2023
Livet er ikke rettferdig – og det er greit
Februar 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Livet er ikke rettferdig – og det er greit

Når livet virker urettferdig, må du huske at Frelseren utholdt den største urettferdighet.

Bilde
ujevn rettferdighetsskala

Jeg er sikker på at jeg klaget til mine foreldre omtrent tusen ganger mens jeg vokste opp om at noe ikke var rettferdig. Det burde ikke ha vært min tur til å ta oppvasken. Jeg burde ikke ha hatt flere oppgaver enn mine yngre søsken.

Mine foreldres svar var alltid det samme. Et enstemmig, rungende: “Livet er ikke rettferdig!”

Men tilsynelatende sank det aldri inn.

Her, i midten av 20-årene, tenkte jeg fortsatt at livet burde være rettferdig. Når det gjaldt etterlevelse av evangeliet, forventet jeg umiddelbare velsignelser ved å holde budene. Og jeg antok at det å ikke holde budene alltid ville medføre sorg og smerte.

Perspektivet mitt begynte å forandre seg da søsteren min bestemte seg for å forlate Kirken. Tilsynelatende hadde hun også trodd at etterlevelse av evangeliet skulle gi øyeblikkelige velsignelser. Så da hun ikke så velsignelsene hun håpet på, begynte hun å tvile på det hun hadde trodd på.

For å gjøre ting mer forvirrende, begynte noe av det hun hadde håpet på, å ordne seg etter at hun hadde forlatt Kirken. Hun opplevde definitivt ikke den sorgen jeg trodde ville komme når du valgte å ikke følge Jesus Kristus.

Jeg var glad for at hun var lykkelig, men jeg var også bekymret for at hennes heldige omstendigheter kunne gjøre henne mer overbevist om at Kirken ikke var sann.

Jeg etterlevde fortsatt evangeliet, men noen av de velsignelser jeg ventet på, kom fortsatt ikke. Det virket ikke rettferdig.

Nok en gang var svaret der, like klart som alltid: “Livet er ikke rettferdig”. Her er noen ting jeg har lært å forstå om det.

Jeg endret mine tanker om urettferdighet

Gode og dårlige ting skjer med mennesker som etterlever evangeliet, så vel som med mennesker som ikke gjør det – Gud “lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige” (Matteus 5:45). Det er en del av livet.

Så hva med løftene om at etterlevelse av evangeliet gir velsignelser og glede? Skriftene sier at når vi holder budene, blir vi velsignet (se Mosiah 2:22). Men velsignelser kommer kanskje ikke alltid slik eller når vi forventer at de skal gjøre det. Etterlevelse av evangeliet garanterer ikke at vi vil få mer penger, mer suksess eller færre prøvelser enn andre mennesker. Og det betyr ikke at vi kan forvente spesielle timelige velsignelser fra Gud som en form for “betaling” for å være rettferdige.1

Men det er visse velsignelser vi kan forvente når vi holder budene. Vi er lovet å alltid ha Ånden hos oss (se Moroni 4:3). Og når vi vender oss til Herren i tro, vil vi få styrke til å møte de prøvelser som uunngåelig kommer.2

Vi er lovet sann glede og fred (den type som ikke avgjøres av våre omstendigheter).3 Og vi er også lovet den største gaven av alle – evig liv. Som eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum har sagt: “Din tro på vår himmelske Fader og på Jesus Kristus vil bli belønnet mer enn du kan forestille deg.”4

Da jeg forandret min forståelse av rettferdighet, måtte jeg finne ut hvorfor jeg velger å etterleve evangeliet. Etterlever jeg det fordi jeg forventer at Gud skal velsigne meg, eller på grunn av noe mer?

Jeg innså at den viktigste motivasjonen for meg er min kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Frelseren overvinner all urettferdighet

I sin kjærlighet og barmhjertighet betalte den syndfrie Frelseren den største urettferdige prisen, og ga evig glede til ufullkomne meg. Eldste Renlund har sagt: “Ingenting kan sammenlignes med urettferdigheten han utholdt … Men han valgte å gjøre det på grunn av sin kjærlighet til oss og til vår himmelske Fader.”5 Frelse er en gave som vi ikke fortjener og ikke kan opptjene oss. Men Frelseren tilbyr den til alle hvis vi velger å vende oss til ham.

Eldste Renlund underviste også:

“I evigheten vil vår himmelske Fader og Jesus Kristus løse all urettferdighet …

På grunn av ham, kan vi ha fred i denne verden og være ved godt mot. Hvis vi lar ham, vil Jesus Kristus hellige urettferdigheten til vårt gavn [se 2 Nephi 2:2]. Han vil ikke bare trøste oss og gjenopprette det som var tapt [se Job 42:10, 12–13; Jakobs bok 3:1], men han vil bruke urettferdigheten til vårt beste.”6

Jeg er så takknemlig for en Frelser som utholdt den største urettferdighet for meg og for dem jeg er glad i. Han venter på oss med åpne armer og tilbyr oss det evige livs gave og evig fred.

Skriv ut