Seminar og institut
Lektion 7: Mormons Bog og Bibelen


Lektion 7

Mormons Bog og Bibelen

Indledning

Som et sidestykke til Bibelen vidner Mormons Bog om Jesu Kristi guddommelighed og hans rolle som verdens Frelser. Mormons Bog gengiver tydelige og dyrebare sandheder, som er gået tabt i Bibelen. Når vi studerer Mormons Bog, vokser vores forståelse af læresætningerne i Bibelen.

Baggrundslæsning

Forslag til undervisningen

Ezekiel 37:15-19; 2 Nefi 3:11-12; 29:3-10

Bibelen og Mormons Bog er begge vidner om Jesus Kristus

Spørg de studerende, hvad de ville sige til nogen, som udtrykker tvivl om Mormons Bog, fordi Gud allerede har givet os Bibelen.

Bed de studerende om at læse 2 Nefi 29:3-10 for sig selv og markere de vendinger med Herrens begrundelse for at give os mere end et sæt skrifter.

  • Hvad sagde Herren om dem, som reagerer ved at tvivle, når de får mere af skriften end Bibelen?

  • Hvad sagde Herren ifølge vers 8, at hans hensigt var med at åbenbare yderligere skrifter ud over Bibelen? (De studerende kan give forskellige svar, men de bør komme frem til følgende sandhed: Bibelen og Mormons Bog bærer begge vidnesbyrd om Jesus Kristus).

  • Hvad lærer I af dette skriftsted, som hjælper jer til at forstå vigtigheden af at have yderligere skrifter som vidner?

Hjælp de studerende med at forstå, hvordan Bibelen og Mormons Bog samarbejder om at vidne om Jesus Kristus, ved at vise følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum og bede en studerende om at læse den højt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Skriftens vidner stadfæster hinanden. Dette koncept blev forklaret for lang tid siden, da en profet skrev, at Mormons Bog blev ›skrevet i den hensigt, at I må tro på [Bibelen]; og hvis I tror på [Bibelen], vil I også tro på [Mormons Bog]‹ (Mormon 7:9). Den ene bog henviser til den anden. Hver bog står som bevis på, at Gud lever og taler til sine børn gennem åbenbaring til sine profeter.

Kærlighed til Mormons Bog øger kærligheden til Bibelen og vice versa. Genoprettelsens skrifter konkurrerer ikke med Bibelen, de fuldender Bibelen« (»Skriftens vidner« Liahona, nov. 2007, s. 43).

  • Hvad lagde I mærke til i præsident Nelsons beskrivelse af forholdet mellem disse to skrifter og hvorfor?

Mind de studerende om, at profeten Ezekiel i Det Gamle Testamente profeterede, at Judas træstykke og Josefs træstykke skulle forenes. Forklar, at et »træstykke« kan henvise til en trætavle eller pergament, der blev rullet rundt om et stykke træ (se Boyd K. Packer, »De hellige skrifter«, Den danske Stjerne, apr. 1983, s. 101). Bed en studerende om at læse Ezekiel 37:15-19 højt.

  • Hvad repræsenterer disse træstykker? (Hvis det er nødvendigt, kan du forklare, at »Judas træstykke« henviser til Bibelen, og »Efraims træstykke« til Mormons Bog).

  • Hvad tror I, det betyder, at disse to træstykker eller skrifter skal blive »ét stykke træ i hånden«? (vers 17, 19).

Som hjælp til at besvare dette spørgsmål skal du læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum. Forklar, at Kirken, kort før præsident Packer kom med denne udtalelse, havde udgivet en ny udgave af Mormons Bog og Bibelen på engelsk. Begge bøger indeholdt fodnoter og andre former for studiehjælp, som henviste til den anden bog og dermed forenede de to på en ny måde. Bed de studerende om at lytte efter velsignelser, som de, der studerer Bibelen og Mormons Bog sammen, kan få.

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Judas træstykke … samt Efraims træstykke … er blevet knyttet sammen på en sådan måde, at når vi kigger på det ene, vil vi blive trukket til den anden, når vi lærer fra den ene, vil vi blive oplyst af den anden. De er i sandhed ét i vore hænder. Ezekiels profeti er nu blevet opfyldt.

Som årene går, vil disse hellige skrifter frembringe skiftende generationer bestående af trofaste kristne, som kender Herren Jesus Kristus, og som er indstillet på at adlyde hans vilje …

Åbenbaringerne vil blive åbnet for [nye generationer] som for ingen anden i hele verdens historie. De får nu Josefs og Judas træstykke i hænderne. De vil udvikle en kundskab om evangeliet, der langt overgår den, som deres forfædre kunne opnå. De vil få et vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, og være i stand til at forkynde og forsvare ham« (»De hellige skrifter«, Den danske Stjerne, apr. 1983, s. 103, 104).

  • Hvilke velsignelser kan vi få, når vi studerer Mormons Bog og Bibelen sammen? (De studerende bør finde frem til følgende princip: Når vi studerer Bibelen og Mormons Bog sammen, vil vi modtage et større vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus).

  • Hvordan har studiet af Mormons Bog og Bibelen sammen forøget jeres kundskab og vidnesbyrd om Jesus Kristus?

Bed en studerende om at læse 2 Nefi 3:11-12. (Det kan være en hjælp at forklare, at disse vers er del af en profeti af Josef af Egypten. I disse vers nævner Josef to bøger – den bog, der er skrevet af Josefs efterkommere, er Mormons Bog, og den bog, der er skrevet af Judas efterkommere, er Bibelen).

  • Hvilken betydning vil Mormons Bog og Bibelen få på verden, når disse to bøger »vokse[r] sammen«? (De studerende bør finde frem til disse tanker: Bøgerne vil gendrive falske læresætninger, bilægge strid og oprette fred).

Bed de studerende om at overveje, hvordan de kan anvende Mormons Bog og Bibelen sammen for at styrke deres vidnesbyrd om og tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Bed de studerende om at give udtryk for deres tanker og indtryk. Bed dem også om at følge de tilskyndelser, som de modtager.

1 Nefi 13:23-29, 35-36, 38-41

Enkle og dyrebare sandheder er blevet gengivet

Mind de studerende om, at profeten Joseph Smith blev befalet af Herren at påbegynde en inspireret revision af King James-udgaven af Bibelen. Denne revision kendes som Joseph Smiths Oversættelse. Vis og læs følgende udtalelse af profeten Joseph Smith (1805-1844):

Billede
Profeten Joseph Smith

»Jeg tror på Bibelen, som den lød, da den kom fra de oprindelige forfatteres pen. Uvidende oversættere, skødesløse afskrivere eller beregnende og fordærvede præster har begået mange fejl« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 205).

  • Hvorfor var det nødvendigt med en inspireret revision af Bibelen?

Mind de studerende om, at Nefi så et syn om Bibelens fremkomst. Bed en studerende om at læse 1 Nefi 13:23-25 højt. Bed klassen om at se efter Nefis beskrivelse af Bibelen, da den blev skrevet.

  • Hvad underviste englen Nefi om Bibelen, da den først blev skrevet? (Den »indeholder Herrens pagter«, den er »af stor værdi« og den indeholder »Herrens evangeliums fylde«).

Bed de studerende om at læse 1 Nefi 13:26-28 og se efter, hvad Nefi lærte, der ville ske med Bibelen, og hvorfor.

  • Hvad gjorde den store og vederstyggelige kirke ved Bibelen? (Påpeg, at den store og vederstyggelige kirke ikke er en bestemt kirke eller organisation, men et generelt udtryk der henviser til alle dem, der kæmper mod Kristus (se 1 Ne 13:4-9; 14:10)).

  • Hvorfor er disse tydelige og dyrebare sandheder ifølge vers 27 taget bort?

Bed en studerende læse højt fra 1 Nefi 13:29, mens klassen ser efter resultatet af, at de tydelige og dyrebare sandheder er blevet fjernet fra Bibelen.

  • Hvad blev resultatet af, at Herrens tydelige og dyrebare belæringer blev fjernet fra Bibelen?

  • Hvilke beviser ser I i dag på, at »overordentligt mange [snubler]« som et resultat af de manglende tydelige og dyrebare sandheder?

Bed nogle studerende om skiftevis at læse højt fra 1 Nefi 13:35-36, 38-41, mens klassen ser efter Herrens løsning på dette problem.

  • Hvad vil Herren gøre for at modvirke dette problem, der er skabt ved at fjerne tydelige og dyrebare sandheder fra Bibelen?

  • Hvilke »andre bøger« ud over Mormons Bog har Herren frembragt som en del af genoprettelsen? (Opfordr de studerende til at lave en note i deres skrifter om, at de »andre bøger« kan omfatte Lære og Pagter, Den Kostelige Perle og Joseph Smiths oversættelse af Bibelen).

  • Hvordan løser Mormons Bog og de »andre bøger« ifølge vers 40 de problemer, der er skabt ved at fjerne tydelige og dyrebare sandheder fra Bibelen? (De studerende bør forstå følgende sandhed: Mormons Bog og anden hellig skrift fra de sidste dage er med til at bekræfte Bibelens sandhed og gengive de tydelige og dyrebare sandheder, som er blevet fjernet fra den).

Illustrer, hvordan Mormons Bog bekræfter vores forståelse af læresætningerne og principperne i Bibelen, ved at læse følgende udtalelse af ældste Tad R. Callister, som tjente i De Halvfjerds’ Præsidium:

Billede
Ældste Tad R. Callister

»Bibelen er ét vidnesbyrd om Jesus Kristus, Mormons Bog er et andet. Hvorfor er dette andet vidnesbyrd så afgørende? Følgende illustration kan være en hjælp: Hvor mange lige streger kan man tegne gennem en enkelt prik på et stykke papir? Svaret er uendeligt mange. Lad os et øjeblik antage, at prikken repræsenterer Bibelen, og at hundredvis af disse lige streger gennem denne prik repræsenterer forskellige fortolkninger af Bibelen, og at hver af disse fortolkninger repræsenterer en kirke.

Hvad sker der imidlertid, hvis der på dette stykke papir er en anden prik, der repræsenterer Mormons Bog? Hvor mange lige linjer kan man tegne mellem disse to prikker: Bibelen og Mormons Bog? Kun en. Kun én fortolkning af Kristi lære overlever disse to vidners vidnesbyrd.

Om og om igen optræder Mormons Bog som et bekræftende, forklarende og forenende vidnesbyrd om de læresætninger, Bibelen indeholder, så der kun er ›én Herre, én tro, én dåb‹« (»Mormons Bog – en bog fra Gud«, Liahona, nov. 2011, s. 75).

  • Hvorfor er det vigtigt at have både Mormons Bog og Bibelen som vidner om Jesu Kristi evangeliums læresætninger?

Bed de studerende om at bære deres vidnesbyrd og give eksempler på, hvordan Mormons Bog har hjulpet dem til bedre at forstå Bibelen eller nærme sig Frelseren.

De studerendes læsemateriale

Udskriv