2023
Når I føler jer svage
April 2023


»Når I føler jer svage«, Til styrke for de unge, apr. 2023.

Når I føler jer svage

Hvordan kan vores svaghed forvandles til styrke?

Billede
en ung kvinde med en pose over sit hoved

Illustrationer: Corey Egbert

Vi har alle svagheder – for eksempel bekymrer jeg mig sommetider om ting, jeg ikke kan kontrollere. Jeg sammenligner også sommetider mig selv med andre. Hvad med jer? Har I nogen svagheder? Måske kæmper I med frygt eller fristelse. Måske har I en fysisk svaghed, der forårsager smerte eller vanskeligheder. Måske er jeres svaghed en kamp for at tilgive andre eller endda et ønske om at være vred på Gud på grund af noget, der er sket for jer. Vi har alle svagheder.

Faktisk havde apostlen Paulus nogle svagheder. Paulus skrev, at for at undgå at blive stolt havde Herren givet ham »en torn i kødet« (2 Kor 12:7). Vi ved ikke, hvad det var, men det var en form for svaghed. Paulus spurgte ikke blot Herren, men tryglede Herren om at fjerne denne svaghed. Han tryglede heller ikke kun én gang. Tre gange tryglede han Herren om at fjerne sin svaghed (se 2 Kor 12:8).

Måske har I haft det på samme måde. Måske har I tryglet Herren mange gange om at fjerne en torn i kødet på jer. Men Herren fjernede ikke Paulus’ svaghed. Selvom Paulus bestandigt bønfaldt om, at få den fjernet, sagde Herren: »Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed« (2 Kor 12:9).

Tænk over den udtalelse. Er den virkelig sand? Kan Kristi kraft virkelig kompensere for vores svaghed? Han valgte trods alt en ung mand, der voksede op med en ugudelig far til at blive Abraham, fader til mange folkeslag. Og han valgte en fange ved navn Josef til at forhindre hungersnød i Egypten og valgte en anden Joseph, denne en ulærd 14-årig ung mand, til at gengive sit evangelium. Han bad også Gideon om at reducere sin hær til 300, da Gideon stod over for en talstærk hær, og han hjalp en fremmed enke ved navn Ruth med at anlægge en kongelig slægtslinje.

Kan Kristi kraft virkelig forvandle vores svaghed til styrke?

Profeten Elias var i stand til alene at sejre over flere end 400 af Ba’als præster. Da Jeremias blev kaldet af Gud, sagde Jeremias: »Jeg er ung; jeg forstår ikke at tale« (Jer 1:6). Alligevel tjente han som profet i omkring 40 år. Og Herren arbejdede gennem en jødisk forældreløs pige ved navn Ester og reddede et helt rige. Faktisk udvirker Herren virkelig mange mirakler gennem vores svaghed!

Billede
Jesus Kristus

Husk Frelserens ord: »Min magt udøves i magtesløshed«. Når I føler jer svage på grund af jeres egne torne i kødet, så husk, at Gud kan og vil bruge jer, med svaghed og det hele, til sine formål.

En af mine venner tog for nylig til templet. Mens hun ventede i templets kirkesal, lagde hun mærke til en ældre mand, der spillede på orglet. Hun blev imponeret over, hvor godt han spillede – og endnu mere imponeret, da hun bemærkede, at han ikke havde nogen noder. Han spillede flere sange næsten perfekt. Hun sagde: »Jeg fandt senere ud af, at denne mand var blind. Han velsignede mig, idet jeg blev rørt over hans hengivenhed.«

Jesu Kristi magt er uendeligt større end nogen svaghed, som I eller jeg måske kæmper med. Når vi føler os svage, er det måske et tegn på, at Kristi kraft snart vil virke i vores liv, hvis vi inviterer ham ind.

Frelserens nåde, eller hans styrkende kraft, er en vigtig del af hans forsoning. Han »hjælper os med at forstå, handle og blive gode på måder, som vi aldrig ville erkende eller udrette i vores egen begrænsede jordiske kapacitet«.1

Gennem sin forsoning er Frelseren der for at hjælpe os til at omvende os fra vores synder og også til at styrke os, når vi føler os svage. Der kan være ting, som I og jeg ærligt talt ikke kan gøre – med vores egne begrænsede evner – men med Kristi styrkende kraft kan vi.

Herren fortalte Moroni: »Du har været trofast; derfor skal dine klæder blive gjort rene. Og fordi du har set din svaghed, skal du blive gjort stærk, ja, så du kan sætte dig på den plads, som jeg har beredt i min Faders boliger« (Eter 12:37).

Bemærk, at Herren ikke sagde til Moroni: »Du vil være stærk i dette liv.« I Moronis tilfælde kommer det at blive gjort helt stærk i det næste liv. Som præsident Nelson har sagt om os alle her på jorden: »Fuldkommengørelse venter. Den kan først blive fuldstændig efter opstandelsen og kun gennem Herren.«2

Da Moroni havde modtaget dette budskab fra Herren, rådede han nutidige læsere om, hvordan de kunne forblive i Guds nåde. Han sagde: »Jeg vil anbefale jer at søge denne Jesus, om hvem profeterne og apostlene har skrevet, så den nåde, der er i Gud Faderen og også i Herren Jesus Kristus og i Helligånden, som aflægger vidnesbyrd om dem, må være og forblive i jer for evigt« (Eter 12:41).

Billede
ung kvinde

Når vi søger Jesus, vil vi føle hans styrkende kraft hjælpe os med de udfordringer, vi står over for. Når I føler jer svage, kan det være Herrens måde at opfordre jer på til at trække på hans styrke og kraft.

Noter

  1. Se David A. Bednar, oktoberkonferencen 2004 (Liahona, nov. 2004, s. 77).

  2. Præsident Russell M. Nelson, oktoberkonferencen 1995 (Liahona, jan. 1996, s. 88).

Udskriv