2021
Det krævede en dreng at redde en landsby
April 2021


»Det krævede en dreng at redde en landsby«, Til styrke for de unge, apr. 2021, s. 10-11.

Det krævede en dreng at redde en landsby

Tom Fanene var kun 12 år, men da en forfærdelig sygdom ramte hans landsby i Samoa, fik han et kald til at gøre store ting.

Billede
Øen Samoa

Fotografi fra Getty Images

Årets ungdomstema lyder: »I lægger grundvolden til et stort værk« (L&P 64:33). Gennem hele Kirkens historie har unge mennesker ofte spillet en afgørende rolle på kritiske tidspunkter i opbygningen af Guds rige. Her er et eksempel.

Ø-epidemi

For over 100 år siden på øen Samoa i Stillehavet ydede den unge mand Tom Fanene en vigtig hjælp i en situation, der handlede om liv eller død for medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Tom boede i en landsby, der hed Sauniatu, som var grundlagt af sidste dages hellige i området som et sted, de kunne samles og skabe et fællesskab. Lige som Guds hellige på andre tidspunkter og steder oplevede de prøvelser og mirakler, mens de arbejdede på at bygge Guds rige sammen. En sådan prøvelse kom i 1918, da en influenzaepidemi ramte landsbyen.

Så snart sygdommen kom, var den frygtelig, og den spredte sig hurtigt. Næsten alle af de ca. 400 indbyggere i landsbyen var sengeliggende på grund af den. Kun et par af dem havde det godt nok til at kunne bevæge sig rundt: En ældre mand og 12-årige Tom.

Tro og hårdt arbejde

Toms familie havde holdt fast i troen under sygdom før og havde som resultat set mirakler. Toms yngre bror, Ailama, havde været syg nogle år tidligere. Deres far, Elisala, havde en drøm, hvor han fik bestemte instruktioner om, hvad han skulle gøre for at pleje Ailama: Find et wiliwili-træ, fjern noget bark og bank saften ud. Elisala gjorde dette og bragte saften til Ailama, som drak det og snart blev rask. Så Tom havde set, hvordan det at handle i tro kunne overvinde sygdom.

Under influenzaepidemien i 1918 udviste Tom tro, mens han arbejdede hårdt på at pleje landsbyens indbyggere. »Hver morgen gik jeg rundt fra hus til hus for at made og vaske folk og finde ud af, hvem der var døde,« sagde han.

Han hentede spande med vand fra en kilde og bragte vand til alle huse. Han klatrede op i kokosnøddepalmer, plukkede kokosnødder, tog skallen af og åbnede dem for at bringe saften til de syge. Han dræbte også alle kyllingerne i landsbyen for at lave suppe til hver eneste familie.

Billede
dreng fra Samoa hjælper syge landsbyboere

Den 12-årige Tom Fanene hjalp med at pleje sin landsby under en pandemi.

Illustration: Jim Madsen

Gør en forskel

Under denne pandemi døde ca. en fjerdedel af alle mennesker i Samoa af influenza. Nogle af menneskerne i Toms landsby døde også. Tom hjalp med at grave grave og begrave flere end 20 af dem, herunder sin egen far, Elisala.

Men takket være Toms hårde arbejde og kærlige omsorg, overlevede mange af menneskerne i hans landsby. Han gjorde en stor forskel for disse mennesker og for opbygningen af Guds rige i Samoa. Han »lagde grundvolden til et stort værk«.

Og det gør I også på jeres egen måde.

I får måske ikke et kald til at gøre den slags ting, Tom gjorde, men I udviser faktisk tro på forskellige måder, som vil gøre en stor forskel for jer, for andre og for opbygningen af Guds rige.

I er et eksempel for jeres familie, jeres venner og andre ved at være dydige, tålmodige, venlige og kærlige. I tjener andre. I engagerer jer i skriftstudium og bøn. I deler sandhederne i Jesu Kristi gengivne evangelium.

I løbet af det sidste år har mange af jer gjort disse ting, samtidig med I har oplevet effekterne af en pandemi. I har måske ikke hentet vand og kokosnødder og plejet 400 mennesker, men I har bragt folk trøst, håb, glæde og fred på mange andre måder.

Jeres alder betyder mindre end jeres tro og villighed til at arbejde og tjene andre. Eksempler fra fortiden, såsom Tom Fanenes, kan hjælpe jer med at se, at der er brug for jer til at lægge grundvolden til Guds store værk.

Udskriv