2008
Vi tror
Mars 2008


Vi tror

Här är kortfattade svar på några frågor som medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ofta får.

Vad tror sista dagars heliga om Jesus Kristus? Uppstod han bokstavligen från de döda? Kommer han tillbaka till jorden i härlighet? Är hans nåd nödvändig för att en person ska bli frälst?

Det var några av frågorna som andra ofta ställer när de träffar på kyrkan eller dess medlemmar för första gången. När medlemmar ska svara på frågor bör de först och främst vara beredda att lyssna på den Helige Andens vägledning. Men de korta svar som följer kan ge oss stoff att begrunda när vi försöker formulera våra egna svar.

Tror ni på den historiske Jesus Kristus som levde och undervisade i det heliga landet, så som det står upptecknat i Bibeln?

Ja. Vi tror att Jesus föddes av Maria, predikade i det heliga landet under omkring tre års verksamhet, dog på korset och uppstod från de döda, precis så som profeter förutsade under hundratals år före hans ankomst. (Se till exempel 1 Mos 49:10; Ps 2:6–7; 22:16–18; 118:22; Jes 7:14; Mika 5:2.) Vi tror att han led för och sonade alla människors synder och därigenom gjorde omvändelse och förlåtelse möjlig. (Se Jes 53:4–6.) Vi tror att han övervann döden och att varje man och kvinna, genom hans kraft, kommer att uppstå med en fysisk kropp. (Se Rom 6:5; 8:11.) Vi tror att alla Guds söner och döttrar som kommer till jorden kan bli frälsta och återvända för att bo hos vår Fader och hans Son i deras himmelrike, genom lydnad mot hans evangeliums principer. (Se 1 Petr 3:18; Trosart 3.)

Tror ni att Herren bokstavligt talat uppstod från de döda?

Ja. Som hans apostlar vittnar om i Bibeln sågs Jesus Kristus i sin uppståndna kropp av hundratals vittnen. (Se Luk 24:39; Joh 20:20; 1 Kor 15:3–8.) Som en uppstånden varelse verkade han bland tusentals av sina ”andra får” (Joh 10:16) i Amerika och visade dem såren i sina händer och fötter och sida och undervisade dem i många dagar. (Se 3 Nephi 11–28.)

Tillsammans med Fadern uppenbarade han sig för Joseph Smith Jr 1820. Herren uppmanade den unge profeten att återställa hans kyrka och evangelium eftersom de ändrades efter de forntida apostlarnas död och nu innehöll människors filosofier. Joseph Smith och en av hans medarbetare gav detta vittnesbörd om Jesus Kristus 1832: ”Han lever. Ty vi sågo honom på Guds högra sida och vi hörde rösten som vittnade, att han är Faderns Enfödde.” (L&F 76:22–23)

Tror ni att han kommer tillbaka till jorden i härlighet?

Ja. Som de heliga skrifterna vittnar: ”Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen.” (Apg 1:11) ”Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet.” (Job 19:25) ”Han kommer i himmelens skyar för att regera på jorden över sitt folk.” (L&F 76:63)

Vi tror också att vi, tack vare hans uppståndelse, också får tillbaka vår fysiska kropp: ”När sedan denna min sargade hud är borta, skall jag i mitt kött skåda Gud.” (Job 19:26) ”Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.” (1 Kor 15:22) ”Kristi död upplöser denna timliga döds bojor, så att alla skola bliva uppväckta ur denna timliga död. Anden skall bliva återförenad med kroppen i dess fullständiga form.” (Alma 11:42–43)

Tror ni att hans nåd är nödvändig för vår frälsning?

Absolut. Utan Jesu Kristi nåd kan ingen bli frälst eller få eviga välsignelser. (Se Rom 3:23–24.) Genom hans nåd kommer alla att uppstå och alla som tror på och följer honom kan få evigt liv. (Se Joh 3:15.) Tack vare hans nåd kan dessutom våra heliga relationer med vår make eller maka och barn fortsätta i all evighet. (Se Matt 16:19; 1 Kor 11:11; L&F 132:19.) Dessa eviga välsignelser är gåvor från honom till oss. Det finns inget vi kan göra av oss själva för att förtjäna dem.

Men skrifterna klargör att vi får alla välsignelser tack vare hans nåd, men genom tro och lydnad mot hans lärdomar. Aposteln Paulus sade att vi inte kan frälsa oss själva, vi behöver Herrens nåd: ”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.” (Ef 2:8–10)

Jakob förklarar: ”Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar … Ni ser alltså att en människa erkänns som rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro.” (Jak 2:17, 24) Därför sade Frälsaren till den rike unge mannen som hade varit lydig och önskade få evigt liv att det fortfarande fanns mer att göra. (Se Matt 19:16–22; Luk 18:18–23.) Sista dagars heliga tror att Kristi nåd ges i fullt mått till dem som tror på Kristus och gör det som han undervisat om. ”Vi veta, att trots allt vad vi förmå göra, så är det dock av nåd vi äro frälsta.” (2 Nephi 25:23; kursivering tillagd)

Trots att våra goda gärningar inte kan rena oss från synd så visar de uppriktigheten i vår tro på Jesus Kristus och vår trofasthet mot vägen han vandrade.

Tror ni att Joseph Smith på något sätt är lika viktig som Jesus Kristus när det gäller människors frälsning?

Nej. Joseph Smith var en viktig profet i mänsklighetens historia. Arbetet han utförde under gudomlig ledning förde tillbaka välsignelser och kunskap till jorden som hade getts Guds profeter och deras efterföljare på Gamla och Nya testamentets tid, men som gått förlorade. Liksom dessa forntida profeter var Joseph Smith en Herren Jesu Kristi tjänare som undervisade om att frälsning och evighetens alla välsignelser enbart kunde fås genom vår Frälsare: ”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta”1. Vid ett annat tillfälle sade profeten: ”När vi begrundar vår store Mästares helighet och fullkomlighet, han som öppnade vägen genom vilken vi kunde komma till honom – ja genom att offra sig själv – då smälter vårt hjärta vid tanken på hans stora nåd”2.

Slutnoter

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s 49.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 53.

Skriv ut