2005
Verheug u in de verzoening van Jezus Christus
December 2005


HUISBEZOEKBOODSCHAP

Verheug u in de verzoening van Jezus Christus

Zoek met een gebed in het hart uit deze boodschap de teksten en leringen uit die tegemoet komen aan de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen die ermee verband houden en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

De profeet Joseph Smith: ‘De fundamentele beginselen van onze godsdienst zijn het getuigenis dat de apostelen en profeten hebben van Jezus Christus, dat Hij gestorven is, begraven is, en herrezen is op de derde dag, en dat Hij opgestegen is naar de hemel. Alle andere aspecten van onze godsdienst zijn slechts aanhangsels daarvan.’ ( History of the Church, deel 3, p. 30.)

Hoe kunnen wij ons in de verzoening verheugen?

Romeinen 5:10–11: ‘Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden worden, doordat Hij leeft; en dat niet alleen, maar wij roemen zelfs in God door onze Here Jezus Christus, door wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.’

President Heber J. Grant (1856–1945): ‘Ik verheug me in de kennis dat Jezus de Verlosser van de wereld is, onze oudste broer, en dat zijn naam, en zijn naam alleen, de enige onder de hemel is waardoor wij eeuwig heil kunnen ontvangen en terug kunnen keren bij onze hemelse Vader en onze Heiland, met onze dierbaren die ons zijn voorgegaan.’ ( Leringen van kerkpresidenten: Heber J. Grant [2002], p. 225.)

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘De heerlijke verzoening van Jezus is het bedrijf dat centraal staat in de hele geschiedenis van de mens! Hij verschaft ons de universele opstanding en stelt ons in staat ons te bekeren en vergiffenis te ontvangen. (…) Dat houdt in dat we onze gedachten moeten veranderen en vervolgens ons gedrag, totdat we ons van onze zonden hebben afgekeerd. (…) Bekering is dus een voortdurend proces waarbij ieder van ons dient te steunen op de verzoening om echte hulp, vergiffenis en vooruitgang te krijgen. (…) Het is aan ons om (…) aanspraak te maken op de zegeningen van de grote verzoening.’ (‘Getuigen van de grote en heerlijke verzoening’, Liahona, april 2002, pp. 7–8, 13.)

Hoe kunnen wij aanspraak maken op de zegeningen van de verzoening?

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Essentiële verordeningen van het evangelie zijn symbolen van de verzoening. De doop door onderdompeling symboliseert de dood, begrafenis en opstanding van de Verlosser. Door deelname aan het avondmaal hernieuwen we onze doopverbonden en denken we opnieuw aan het gebroken lichaam van de Heiland en het bloed dat Hij voor ons heeft vergoten. De tempelverordeningen zijn een symbool van onze verzoening met de Heer en we worden er als familieleden door aan elkaar verzegeld. Als we de heilige tempelverbonden gehoorzamen, komen we in aanmerking voor het eeuwige leven.’ (Zie ‘De verzoening’, De Ster , januari 1997, p. 32.)

Anne C. Pingree, tweede raadgeefster in het algemeen ZHV- presidium: ‘Het is essentieel dat we Christus centraal stellen. Wat hebben we Hem hard nodig in deze “gevaarlijke tijd”! Hij is de bron van kracht en veiligheid. Hij is licht. Hij is leven. Zijn vrede gaat “alle verstand te boven”. Als onze persoonlijke Heiland en Verlosser nodigt Hij ieder van ons met uitgestrekte armen uit om “tot Hem te komen”. (…) Ik getuig dat Hij er altijd is, met zijn barmhartige, liefdevolle armen uitgestrekt.’ (Zie ‘Kies daarom Christus de Heer’, Liahona, november 2003, pp. 110, 112.)

Afdrukken