2021
Drie vragen en antwoorden over kerkgeschiedenis met ouderling en zuster Rasband
Juli 2021


Jongvolwassenen

Drie vragen over kerkgeschiedenis aan ouderling en zuster Rasband

Uit een face-to-facegesprek met ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen, en zijn vrouw, zuster Melanie Rasband, op 13 september 2020. De hele devotional bekijken? Ga naar facetoface.ChurchofJesusChrist.org.

Ieder van ons heeft weleens vragen. Maar gelukkig hebben we liefdevolle apostelen, die ons kunnen helpen om antwoorden te vinden.

Afbeelding
Elder and Sister Rasband

Hoe bent u te weten gekomen dat Joseph Smith werkelijk door God is geroepen als de profeet van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus?

Ouderling Rasband: We beseffen dat de manier waarop jullie tot je getuigenis komen anders kan zijn dan die van ons. Ik ben opgegroeid in een gelovig gezin en heb mijn getuigenis als jongeman verkregen, en dit is tot op de dag van vandaag bij mij gebleven.

Ik zou graag een Schrifttekst met jullie willen delen over [het verkrijgen van een getuigenis van het herstelde evangelie], te vinden in afdeling 46 van de Leer en Verbonden, waar wordt gesproken over de gaven van de Geest die we kunnen krijgen.

Ik lees vers 13 en 14. Deze twee verzen gaan over de gave van een getuigenis. Vers 13: ‘Aan sommigen wordt het door de Heilige Geest gegeven te weten dat Jezus Christus de Zoon van God is, en dat Hij gekruisigd is voor de zonden van de wereld.’ Dat geldt voor mijn vrouw en mij. We hebben een getuigenis van de Heer Jezus Christus dat in onze boezem brandt, en we weten dat Hij onze Verlosser is.

Vers 14 gaat over een andere gave, en ik wil benadrukken dat dit ook een gave is: ‘Aan anderen wordt het gegeven in hun woorden te geloven, opdat ook zij het eeuwige leven zullen hebben als zij getrouw blijven.’ Dus, jonge vrienden, we bevinden ons allemaal op een ander punt met dat getuigenis [van het herstelde evangelie]. Sommigen van ons hebben een vurig getuigenis. Anderen geloven in het getuigenis van anderen, en dat is niet erg. Je kunt geloven in dat van ons, of je kunt geloven in dat van je vrienden, je ouders, je leiders, je leerkrachten. Het is niet erg om het getuigenis van anderen te accepteren. Sterker nog, het is een gave als je in staat bent om dat te doen. Dus als je nog werkt aan een getuigenis, onthoud dan dat dit een zoektocht en een proces is.

In de proclamatie over de herstelling1 staat: ‘Wij, als zijn apostelen, nodigen iedereen eerbiedig en dankbaar uit om te weten te komen, zoals wij weten, dat de hemel openstaat.’ Wat betekent deze uitnodiging voor u? Als God met ons wil spreken, waarom is het dan zo moeilijk om Hem te horen?

Zuster Rasband: Ik denk dat de meeste dingen in het leven die waardevol zijn, niet makkelijk te verkrijgen zijn, en ik denk dat nederig zoeken en bidden om te weten te komen hoe we de Heilige Geest kunnen horen, essentieel is om te weten te komen hoe we Hem kunnen horen. Vaak hebben we gewoon een goed gevoel. Soms zien we misschien iets. Soms horen we daadwerkelijk woorden, en denken we ten onrechte dat we onze eigen gedachten en gevoelens horen. Ik denk dat het belangrijk is om erachter te komen hoe jij zelf de Heilige Geest kunt horen.

Ik nodig ieder van jullie uit om gestadig naar de hemel te kijken, met een gewillig hart en open oren om Hem te horen (zie 3 Nephi 11:5).

Ouderling Rasband: Ik vind het woord van de Heer door de Schriften te lezen. Als er kwesties zijn waar ik mee zit of waar ik bezorgd over ben, in ons gezin, op mijn werk of in mijn roeping, probeer ik op onderwerp iets te vinden wat ik kan toepassen. Dan springt er iets uit voor mij, en is het of de Heer mij een heel specifieke aanwijzing geeft door middel van zijn heilig woord in de Schriften.

Het kan dus op heel veel verschillende manieren. Jullie zullen allemaal jullie eigen manier hebben. Onze hemelse Vader kent jullie. Hij houdt van jullie. Jullie zijn zijn kinderen, en Hij zal jullie antwoorden op manieren die vertrouwd en goed voor jullie zijn.

Wat is uw favoriete onderdeel van de herstelling of het eerste visioen? Welke waarheden die voort zijn gekomen uit die gebeurtenis betekenen voor u het meest?

Zuster Rasband: Voor mij is het eenvoudig. Toen ik besefte dat God de Vader Joseph Smith aansprak en bij naam noemde door te zeggen, ‘Joseph, dit is Mijn Geliefde Zoon. Hoor Hem!’, groeide mijn getuigenis dat God de Vader en de Zoon ieder van ons kennen. Ze hebben ons lief. En als wij luisteren naar de Zoon, zullen wij de wegen [van de Vader] leren kennen, en leren hoe wij eeuwig leven kunnen verkrijgen.

Ouderling Rasband: Het aspect van de herstelling dat ik koester, is dat Joseph Smith een jongen van 14 jaar was toen hij na het lezen van de Schriften het bos in ging om zijn hemelse Vader in nederig gebed vragen te stellen. Joseph Smith was hierin een voorbeeld voor ons: hij had een vraag waar hij al lange tijd mee zat, en hij ging met zijn vraag naar onze hemelse Vader, met de verwachting dat hij een antwoord zou krijgen, en dat gebeurde ook.

Noot

  1. Zie ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’, ChurchofJesusChrist.org.

Afdrukken