2021
Het evangelie wereldwijd uitdragen
Juni 2021


‘Het evangelie wereldwijd uitdragen’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2021, 8–11.

Het evangelie wereldwijd uitdragen

Laten we vastberaden zijn en in geloof over onze boodschap met de wereld spreken.

Afbeelding
jongevrouw met het Boek van Mormon op haar smartphone

Ik weet nog goed dat mijn vader voor ons gezin de eerste televisie in de buurt kocht. Al mijn vrienden kwamen bij ons thuis tv kijken en verwonderden zich over de zwart-witbeelden die uit de kleine beeldbuis kwamen.

Toen ik in 1948 mijn zending in Engeland begon, kregen de meeste mensen het nieuws uit de dagbladen en van de radio.

Dan ziet jullie wereld er nu heel anders uit. Dit is de wereld van de toekomst, van ongekende uitvindingen die jullie tijdens je leven zullen zien. Hoe gaan jullie die geweldige uitvindingen gebruiken? Of liever, hoe gaan jullie ze gebruiken voor het werk van de Heer?

Hulpmiddelen om dingen te delen

De Heer heeft door de eeuwen heen mensen geïnspireerd om uitvindingen te doen die de verspreiding van het evangelie ten goede zijn gekomen. De kerk is die uitvindingen, zoals de boekdrukkunst, radio en televisie, en nu het internet en sociale media, gaan aanwenden.

Dankzij het internet en sociale media kunnen alle mensen hun stem laten horen, en dat brengt een grote verandering in de samenleving teweeg. Daardoor is er een wereldomspannende discussie op gang gebracht over vrijwel elk onderwerp, met inbegrip van religie, en bijna iedereen kan eraan deelnemen.

Doe mee met de discussie

Het woord discussie is belangrijk. Er wordt continu over de kerk gesproken. Die discussies zullen er altijd zijn, of we er nu aan deelnemen of niet. Maar we kunnen niet aan de zijlijn staan terwijl anderen, inclusief criticasters, menen te weten wat de kerk leert. Hoewel aan sommige discussies door duizenden of zelfs miljoenen wordt meegedaan, zijn de meeste veel kleinschaliger. Maar al die discussies hebben wel degelijk invloed op de deelnemers. De beeldvorming van de kerk komt dankzij die discussies geleidelijk tot stand.

Jullie weten allemaal dat van de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen gevraagd wordt voortdurend met anderen in gesprek te gaan over het evangelie. De kerk wil haar boodschap altijd op de doeltreffendste wijze verkondigen.

De prediking van het herstelde evangelie heeft altijd mijn aandacht gehad. Mijn zending in Engeland was een hoogtepunt. Ik heb ook genoten van mijn tijd als zendingspresident in Canada. En ik ben weg van mijn huidige roeping, die mij de kans biedt om de boodschap van de herstelling van het evangelie wereldkundig te maken, en te getuigen dat God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, in 1820 aan Joseph Smith zijn verschenen. Door middel van Joseph is het evangelie dat Jezus in nieuwtestamentische tijden had verkondigd, teruggebracht. Het was verloren gegaan met de dood van de apostelen van weleer. De boodschap die ik voor de wereld heb, is dat het priesterschapsgezag, de leer en de verordeningen van de nieuwtestamentische kerk weer op aarde zijn. Dit is het belangrijkste werk waar we aan kunnen deelnemen.

Ik wil jullie vragen om mee te doen aan de discussies die op het internet gevoerd worden, in het bijzonder via sociale media, en op die manier het evangelie te verspreiden, en in eenvoudige en duidelijke termen de boodschap van de herstelling uit te leggen.

Afbeelding
jongeman met smartphone

Wat jij kunt doen

De meesten van jullie weten wel dat er verschillende manieren zijn om de waarheid uit te dragen. Je kunt video’s van de kerk en van andere gepaste websites downloaden en ze naar je vrienden sturen. Je kunt reageren op berichten over de kerk en je mening geven over de juistheid ervan. Daarvoor moet je uiteraard, net als alle leden van de kerk, wel de basisbeginselen van het evangelie kennen.

Anderen nemen hun getuigenis van de herstelling, de leringen in het Boek van Mormon en andere evangeliethema’s op, en delen de filmpjes via YouTube of andere populaire kanalen. Ook jij kunt op deze manier je verhaal vertellen aan mensen die geen lid van de kerk zijn. Gebruik verhalen en woorden die begrijpelijk zijn. Vertel eerlijk en oprecht wat het evangelie voor jou betekent, hoe het de kwaliteit van je leven verbetert en hoe het je waarden helpt bepalen. Misschien bereik jij niet veel mensen, maar het cumulatieve effect van duizenden van dergelijke verhalen kan groot zijn. Als iedereen samenwerkt, is het resultaat zeker de moeite waard, zelfs als maar een paar mensen beïnvloed worden door jouw boodschap van geloof in en liefde voor God en zijn Zoon, Jezus Christus.

De herstelling van het evangelie van Jezus Christus heeft ongetwijfeld grote invloed op je leven. Het heeft je deels gevormd tot wie je nu bent en in de toekomst zult zijn. Wees niet bang om jouw verhaal, jouw ervaringen als volgeling van de Heer Jezus Christus met anderen te delen. We hebben allemaal interessante verhalen die ons als persoon hebben gevormd. Die verhalen zijn een manier om laagdrempelig met anderen te praten. Je kunt er ook voor zorgen dat er in je eigen omgeving minder misverstanden over de kerk bestaan.

Afbeelding
jongeren praten op het strand

Vergeet niet wie je bent

Iedere discipel van Christus komt het beste tot zijn recht en zal het meeste goed doen als hij of zij zich als een echte volgeling van de Heiland van de wereld gedraagt. Discussies die gericht zijn op het betwisten en in twijfel trekken van evangeliebeginselen, doen de opbouw van het koninkrijk van God weinig goed. De apostel Paulus heeft ons aangeraden om ons niet voor het evangelie van Christus te schamen, ‘want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft’ (Romeinen 1:16). Laten we vastberaden zijn en in geloof over onze boodschap met de wereld spreken.

Vergeet tijdens die discussies niet wie je bent. Je bent een heilige der laatste dagen. Het heeft geen zin om met anderen ruzie te gaan maken over onze overtuiging. We hoeven niet defensief of strijdlustig te worden. Onze positie is duidelijk; de kerk is waar. We moeten gewoon in gesprek gaan, zoals vrienden onder elkaar dat zouden doen, altijd geleid door de ingevingen van de Geest en voortdurend de verzoening van de Heer Jezus Christus indachtig, die ons eraan herinnert hoe waardevol de kinderen van onze Vader in de hemel zijn.

Moge de Heer jullie leiden, inspireren en jullie verstand verlichten, zodat je weet hoe je aan deze grote, wereldwijde discussie kunt deelnemen. Laat je stem horen, en draag de grote, glorierijke boodschap van de herstelling van de volheid van het eeuwige evangelie van Jezus Christus uit.

Afdrukken