2007
Inspirerende tanker
September 2007


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Inspirerende tanker

Billede

Den sidste uddeling

»Hvor er det dog vidunderligt, at Gud har vist sin velvilje i denne sidste uddeling, tidernes fyldes uddeling, hvor han har genoprettet sit værk med al dets magt, med al dets herlighed og alle tidligere uddelingers sandhed og myndighed i denne storslåede og sidste tidsperiode …

Jeg ved, at Gud vor evige Fader lever og elsker os; at Jesus er hans elskede Søn, vor Forløser, vor Frelser, vor Herre og vores ven; at Joseph Smith var og er profet; at denne kirke er sand; at dette er Guddommens værk, som er gengivet til jorden til vores velsignelse og glæde« (regionalkonference i Salt Lake City i Utah, 4. maj 2003).

Jeg ved, at evangeliet er sandt

»Om jeg ved, at evangeliet er sandt? Jeg ønsker, at alle i denne sal i aften, skal vide, at I har hørt mig sige, at jeg ved, at Gud vor evige Fader lever. Jeg ved, at han lever. Jeg ved, at han er et fysisk væsen. Jeg ved, at han er universets store Gud. Men jeg ved også, at jeg er hans barn, og at I er hans børn, og at han lytter til og besvarer vore bønner.

Jeg ved, at Jesus er Kristus. Han var det store redskab i Guds hænder ved skabelsen af denne jord. I Johannesevangeliet står der, at der ikke er skabt noget, som ikke er skabt ved ham [se Joh 1:3]. Han var Skaberen. Han var Det Gamle Testamentes Jahve. Han var Kristusbarnet, som kom hertil og blev født i ydmyge kår. Han var den Messias, som var den eneste, der kunne udfylde sin forudordinerede mission og helbrede syge og oprejse døde. Han var verdens store Forløser, som døde på Golgata og opstod den tredje dag, ›førstegrøden af dem, der sov hen‹ (1 Kor 15:20). Det var ham, der besøgte nefitterne på det amerikanske kontinent og underviste dem, som han havde undervist folket i Det Hellige Land. Og det var ham, der sammen med sin Fader, besøgte drengen Joseph og talte til ham angående dette værks genoprettelse.

Jeg ved, at præstedømmet findes her på jorden, og at det er tilgængeligt for enhver mand, som lever værdigt. Jeg ved, at templets ordinancer findes på jorden, de storslåede beseglingsordinancer, som kan knytte os sammen som familier for tid og al evighed. Jeg ved, at Gud ikke forsager sit værk, men han sørger for, at der altid er en, gennem hvem han kan formidle sine sandheder til folket« (møde i Nairobi i Kenya, 4. aug. 2005).

Nutidig åbenbaring

»Hvor er det dog vidunderligt, at vi tror på nutidig åbenbaring. Jeg kan ikke lade være med at mene, at hvis åbenbaring var nødvendig i oldtiden, da livet var enkelt, så er åbenbaring også nødvendig i dag, hvor livet er mere indviklet. Der har ikke været noget tidspunkt i verdenshistorien, hvor mennesker har haft mere brug for åbenbaring, end de har nu.

Jeg vidner for jer, mine brødre og søstre, at åbenbaringens bog ikke er lukket. Gud leder også vor tid, og han taler lige så sikkert i dag, som han gjorde på Abrahams, Isaks og Jakobs tid« (møde i Madrid i Spanien, 29. maj 2004).

Sæt det på prøve

»Jeg bønfalder jer, mine brødre og søstre, hvis I nærer tvivl med hensyn til nogle af denne kirkes lærdomme, så sæt dem på prøve. Prøv det. Efterlev principperne. Knæl ned og bed om et svar, og Gud vil velsigne jer med en kundskab om sandheden af dette værk« (møde i Paris, 28. maj 2004).

Hæv jer over ugudeligheden

»Mine kære unge venner, lad aldrig noget stå i vejen for jeres værdighed til at træde ind i Herrens hus og dér yde en stor og vidunderlig indsats for dem, der er gået forud for os.

I står over for så megen ugudelighed. Hæv jer over den … Jeg ved ikke, om der har været noget tidspunkt i verdenshistorien, hvor der herskede større ugudelighed end i dag. Jeg ønsker at hylde jer unge mænd og kvinder i denne kirke, som har holdt urokkelig stand mod ugudeligheden. Gud velsigne jer og give jer styrke til at stå imod« (møde i São Paulo i Brasilien, 21. feb. 2004).

Selve hensigten med dette værk

»Jeg vil opfordre jer, kære søstre, til at komme i Herrens hus og opmuntre jeres mænd til at tage med jer. Skulle der sidde nogle her, som aldrig har været der, eller som ikke har været der i lang tid, forslår jeg med kærlighed i hjertet, at I gør alt, hvad der er nødvendigt for at kvalificere jer til det. Hvis I ikke har gjort det, er I virkelig gået glip af det, som denne kirke drejer sig om. Selve hensigten med dette værk, som Himlens Gud selv har erklæret, er at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mænd og kvinder [se Moses 1:39]. Elsker I jeres mænd? Elsker I jeres børn og børnebørn og oldebørn? Så gå ikke glip af muligheden for at knytte dem til jer i en evig pagt, som tiden ikke kan ødelægge og døden ikke kan bryde. Det kan ikke opnås på nogen anden måde …

Og hvis disse velsignelser er tilgængelig for os i denne generation, vil en retfærdig Gud da ikke sørge for at gøre dem tilgængelige for jeres forfædre, som ikke har haft den samme mulighed?« (stavshjælpeforeningsmøde i Salt Lake City i Utah, 20. mar. 2002).

Kom til templet

»Til enhver, der er her, ønsker jeg at sige: Kom til templet. Lev værdigt til at komme til templet. Efterlev Guds befalinger, så I kan komme til templet. Gør det, som vil gøre jer værdige til at tjene i Herrens hus. Det er opført for jeres skyld, mine brødre og søstre, så I kan få mulighed for at komme dér og modtage vidunderlige velsignelser, som ikke kan opnås noget andet sted i hele verden, undtagen i andre templer, hvor I kan blive beseglet som ægtemand og hustru, hvor jeres børn kan besegles til jer, og hvor I kan virke på vegne af jeres forfædre, som er gået hinsides. Det store og vidunderlige og uselviske virke finder sted i Herrens hus. Kom til templet« (møde i Aba i Nigeria, 6. aug. 2005).

Lev værdigt til præstedømmet

»Gud har givet jer præstedømmebærere noget, der har magt og guddommelighed og ægthed og anvendelighed. Han har velsignet jer med selve essensen af hans magt, med myndighed til at tale i hans hellige navn og udføre hans værk, som består i at velsigne, undervise, opmuntre, hjælpe og styre hans riges anliggender, nemlig det kongelige præstedømme. Det er ikke noget ordinært eller noget, der skal tages for givet. Dette er hans guddommelige magt. Det er den magt, hvorved jorden blev skabt, og hvorved hans værk føres frem. Og han har strakt sig så vidt, om man så må sige, til at skænke jer og mig denne magt og myndighed af sit hjertes godhed og gavmildhed. Åh, hvor bør vi dog stræbe efter at leve værdigt til det – vi må aldrig gøre noget, som kan ødelægge vores virke som hans sønner i udøvelsen af denne guddommelige, hellige og forbløffende kraft, som vi kalder det hellige præstedømme« (regionalkonference i Pleasant Grove i Utah, 19. jan. 2003).

Velsignelser ved medlemskab af Kirken

»Hvor er det dog vidunderligt at tilhøre denne kirke. Har I nogensinde tænkt over, hvor tomt jeres liv ville være uden den? Hvor burde vi dog være taknemlige … for de formidable velsignelser, som udgår fra Jesu Kristi evangelium. Tak … fordi I er trofaste sidste dages hellige, og fordi I opdrager jeres børn i lys og sandhed med kærlighed til Herren og hans store og hellige værk« (stavskonference i West Valley City i Utah, 10. nov. 2002).

Jesu Kristi guddommelige mission

»Vi er en stor familie, som er knyttet sammen i en enhed af kærlighed og tro. Vi nyder store velsignelser som folk og enkeltpersoner. I vores hjerte bærer vi en fast og urokkelig overbevisning om Jesu Kristi guddommelige mission.

Han var Det Gamle Testamentes store Jahve, Skaberen, som, under sin Faders ledelse, skabte alt og ›uden ham blev intet til af det, som er‹ (Joh 1:3). Han var den lovede Messias, som kom med helbredelse under sine vinger. Han udførte mirakler, var den store Helbreder, Opstandelsen og Livet. Og der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen end hans, som vi kan blive frelst ved (se ApG 4:12) …

Han kom som en gave fra vor himmelske Fader. ›For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv‹ (Joh 3:16).

Han forlod villigt sin trone i det høje og kom til jorden for at blive født i en stald i en besat nation. Han vandrede på de støvede veje i dette land, helbredte de syge, forkyndte læren og velsignede alle, som ville tage imod ham …

På Golgata gav han sit liv for os alle. Det er den største gave, nogen af os nogensinde kan modtage. Det er opstandelsens og det evige livs gave.

Vi fejrer hans fødsel. Men uden hans død ville det blot have været endnu en fødsel. Det var forløsningen, som han udvirkede i Getsemane have og på Golgatas kors, som gjorde hans gave udødelig, universel og evigtvarende. Han udvirkede den store forsoning for hele menneskehedens synder. Han er Opstandelsen og Livet, ›førstegrøden af dem, der er sovet hen‹ (1 Kor 15:20). Takket være ham skal alle mennesker opstå af graven.

Vi elsker ham. Vi ærer ham. Vi takker ham. Vi tilbeder ham. Han har gjort dét for enhver af os og for hele menneskeheden, som ingen anden kunne have gjort. Vi takker Gud for den gave, som er hans elskede Søn, vor Frelser, verdens Forløser, det lydefri Lam, der blev ofret som sonoffer for menneskeheden« (missionærmøde, 15. dec. 2002).

Forsoningens velsignelser

»Jesu Kristi forsoning er den største begivenhed i menneskets historie. Intet kan sammenlignes med den. Den er den mest grundlæggende del af vor Faders plan for sine cbørns lykke. Uden den ville dette liv være en blindgyde uden håb eller fremtid. Vor guddommelige Forløsers gave giver vores tilværelse en helt ny dimension. Takket være vor Frelsers offer er døden ikke et trist tomrum, men en port til et herligere rige. Opstandelsen er en realitet for alle. Evigt liv tilbydes dem, der lever i lydighed mod hans befalinger« (satellittransmission ved stavskonference i Australien, 12. feb. 2005).

FORSLAG TIL SAMTALEEMNER FOR HJEMMELÆRERNE

Efter at have studeret dette budskab under bøn vælger I den undervisningsmetode, som bedst får dem, I underviser, til at tage del i samtalen. Her er nogle eksempler:

  1. Fremvis artiklen og et billede af præsident Hinckley. Forklar, at en af profetens vigtigste rolle er at forkynde og vidne. Bed familien om på skift at oplæse et afsnit, der interesserer dem. Bær vidnesbyrd om betydningen af at følge profeten.

  2. Bed et familiemedlem om at stille sig et sted, hvor han eller hun kan se noget, som ingen andre kan se. Bed vedkommende om at beskrive det, han eller hun ser. Forklar en seers rolle (se Mosi 8:15-17). Læs uddrag af artiklen. Hvordan forbedrer profetens udtalelser vores åndelige syn?

  3. Medbring genstande, som kan repræsentere afsnit fra artiklen (skrifterne, et billede af et tempel eller af Frelseren og så videre). Læs det tilsvarende afsnit og tal om, hvordan vi kan vide, at disse begreber stammer fra vor himmelske Fader. Bær vidnesbyrd om, at vi kan kende sandheden ved Helligåndens kraft.

Udskriv