2007
Flere ideer til samlingsstunden, juni 2007
Juni 2007


Flere ideer til samlingsstunden, juni 2007

Her er noen flere ideer Primærforeningens ledere kan bruke sammen med stoffet til samlingsstunden som står i juninummeret av Liahona. Leksjonen, instruksjoner og aktivitet som korresponderer med disse ideene, finner du under «Husk» på side B4 og B5 i Barnas venn i dette nummeret.

1. Lat som du er journalist. Vis barna Kunst inspirert av evangeliet nr. 208 (Døperen Johannes døper Jesus). Be dem hjelpe deg å finne ut hva som foregår i bildet. Forklar at en journalist må finne ut seks ting. Skriv ordene hva, hvor, når, hvem, hvordan og hvorfor på ordstrimler, og heng dem opp. Be barna finne svarene på hvert av disse ordene. Du kan henvise dem til Matteus 3:13-17. Svaret på hvem er for eksempel: «Jesus ble døpt av Johannes.» Svaret på hvor er «i Jordan-elven».

Når dere har besvart alle spørsmålene, setter dere svarene sammen for å danne en historie. Be musikklederen lede barna i «Dåp» (Barnas sangbok, 54-55), og påpek at de første fem spørsmålene blir besvart i det første verset av sangen, og at spørsmålet om hvorfor besvares i det andre verset.

Forklar at Jesus satte et eksempel for oss og at vi alle trenger å bli døpt. Bær vitnesbyrd om at Jesus er Guds sønn.

2. Vis et brød og en krukke med vann. Vis også Kunst inspirert av evangeliet nr. 604 (Utdeling av nadverden). Spør barna hva som er forskjellen mellom vanlig brød og vann og nadverdsbrød og -vann. Forklar at nadverden er hellig fordi den har blitt velsignet i kraft av prestedømmet. Den minner oss om Jesu legeme og blod.

Bruk avsnittet om nadverden i Tro mot pakten og kapittel 23 i Evangeliets prinsipper som hjelp til å utforme spørsmål som «Hvem innstiftet nadverden?» (Kristus), «Hvem deler ut nadverden?» (prestedømsbærere, vanligvis diakonene) og «Hva skulle vi tenke på mens nadverden deles ut?» (Kristus og hans forsoning). Still nok spørsmål til å hjelpe barna å forstå nadverden. Bruk et bilde av nadverden til å lage et puslespill. Klipp bildet i puslespillbiter, og lag like mange biter som du har spørsmål. Hver gang et spørsmål blir riktig besvart, ber du barnet om å tape en puslespillbit fast på tavlen. Når puslespillet er komplett, synger dere en sang eller salme om Frelseren. Selv om vi skulle være svært stille under nadverden, skulle vi også være glade når vi tenker på hva Jesus har gjort for oss. Bær vitnesbyrd om hans kjærlighet for oss og viktigheten av nadverden.

3. Sangpresentasjon: «Jeg prøver Herrens budskap» (Barnas sangbok, s. 72). Spør barna: «Hva ønsker dere?» Gi mange barn anledning til å svare slik at du får mange forskjellige innspill. Skriv dem på tavlen. Si til barna at du skal fortelle dem hva du ønsker. Syng første vers av «Jeg prøver Herrens budskap». Spør dem hva du ønsker (å prøve Herrens budskap). Lær dem første vers av sangen. Spør barna hvor sannsynlig det er at de vil få det som står på tavlen. Fortell dem at det er svært sannsynlig at de vil etterleve evangeliet hvis de gjør det som står i refrenget. Syng refrenget. Forklar at det uttrykker vår faste beslutning, og at det gjentas. (Foreslår at dette slettes.) Spør barna hva de kan gjøre og hva de kan si for å etterleve evangeliet. Et barn kan for eksempel svare: «Noe jeg kan gjøre er å lese i Skriftene,» eller: «Jeg kan si takk for å vise at jeg er takknemlig.» Be barna tenke på én ting de kan gjøre eller si denne uken for å «være Herren til behag». Forklar at det å etterleve evangeliet begynner med å prøve å gjøre det rette. Lov at du vil gjøre noe spesifikt denne uken for å etterleve evangeliet i enda større grad. Bær vitnesbyrd om at evangeliet er sant og den gleden det gir.

Skriv ut