2005
Ik ben VOOR HEEL VEEL dankbaar
December 2005


PARTICIPATIEPERIODE

Ik ben VOOR HEEL VEEL dankbaar

‘En indien u mijn geboden onderhoudt en volhardt tot het einde, zult u het eeuwige leven hebben, welke gave de grootste van alle gaven Gods is’ (LV 14:7).

Heb je wel eens een bijzonder cadeau gekregen waar je blij mee was? Hoe liet je zien dat je daar dankbaar voor was?

Dit jaar hebben we geleerd wat een geweldig cadeau onze hemelse Vader zijn kinderen heeft gegeven. Hij heeft ons zijn Zoon en het heilsplan gegeven.

Herinner je je deze woorden uit ‘Ik werk mee aan Gods plan voor mij’ ( Kinderliedjes , p. 86)?

Mijn leven is mooi; mijn leven heeft zin.

Mijn leven heeft waarlijk een hemels begin.

Mijn ouderlijk huis op de aarde koos ik daar

en wilde er volgen wat licht is en waar.

We krijgen door het plan van onze hemelse Vader veel cadeaus of gaven. We hebben een lichaam gekregen en zijn in een gezin geboren. Met het cadeau van de keuzevrijheid kunnen we kiezen tussen goed en kwaad. Vanwege onze Heiland zullen wij weer opstaan en als we het goede kiezen, krijgen we de gave van het eeuwige leven. Wij zijn gezegend met profeten, openbaring, gebed, Schriften, priesterschap, verbonden en tempelzegeningen.

Hoe laten we onze hemelse Vader en Jezus Christus zien dat we daar dankbaar voor zijn? Herinner je je het volgende deel van het liedje?

Ik werk mee aan Gods plan voor mij;

ik houd vast aan zijn liefderijk woord.

Als ik werk en als ik bid,

als ik zijn geboden bewaar (…).

Wij danken onze hemelse Vader in onze gebeden en door de manier waarop we leven. En als we onze dankbaarheid tonen —

(…) dan ben ik gelukkig op aard’

en in het hemelse oord.

Geschenkdoos met zegeningen

Kleur een doosje of envelop zodat het er uitziet als een ingepakt cadeautje. Knip daarna de figuren op pagina K4 uit. Schrijf op de huisjes zegeningen die je door je familie krijgt. Schrijf op de sterren zegeningen die je door de Heiland krijgt. Schrijf op de tempels zegeningen die je door je lidmaatschap in de kerk krijgt. Bedenk andere zegeningen om op de cadeautjes te schrijven. Doe ze allemaal in het doosje of de envelop. Laat de figuren tijdens een gezinsavond zien en bespreek wat we van onze hemelse Vader krijgen.

Noot: Als u deze pagina’s niet uit het tijdschrift wilt halen, kunt u deze activiteit kopiëren, overtrekken, of van het internet afdrukken via www.lds.org. Klik voor het Engels op ‘Gospel Library’. Voor andere talen klikt u op de wereldkaart.

Ideeën voor de participatieperiode

  1. 1. Dit jaar hebben wij het gehad over het heilsplan en de vele zegeningen die wij daardoor ontvangen. Vat de in de afgelopen maanden behandelde beginselen en de daaraan verbonden zegeningen samen. Herinner de kinderen eraan dat er over de hele wereld kinderen zijn die het evangelie naleven. Nodig zo mogelijk een teruggekeerde zendeling uit om iets te vertellen over kinderen die met plezier het evangelie naleven. Deel de kinderen op in groepen van vijf of zes en laat elke groep in een kring gaan zitten. Speel een spel ‘Zegeningen onthouden’. Het eerste kind zegt: ‘Ik ben dankbaar voor ________.’ Het tweede kind zegt: ‘Ik ben dankbaar voor (herhaalt het antwoord van het eerste kind en voegt er zijn eigen antwoord aan toe)’ enzovoort. Deel papieren sterren uit en laat de kinderen een zegening tekenen. Maak een gaatje in een punt van elke ster en haal er een touwtje door. Laat de kinderen deze kerstversiering mee naar huis nemen.

  2. 2. Deel de kinderen op in twee groepen en vertel het verhaal van Jezus’ geboorte. Geef ze de volgende tekstverwijzingen. Groep 1: Helaman 14:1–7; 3 Nephi 1:4–21. Groep 2: Lucas 2:1–17. Wijs in elke groep een kind aan om de teksten voor te lezen terwijl de andere kinderen in een rollenspel het verhaal uitbeelden. Laat groep 1 het verhaal van de Lamaniet Samuël opvoeren. Laat groep 2 het verhaal van de geboorte van Christus opvoeren.

Afdrukken