2023
Lærdommer om lykke fra de hellige i Skriftene
Februar 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Lærdommer om lykke fra de hellige i Skriftene

Vi søker alle etter lykke, og eksemplene fra de hellige i Skriftene kan lede oss i riktig retning.

Bilde
en skikkelse som står på en åker og ser opp mot himmelen

Foto fra Pexels

Verden er noen ganger et trist sted. Både på et personlig og globalt nivå er det nød, urettferdighet og lidelse. På et eller annet tidspunkt oppdager vi alle at vi reiser der “hvor sorg og gråt oss tynger ned”.1

Allikevel lærer vi også at “mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:25).

Hvordan kan dette henge sammen?

I Skriftene har mennesker fra alle evangelieutdelinger forsøkt å opprette Sion og oppnå den lykke som råder der. Og noen av dem har vært svært fremgangsrike! Når vi leser om disse hellige, lærer vi hvor vi kan finne stor glede selv midt i store prøvelser.

Almas folk: Holdt pakter

I sitt hemmelige møte nær Mormons vann, klappet Almas folk “i hendene av glede” (Mosiah 18:11) da de fikk vite at de kunne komme inn i “Guds hjord” (Mosiah 18:8) gjennom dåpens pakt. De mottok også Den hellige ånd (Mosiah 18:13), som ifølge president James E. Faust (1920–2007) er “den største garantist for indre fred i vår ustabile verden”.2

Almas folk arbeidet hardt for å ha Ånden med seg mens de “vandret rettskaffent for Gud” (Mosiah 18:29). Og å holde sin pakt viste seg å være avgjørende for deres lykke – da de befant seg i trelldom, befridde Herren dem fordi de holdt sin pakt: “Løft deres hode … for jeg kjenner til pakten som dere har inngått med meg, og jeg vil slutte en pakt med mitt folk og fri dem ut av trelldom” (Mosiah 24:13).

Almas folk forsto tydelig hva søster Jean B. Bingham, tidligere Hjelpeforeningens generalpresident, nylig underviste: “Lykken er hul hvis vi bytter ut velsignelsene ved evig glede for et øyeblikks letthet … Nøkkelen til varig lykke er å etterleve Jesu Kristi evangelium og holde våre pakter.”3

Nephittene i 4 Nephi: Eliminerte merkelapper

Etter et besøk fra den oppstandne Frelser, levde nephittene nesten to hundre år i harmoni. “Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk blant alle mennesker skapt ved Guds hånd” (4 Nephi 1:16).

En av strategiene for lykke var å skape likestilling:

“[Det var] ingen rik eller fattig, trell eller fri …

heller ikke var det lamanitter eller andre slags -itter” (4 Nephi 1:3, 17).

Det høres enkelt ut, men å etablere denne upartiskhet må ha krevd innsats, siden før Frelserens besøk var “folket … splittet, den ene mot den andre” (3 Nephi 7:2).

Verden påfører ofte merkelapper som skiller oss. Som president Russell M. Nelson nylig sa til unge voksne: “Motstanderen fryder seg over merkelapper fordi de splitter oss og begrenser hva vi tenker om oss selv og hverandre.”4 Hierarkiene vi lager gjennom merkelapper, er ikke av Gud – “Han innbyr … alle til å komme til ham og ta del i hans godhet.” (2 Nephi 26:33).

Da nephittene fremmet likhet mellom seg, “[lot Herren] det gå dem overmåte vel i landet” (4 Nephi 1:7).

Enoks by: Forentes i kjærlighet

Byen Enok er det eneste eksempelet i Skriftene på et helt samfunn som blir “tatt opp til himmelen” (Moses 7:23). Hvis himmelen er å “bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41), er Enoks by det største eksempel vi kan følge!

Hvordan klarte de det?

De var “av ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18) – forbundet sammen i jakten på evig herlighet. Lagarbeid som dette krever Kristi rene kjærlighet fordi det innebærer å håpe og arbeide for andre menneskers opphøyelse – optimal uselviskhet!

Enoks by må ha lært av Enok hvordan de kunne vise Guds barn kjærlighet på denne måten. Da han ble vist “alle menneskenes barns gjerninger”, betraktet Enok “deres ugudelighet og … gråt … og hans hjerte svulmet og ble stort som evigheten” (Moses 7:41).

Når vi føler Kristus-lignende kjærlighet til andre, oppfordrer vi dem til å bli med oss på veien til opphøyelse gjennom å følge Jesus Kristus. Som president Bonnie H. Cordon, Unge kvinners generalpresident, har sagt: “Kom til Kristus. Kom nå, men kom ikke alene!”5

Etterlev planen for lykke

Selv når dystre fargetoner besmitter din lykke, kan én sannhet skinne gjennom: Vår Skaper ønsker vår evige lykke – Hans plan er planen for lykke! Vi eksisterer for å bli uendelig lykkelige, akkurat slik han er.

Men nøkkelordet er bli. Vi prøver ikke bare å føle oss lykkelige. Vi prøver å bli lykkelige mennesker.

Av de hellige i Skriftene lærer vi at å bli lykkelig er et handlingsrettet mål, og at det overordnede handlingselementet er å utøve tro på Gud og Jesus Kristus. Når vi leser i Skriftene, er det tro som fører til lydighet mot Guds bud. Tro fører også til omvendelse og tilgivelse for våre synder gjennom Jesu Kristi forsoning, noe som hjalp disse hellige å oppleve den lykke som vår himmelske Fader og Jesus Kristus nyter – den lykke vi alle blir i stand til.

Skriv ut