2021
Antwoord van de Heer krijgen
Juni 2021


‘Antwoord van de Heer krijgen’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2021, 26–27.

Antwoord van de Heer krijgen

Houd deze drie dingen in gedachte als je antwoord op je gebeden wilt krijgen.

Afbeelding
jongeren kijken verward of gefrustreerd

Foto-illustratie, Getty Images

Heb je God ooit een vraag gesteld en gedacht dat Hij geen antwoord gaf? Ik in elk geval wel, en ik begreep niet waarom. Maar dat wil niet zeggen dat God niet luistert. Het is zelfs zo dat Hij al onze gebeden hoort en beantwoordt (zie Mattheüs 7:7–8). Soms vergt het tijd en inspanning voordat we zijn antwoord begrijpen.

Houd deze drie beginselen in gedachte om antwoorden van de Heer te ontvangen en die te herkennen.

1. Forceer Gods timing niet

Als je op mij lijkt, wacht je niet graag op antwoord als je een vraag hebt. Ik vind het geweldig om Google, Siri of Alexa iets te vragen en onmiddellijk antwoord te krijgen.

Maar zo werkt de Heer meestal niet. Soms wacht Hij tot wij er klaar voor zijn. Zelfs de profeet Joseph Smith moest vaak wachten tot zijn gebeden werden verhoord. In 1833 woonden veel leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in Jackson County (Missouri, VS). Maar in november van dat jaar werden ze door bendes uit hun huizen verdreven. Joseph maakte zich zorgen. Hij vroeg de Heer waarom dat was gebeurd. De Heer gaf niet meteen antwoord, maar Hij troostte Joseph met de woorden: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben.’1 Het echte antwoord kwam pas de maand erna (zie Leer en Verbonden 101).

Als ik niet onmiddellijk antwoord op mijn gebeden krijg, haal ik kracht uit het besef dat zelfs profeten soms moeten wachten. Als we net zoals Joseph geloof en vertrouwen in de timing van de Heer hebben, zal de Heer onze gebeden op zijn eigen tijd beantwoorden. En soms moeten we daar heel lang op wachten.

2. Blijf je best doen

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De Heer houdt ervan als wij ons inspannen, want inspanningen leveren loont.’2 Als je er goed over nadenkt, geldt dat voor alles wat we doen. Het vergt inspanning om je spieren te versterken en nieuwe vaardigheden te leren.

Hetzelfde principe geldt voor antwoord van de Heer ontvangen. Alma de jonge zag een engel, maar die ervaring alleen was niet genoeg. Zijn getuigenis van Jezus Christus en zijn verzoening werd pas sterker nadat hij ‘vele dagen gevast en gebeden’ had (Alma 5:46).

Denk ook eens aan Joseph Smith en het eerste visioen. Het is niet zo dat Joseph op een dag wakker werd en besloot de Heer te vragen bij welke kerk hij zich moest aansluiten. Hij worstelde al twee jaar met die vraag.3 Hij had hard zijn best gedaan om antwoorden te vinden, en toen hij er klaar voor was, gaf onze hemelse Vader antwoord.

Afbeelding
jongeman

3. Kijk nog eens goed – misschien heb je al antwoord gekregen

Vroeger dacht ik dat God gebeden alleen op bepaalde manieren beantwoordde. Veel mensen huilen bijvoorbeeld als ze hun getuigenis geven. Ik dacht dat als ik niet huilde, de Geest niet tegen me sprak. Of als ik geen brandend gevoel in mijn boezem had, zoals de Heer het aan Oliver Cowdery beschreef (zie Leer en Verbonden 9:8), dacht ik dat ik de Geest niet voelde.

Maar nu weet ik dat God op verschillende, persoonlijke manieren tot ieder van ons spreekt. Ik moest alleen te weten komen hoe dat bij mij werkte. In het Nieuwe Testament beschrijft Paulus welke gevoelens de Geest bij ons kan opwekken: ‘De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing’ (Galaten 5:22–23). De Heilige Geest kan ook elk van die gevoelens gebruiken om met ons te communiceren.

En antwoorden van de Heilige Geest komen vaak stilletjes en zijn eenvoudig. Ze komen soms ‘snel, volledig en ineens’, zoals het licht dat in een donkere kamer aangaat, aldus ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen. Maar meestal lijken ze meer op een zonsopgang, met een ‘geleidelijke toename van licht’, of op zonlicht op een mistige dag. We krijgen net genoeg leiding om een paar stapjes voorwaarts te zetten.4 Dus kijk nog eens goed. Misschien heeft God je een antwoord gegeven dat je niet herkende, omdat je iets anders verwachtte.

Wil God echt met jou praten?’ vroeg president Russell M. Nelson. ‘Ja!’5 Als we geduldig zijn en hard ons best doen, zullen we antwoord op onze gebeden ontvangen. Tot die tijd kunnen we op de Heer vertrouwen en voorwaarts blijven gaan. De Heer zei tegen Joseph Smith: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’ (Leer en Verbonden 101:16). Die raad kan een troost voor ons allen zijn.

Afdrukken