg hver dag.

Grunnlaget for lykke i ekteskapet

President Ezra Taft Benson har sagt: «Ekteskap … er det mest strålende og opphøyende prinsipp i Jesu Kristi evangelium. Ingen ordinans er viktigere og ingen mer hellig og mer nødvendig for menneskets evige lykke. Troskap mot ekteskapspakten gir den største glede her og den vidunderligste belønning i livet etter dette.» 1

Ektepar kan styrke sitt forhold og holde familien trygg ved å følge rådene som gis i erklæringen om familien.2 De kan finne løsninger på sine problemer ved å studere Frelserens og hans tjeneres læresetninger, og ved å be innstendig om Herrens veiledning, og derved bygge sitt ekteskapsforhold på Jesu Kristi evangeliums grunnvoll. Gjennom bønn kan de få styrke til å holde sine pakter og samarbeide. De kan omvende seg fra dårlige vaner og tilgi hverandre. Ektepar kan også lære problemløsnings- og kommunikasjonsferdigheter for å bli enige og unngå potensielle konflikter.

Familielivets nedbrytning

President Hinckley advarte mot familielivets nedbrytning: «Familien svekkes over hele verden… Hjerter knuses, barn gråter.» 3 Noen blir motløse og ønsker å gi opp når de møter problemer og utfordringer i ekteskapet. Mange andre forplikter seg til ekteskapsforholdet, arbeider for å løse problemene og nyter fred, lykke og tilfredsstillelse i ekteskapet.

Selv om muligheten for å oppnå lykke er stor, er det mange som sliter med frustrasjon, vantrivsel og fortvilelse. Ekteskapet trues utenfra av sosialpolitikk og -praksis samt hverdagens mas og jag. Det trues fra innsiden av dårlige vaner, misforståelser og stolthet. Alvorlige problemer er ikke lette å overvinne, og noen ektepar synes å streve i det uendelige med de samme problemene som har undergravd forholdet deres i årevis. Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum så hvilken trussel familiene står overfor, og advarte og sa i erklæringen om familien at «oppløsningen av familien vil påføre enkeltmennesker, lokalsamfunn og nasjoner de ulykker som er forutsagt av profeter i oldtiden og i nyere tid».4

Disse ulykkene er lette å se i dagens samfunn. Ektepar som en gang mente skilsmisse var den beste løsningen på et ulykkelig ekteskap, oppdager at dette ofte forårsaker uforutsette problemer. I en studie av de langsiktige virkningene av skilsmisse konkluderte klinikkpsykologen Judith Wallerstein, sammen med medforfatterne Julia Lewis og Sandra Blakeslee, med at en skilsmisse forstyrrer barnas liv og påvirker deres adferd og avgjørelser resten av livet.5

Linda Waite fra University of Chicago og medforfatter Maggie Gallagher fant at skilsmisse ofte får andre skadelige konsekvenser for barn, herunder flere lovbrudd og mer kriminalitet, færre utdanningsmuligheter og flere problemer med psykisk og fysisk helse.6 De fant at det er mer sannsynlig at barn blir mishandlet av en av foreldrenes kjæreste eller en stefar eller stemor, enn av biologiske foreldre.7

Utfordringer i ekteskapet har mange årsaker, noe president Spencer W. Kimball kommenterte:

«To mennesker med forskjellig bakgrunn lærer snart etter vielsen at de må stå ansikt til ansikt med den krasse virkeligheten. Livet består ikke lenger av fantasier eller glansbilder. De må komme ned fra skyene og plante føttene støtt på bakken. De må påta seg ansvar, og nye plikter må godtas. Noe personlig frihet må oppgis og mange tilpasninger, uselviske tilpasninger, må foretas.

Man innser snart etter vielsen at ektefellen har svakheter som ikke tidligere er blitt avslørt eller oppdaget. Dydene som konstant ble forstørret under forlovelsestiden, blir nå mindre, og svakhetene som virket så små og ubetydelige under stevnemøtene, vokser seg nå temmelig store… Inngrodde vaner kommer nå til syne. Ektefellen er kanskje gjerrig, lat eller flittig, from eller lite åndelig. Han er kanskje vennlig og samarbeidsvillig eller gretten og tverr, krevende eller gavmild, egoistisk eller selvutslettende. Sviger-problemet blir mer aktuelt, og forstørrelsesglasset blir enda en gang rettet mot ektefellens forhold til dem.»8

Godt nytt for ekteskapet

President Kimball forsikret imidlertid ektepar om at selv med disse og andre utfordringer, kan ekteskapet lykkes: «Selv om enhver ung mann og kvinne vil søke med all flid og bønn å finne en make som livet kan bli ytterst harmonisk og godt sammen med, vil nesten enhver god mann og enhver god kvinne med sikkerhet kunne oppnå lykke og et godt ekteskap hvis begge er villige til å betale prisen for det.» 9

Selv om de vil ha uoverensstemmelser og meningsforskjeller, kan ektepar løse dem på en god måte. Problemer løses best når begge ektefellene streber etter å overvinne dem. Dessverre er ikke alltid begge parter like motivert til å redde ekteskapet. Når mann og hustru har forskjellig grad av motivasjon, skulle den ivrigste av dem fatte mot ved å huske at utholdenhet når det gjelder å anvende gode prinsipper i et forhold, til slutt vil gi positive resultater for ekteskapet. Én ektefelles kjærlighet, hengivenhet og evige perspektiv kan ofte opprettholde ekteskapet frem til den andre ektefellen modnes eller omvender seg og innser hvilket tap og hvilken skade en skilsmisse kan innebære. Innhøstningsloven – «Det et menneske sår, det skal han også høste» (Galaterne 6:7) – og det å vende det annet kinn til (se Matteus 5:39) er relevant for både ekteskap og andre mellommenneskelige forhold.

Styrk ditt ekteskap

Man vil styrke ekteskapet når man:

  • Etterlever evangeliets prinsipper.

  • Engasjerer seg i ekteskapet.

  • Holder de pakter man har inngått.

  • Prøver å forbedre seg hver dag.

Etterleve evangeliets prinsipper

Normale uoverensstemmelser mellom ektefeller trappes opp til konflikter og disharmoni når ekteparet ser hverandre og sitt forhold på en forvrengt, misvisende eller uriktig måte. Ektepar kan overvinne disse misoppfatningene ved å lære å følge Jesus Kristus.

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa at evangeliet hjelper folk å se tydelig og i rett perspektiv: «Ettersom det å se livet og andre gjennom evangeliets linse gir et evig perspektiv, kan vi se mye tydeligere hvis vi bare ser lenge nok og ofte nok… Slike ting som en linsevelling og 30 sølvmynter og øyeblikk med sensuell nytelse forsvinner ut av syne. Det samme gjør et forbedret golf- eller tennisslag når de sammenlignes med fremgang i retning av tålmodighet. Det samme gjør oppussing av stuen når det sammenlignes med å lytte til og undervise sine barn.»10 De som etterlever evangeliet, ser klarere og tar bedre avgjørelser.

De som oppriktig ønsker evig ekteskap og et godt familieliv, skulle søke å bli sanne disipler av Herren Jesus Kristus. Når man er en sann disippel, får man guddommelig veiledning på alle livets områder, herunder hvordan man kan være en god ekteskapspartner og forelder. Frelseren sa at han ville hjelpe menn og kvinner å overvinne sine svakheter:

«Hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem.

Se, jeg vil vise hedningefolkene deres svakhet, og jeg vil vise dem at tro, håp og kjærlighet fører dem til meg – all rettferdighets kilde» (Ether 12:27-28).

Profeten Joseph Smith sa: «Desto nærmere et menneske kommer fullkommenhet, desto klarere vil vedkommende se, og desto større blir gleden inntil han har overvunnet ondskapen i sitt liv og ikke har den minste lyst til å begå synd.» 11

Det å være en disippel gir et annet perspektiv og hjelper oss å se «tingene som de virkelig er» (Jakobs bok 4:13). Skadelige reaksjoner på andre erstattes med kjærlighet, tålmodighet og langmodighet. Overholdelse av de ni prinsippene i erklæringen om familien fører til personlig rettferdighet og nærhet til Gud. Man setter større pris på familiemedlemmene, og guddommelig veiledning blir mulig.

Livet gir oss utfordringer. Mange av disse kommer gjennom vår omgang med andre. Men, som president Kimball sa, kan prøvelser bli til velsignelser når vi ser dem i et evig perspektiv:

«Hvis vi betrakter jordelivet som hele vår eksistens, da kan smerte, sorg, feilslag og et kort liv være en katastrofe. Men hvis vi anser livet som noe evig som strekker seg langt inn i den førjordiske fortid og inn i den evige fremtid etter døden, da kan alle hendelser settes i riktig perspektiv.

Er det ikke visdom i at han gir oss prøvelser så vi kan heve oss over dem, ansvarsoppgaver som vi kan utføre, arbeid som kan herde våre muskler, sorger som prøver vår sjel? Får vi ikke fristelser for å prøve vår styrke, sykdom for å lære tålmodighet, død for å bli udødelige og herliggjort?» 12

Ektepar utvikler seg gjennom prøvelser, undervisning, tro, personlig rettferdighet og åndelig veiledning. Med åndelig veiledning får de større evne til å overvinne livets problemer og utfordringer, også de som har med familien å gjøre.

Forplikt dere til å forbli gift og løse uoverensstemmelser

Alle ektepar opplever utfordringer i ekteskapet. Med mindre de har en fast beslutning om å holde sammen, vil de mangle grunnlaget for å kunne møte livets stormer. Ektepar med en fast beslutning bryr seg nok til å arbeide seg gjennom problemene.

Catherine Lundell, en ekteskaps- og familieterapeut, fortalte om et ektepar som slet med alvorlige problemer i ekteskapet. De hadde planlagt å skille seg til våren om de ikke klarte å løse problemene. Gjennom flere måneder med rådgivning gjorde ekteparet liten fremgang og var beredt til å skilles, men Lundell nektet å gi sin faglige tilslutning til deres avgjørelse. Isteden minnet hun dem om deres pakter: «Det er dere som må bestemme dere for å bryte paktene,» fortalte hun dem. «Det er dere som må leve med beslutningen.» Da ekteparet kom tilbake til neste time, var de «merkelig hengivne og lydhøre overfor hverandre». De forklarte at de, etter å ha tenkt gjennom sin situasjon, hadde valgt å forplikte seg til ekteskapet. Selv om de fremdeles hadde problemer å løse, gjorde deres fornyede engasjement hele forskjellen i ekteskapet.13

Frelseren talte om det engasjement som skulle finnes i et ekteskap: «Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru… Så er de ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille» (Matteus 19:5-6).

Eldste Bruce C. Hafen i De sytti har sagt at ekteskapet er en pakt, ikke en kontrakt. Partene i en kontraktsavtale går ofte hver sin vei når det oppstår problemer og strømmen av fordeler blir brutt. «Men når problemene kommer i et paktsekteskap,» sa eldste Hafen, «arbeider mann og hustru seg gjennom dem. De gifter seg for å gi og vokse, bundet av pakter med hverandre, med samfunnet og med Gud.»14

Flertallet av alle ektepar som holder sammen, finner ut at de kan arbeide seg gjennom problemene. Ifølge Waite og Gallagher er en høy prosentandel av ulykkelige ektepar som holder sammen, i stand til å løse sine problemer og lære å nyte sitt ekteskap: «86 prosent av ulykkelige ektepar som holder ut, oppdager at fem år senere er ekteskapet lykkeligere… De fleste sier at de har blitt veldig lykkelige. Faktisk var det nesten tre femtedeler av de som sa at ekteskapet var ulykkelig … men som forble gift, som vurderte det samme ekteskapet som enten ”veldig lykkelig” eller ”ganske lykkelig”.»15

Denne forbedringen skjedde også i svært ulykkelige ekteskap. Waite og Gallagher sa: «De aller verste ekteskapene viste den mest dramatiske helomvendingen: 77 prosent av stabilt gifte som vurderte ekteskapet som svært ulykkelig … sa at det samme ekteskapet var enten ”svært lykkelig” eller ”ganske lykkelig” fem år senere.»16

Ektepar som holder sammen, nyter også andre fordeler. Waite og Gallagher fant at disse ekteparene lever lenger,17 oppnår større velstand,18 er sunnere og lykkeligere19 og opplever større seksuell tilfredsstillelse enn ugifte.20

Hold pakter

Pakter – hellige avtaler mellom Gud og hans barn – gir ytterligere velsignelser som bidrar til å redde familier. Når ektepar møter problemer, kan de huske på sine pakter for å finne styrke til å løse vanskelighetene. Pakter kan hjelpe på flere måter:

Pakter øker motivasjonen. Gjennom den nye og evige ekteskapspakt har Herren lovet at verdige ektepar skal arve alt han har (se L&p 132:19-20). Apostelen Paulus sa: «Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke oppkom i noe menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham» (1. Korinterbrev 2:9). Når mann og hustru husker sine pakter, kan de finne inspirasjon og motivasjon til å arbeide med ekteskapet og løse problemene etter hvert som de oppstår.

Pakter styrer adferd. De pakter man inngår etter hvert som man vokser i evangeliet, bidrar til å styrke forholdet til andre. Ved dåpen inngår medlemmer pakt om å adlyde Guds bud og være lik Jesus Kristus. Overholder man dåpspakten, vil det løse de fleste problemer i ekteskapet. Prestedømsbærere inngår pakt om å foredle sitt kall og motta rettledning fra Herren og hans tjenere (se L&p 84:33-39, 43-44). Tempelpakter virker også rettledende for mann og hustru i deres forhold til hverandre.

Pakter er til velsignelse for ektepar. Da han inngikk sin pakt med Abraham, lovet Herren: «Jeg vil velsigne deg overmåte» (Abraham 2:9). Skriftene viser tydelig at Herren velsigner og støtter sitt paktsfolk. De som følger ham, blir arvinger til de velsignelser som ble lovet Abraham. I vanskelige stunder gir Herren veiledning og støtte til verdige menn og hustruer. Til slutt vil de oppnå evig lykke og opphøyelse i det celestiale rike. Eldste Bruce C. Hafen sa at gjennom lydighet til pakter vil vi «oppdage skjulte kilder til styrke» og «dype, indre kilder til barmhjertighet».21 Disse velsignelsene styrker ektepar i vanskelige stunder.

Pakter bidrar til å frelse barna. Velsignelsene i ekteskapspakten påvirker både foreldre og barn. Foreldre som holder denne pakten, blir styrket i sin undervisning og oppdragelse av barna. President Brigham Young sa: «Når en mann og en kvinne har mottatt sin begavelse og er blitt beseglet, og de etter dette har fått barn, er disse barna rettmessige arvinger til riket og til alle dets velsignelser og løfter.» 22 President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum understreket viktigheten av tempelpakter: «Vi kan ikke legge nok vekt på verdien av tempelekteskap, beseglingsordinansens bindende bånd og de verdighetsnormer som kreves av dem. Når foreldre holder de pakter de har inngått ved templets alter, vil barna for alltid være bundet til dem.» 23 Selv om foreldre ikke kan «tvinge dem til å bli som ikke ønsker det»,24 styrker velsignelsene i tempelpaktene både foreldre og barn.

Du finner en liste over noen av de pakter Kirkens medlemmer inngår med Gud på side 10. Det kan være hensiktsmessig å kopiere denne listen og dele den ut til klassens medlemmer.

Noen verdige menn og hustruer lurer på hva som skjer med deres tempelvelsignelser når en ektefelle bryter pakten de inngikk sammen. Når en ektefelle svikter pakten, blir ikke den trofaste parten nektet de lovede velsignelsene. President Gordon B. Hinckley lovet dem som er rammet på denne måten: «Vi ser ikke ned på dere som mislykkede på grunn av et feilslått ekteskap… Herren vil ikke nekte dere noe eller sende dere bort.» 25 På samme måte beholder et barn velsignelsene ved å være født i pakten selv om den ene eller begge foreldrene svikter pakten. En forelder som holder pakten, står fremdeles i et paktsforhold til barnet.

Prøv å forbedre deg hver dag

Motløshet er et av Satans beste redskaper. Mange ektepar blir overveldet ved tanken på å skulle bli «fullkomne, likesom [vår] himmelske Far er fullkommen» (Matteus 5:48). Etter hvert som de blir klar over sin egen ufullkommenhet og møter hverdagens familieproblemer, blir de motløse. Evig familieliv kan fortone seg som en fantasi for dem. «Jeg kommer aldri til å klare det,» klager de. «Hvorfor forsøke engang?»

En som gir opp i forhold til seg selv, sin ektefelle eller sine barn, åpner døren for urettferdig innflytelse. De som søker å følge Jesus Kristus, kan imidlertid overvinne denne innflytelsen: «Stå djevelen imot, så skal han fly fra dere. Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere» (Jakobs brev 4:7-8). Med utholdenhet kan vi vende personlige nederlag til suksess hvis vi lærer av våre feil.

Mange har en tendens til å sammenligne seg med andre på en negativ måte og se fullkommenheten i andre mens de er smertelig klar over sine egne svakheter. En terapeut fortalte om en gang han jobbet med to kvinnelige venner som led av depresjon og mangel på selvtillit. Ingen av dem visste at den andre fikk hjelp, men begge fortalte stort sett den samme historien. «Hver gang jeg er hjemme hos venninnen min, virker det som om hun har full kontroll. Huset er ryddig, barna har gode manerer og det virker som om hun har kontroll på livet. Jeg, derimot, føler at jeg går i oppløsning. Huset er rotete, barna er forferdelige, og jeg sliter med å beholde forstanden.» Etter noen samtaler, skjønte terapeuten at kvinnene snakket om hverandre. Begge så på den andre som nesten fullkommen, samtidig som begge så på seg selv som svært ufullkomne.

Et annet vanlig problem i belastede ekteskap er ektefeller som overser sine egne feil mens de fokuserer på den andres reelle eller forestilte ufullkommenheter. Mange ekteskap mislykkes fordi ektefellene gjør dette i så stor grad at de blir misfornøyd med hverandre. Det er alltid fornuftig å erkjenne og løse personlige problemer fremfor å prøve å forandre ektefellens adferd.

Ektepar må huske på at ingen som lever på denne jorden, er fullkommen. Fullkommenhet tar tid. Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum rådet Kirkens medlemmer til å prøve å forbedre seg hver dag, men alltid være tålmodige: «Når våre ufullkommenheter kommer frem, kan vi fortsette å forsøke å rette på dem. Vi kan bli bedre til å tilgi feil hos oss selv og dem vi er glad i. Vi kan få trøst og bli mer tålmodige.» 26

Gleden over evige familier

Gud er allmektig. Mens deltakerne søker et evig perspektiv på sin familie, kan du oppfordre dem til å overveie Guds enorme skaperverk og i hvilken hensikt det ble skapt. Herren fortalte Moses: «Verdener uten tall har jeg skapt, og jeg skapte også dem i min egen hensikt, og ved Sønnen, som er min Enbårne, skapte jeg dem… utallige er de for mennesket, men for meg er alle ting talte, for de er mine og jeg kjenner dem» (Moses 1:33, 35). En forfatter undret seg over hvor enormt universet er: «[Hubble-teleskopet] var rettet mot en av de tommeste delene av himmelen med fokus på et område på størrelse med et sandkorn som holdes en armlengde unna, og fant lag på lag med galakser så langt øyet kunne se… Hver av dem inneholder milliarder av stjerner.»28

Den samme Gud som har skapt utallige verdener, har erklært at hans barns evige lykke er hans gjerning og herlighet (se Moses 1:39). Han ønsker at vi og våre familier skal finne lykke i dette liv og til slutt motta «evighetens rikdommer» (L&p 78:18). Selv om vi kan føle oss ubetydelige sammenlignet med Guds enorme skaperverk, må vi huske på at vi er hans barn. Han har lovet å hjelpe og velsigne oss hvis vi holder hans bud. Vi kan motta de velsignelser Gud har i vente for oss hvis vi holder pakter og følger evangeliets prinsipper.

Familien står sentralt i evangeliets plan. President Gordon B. Hinckley har sagt:

«Herren har forordnet at vi skal gifte oss, at vi skal leve sammen i kjærlighet, fred og harmoni, at vi skal få barn og oppdra dem på hans hellige måte…

Når alt kommer til alt, er det dette evangeliet går ut på. Familien er et Guds skaperverk. Det er det grunnleggende skaperverk. Veien å gå for å styrke en nasjon er å styrke folkets hjem.

Jeg er overbevist om at hvis vi ville se etter hverandres gode egenskaper og ikke hverandres feil, ville det hersket større lykke i vårt folks hjem. Det ville vært færre skilsmisser, langt mindre utroskap, langt mindre sinne, bitterhet, hat og krangel. Det ville vært mer tilgivelse, mer kjærlighet, mer fred, mer lykke. Det er slik Herren ønsker det skal være.»29

Noter

  1. I Conference Report, april 1949, 197.

  2. Se «Familien – En erklæring til verden», Lys over Norge, okt. 1998, 24.

  3. I Conference Report, okt. 1997, 94; eller Lys over Norge, jan. 1998, 69.

  4. «Familien – En erklæring til verden», Lys over Norge, okt. 1998, 24.

  5. The Unexpected Legacy of Divorce: A 25 Year Landmark Study (New York: Hyperion, 2000), xxvii.

  6. The Case for Marriage: Why Married People Are Happier, Healthier, and Better Off Financially (New York: Doubleday, 2000), 125.

  7. The Case for Marriage, 135, 159.

  8. Marriage and Divorce (Salt Lake City: Deseret Book, 1976), 12-13.

  9. Marriage and Divorce, 16.

  10. We Will Prove Them Herewith (Salt Lake City: Deseret Book, 1982), 76.

  11. Profeten Joseph Smiths læresetninger, red. Joseph Fielding Smith (Salt Lake City: Deseret Book, 1976), 35- 36.

  12. The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball (Salt Lake City: Bookcraft, 1982), 38-39.

  13. «Helping Couples in Counseling Remain Committed to Their Marriage», i Strengthening Our Families: An In-Depth Look at the Proclamation on the Family, red. David C. Dollahite (Salt Lake City: Bookcraft, 2000), 48-49.

  14. I Conference Report, okt. 1996, 34; eller Lys over Norge, jan. 1997, 25.

  15. The Case for Marriage, 148.

  16. The Case for Marriage, 148.

  17. The Case for Marriage, 47-48.

  18. The Case for Marriage, 111-12.

  19. The Case for Marriage, 77.

  20. The Case for Marriage, 96.

  21. I Conference Report, okt. 1996, 35, 36.

  22. Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (Salt Lake City: Deseret Book, 1941), 195.

  23. I Conference Report, april 1992, 94-95; eller Lys over Norge, juli 1992, 62.

  24. Joseph Fielding Smith: Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind (Salt Lake City: Bookcraft, 1954-56), 2:81.

  25. «To Single Adults», Ensign, juni 1989, 74.

  26. I Conference Report, okt. 1995, 118; eller Lys over Norge, jan. 1996, 86.

  27. Se Russell M. Nelson, i Lys over Norge, jan. 1996, 86.

  28. William R. Newcott: «Time Exposures», National Geographic, april 1997, 11.

  29. I Conference Report, april 1998, 69; eller Lys over Norge, juli 1998, 50.

Hvordan Pakter Påvirker Adferd

Kirkens medlemmer inngår ofte pakter med Herren. Denne listen viser hvordan noen pakter påvirker adferd. Den potensielle virkningen av disse paktene er enorm. Overholder man dåpspakten alene, vil det løse de fleste problemer i ekteskapet.

Dåp

(Se 2. Nephi 31:17-21; Mosiah 18:8-10, L&p 20:37, 4. trosartikkel.)

  • Påta seg Jesu Kristi navn.

  • Stå som vitne for Jesus Kristus.

  • Alltid holde budene.

  • Bære andres byrder, sørge med dem som sørger, trøste dem som trenger trøst.

  • Vise villighet til å tjene Gud gjennom hele livet.

  • Vise omvendelse fra synd.

Nadverden

(Se 3. Nephi 18:28-29; Moroni 4, 5; L&p 20:75-79; 27:2; 46:4.)

  • Fornye dåpspaktene.

  • På ny bestemme seg for å påta seg Kristi navn, alltid minnes ham og holde hans bud.

Prestedømmets ed og pakt

(Se Jakobs bok 1:19; L&p 84:33-44; 107:31.)

  • Foredle sine kall ved å utføre de ansvarsoppgaver som hører inn under prestedømmet.

  • Undervise i Guds ord og arbeide flittig for å fremme Herrens hensikter.

  • Være lydig, tilegne seg kunnskap om evangeliet og leve i samsvar med denne kunnskapen.

  • Tjene andre og arbeide for å hjelpe dem.

Tempelbegavelsen

«Overholde loven for streng dyd og kyskhet, å være nestekjærlige, godgjørende, tolerante og rene, å innvie både talent og materielle midler til å spre sannheten og løfte menneskeheten opp, å opprettholde hengivenhet overfor sannhetens sak, og på alle måter søke etter å bidra til den store forberedelsen slik at jorden kan gjøres rede til å motta sin Konge – Herren Jesus Kristus» (James E. Talmage, Herrens hus [Salt Lake City: Bookcraft, 1962] 84).

Celestialt ekteskap

  • Elske sin ektefelle og forbli trofast overfor ham eller henne og Gud gjennom all evighet.

  • Alltid leve på en måte som bidrar til et lykkelig familieliv og arbeide for å velsigne ektefellen og barna.

  • «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden» (1. Mosebok 1:28).

Skriv ut