2009
Tulkaa kelvollisiksi ja osallistukaa temppelipalvelukseen
Heinäkuu 2009


Kotikäyntiopetussanoma

Tulkaa kelvollisiksi ja osallistukaa temppelipalvelukseen

Opettakaa näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja lausuntoja, tai tarvittaessa jokin muu periaate, joka on siunaukseksi sisarille, joiden luona vierailette. Lausukaa todistuksenne opista. Pyytäkää niitä, joita opetatte, kertomaan, mitä he ovat tunteneet ja oppineet.

Kuinka voin valmistautua temppelipalvelukseen?

Silvia H. Allred, ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa: ”Temppeli on Herran huone. Hän säätää olosuhteet, joissa sitä voidaan käyttää, toimitukset, jotka tulee suorittaa, ja ne tasovaatimukset, jotka tekevät meidät kelvollisiksi pääsemään temppeliin. – – Henkilökohtainen kelvollisuus on välttämätön vaatimus, jotta voi nauttia temppelin siunauksista. Me valmistaudumme olemalla kuuliaisia käskyille ja pyrkimällä tekemään Jumalan tahdon.” (”Pyhiä temppeleitä, pyhiä liittoja”, Liahona, marraskuu 2008, s. 113.)

Vanhin David B. Haight (1906–2004) kahdentoista apostolin koorumista: ”Meidän, jotka menemme temppeliin, on elettävä sillä tavoin, että se auttaa meitä olemaan kelvollisia menemään sinne ja osallistumaan täysin. – – Me tutkimme kelvollisuuttamme astua temppeliin – – temppelisuosituspuhuttelussa pappeusjohtajien kanssa. Allekirjoituksemme ja heidän allekirjoituksensa temppelisuosituksessamme todistaa kelvollisuudestamme astua temppeliin.” (”Tulkaa Herran huoneeseen”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 16.)

Mitä siunauksia koituu siitä, että tulee kelvolliseksi ja osallistuu temppelipalvelukseen?

OL 110:7: ”Minä ilmoitan itseni kansalleni armollisesti tässä huoneessa.”

Presidentti Howard W. Hunter (1907–1995): ”Rientäkäämme temppeliin niin usein kuin aika ja varat ja henkilökohtaiset olosuhteet sallivat. Älkäämme käykö temppelissä vain kuolleiden sukulaistemme puolesta, vaan käykäämme myös temppelipalvelun antamien henkilökohtaisten siunausten vuoksi, sen pyhyyden ja turvan vuoksi, joka suodaan noiden pyhien ja pyhitettyjen seinien suojassa. Temppeli on kauneuden tyyssija, se on ilmoituksen tyyssija, se on rauhan tyyssija.” (Ks. ”Jäsenyytemme suuri vertauskuva”, Valkeus, marraskuu 1994, s. 6.)

OL 38:32: ”Minä annan teille lakini, ja siellä teille annetaan voima korkeudesta” (ks. myös OL 95:8).

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista: ”Temppeliendaumentin siunaukset ovat yhtä välttämättömiä meille jokaiselle kuin oli kasteemme. Tästä syystä meidän täytyy valmistautua, niin että voimme olla puhtaita astumaan Jumalan temppeliin. Temppelityö on mahdollisuus toimittaa omat henkilökohtaiset endaumenttimme ja liittomme eläville ja myös toimittaa nämä samat toimitukset kuolleiden lunastukseksi. Tästä syystä meitä käsketään pyhissä kirjoituksissa rakentamaan temppeleitä ja valmistamaan elämämme kelvolliseksi osallis-tuaksemme pyhiin temppelitoimituksiin ja -liittoihin. – –

Temppelin ensisijainen tarkoitus on suoda toimitukset, jotka ovat välttämättömiä saadaksemme korotuksemme selestisessä valtakunnassa. Temppelitoimitukset ohjaavat meitä Vapahtajamme luo ja tuovat meille siunauksia, jotka saamme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.” (”Temple Blessings” julkaisussa Brigham Young University 2005–2006 Speeches, 2006, s. 1, 4.)

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008): ”Jokainen mies tai nainen, joka menee temppeliin vilpittömyyden ja uskon hengessä, palaa Herran huoneesta parempana miehenä tai naisena. Meidän kaikkien on tarpeen parantaa elämäämme jatkuvasti. Aika ajoin on tarpeen lähteä maailman melusta ja hälinästä, astua Herran pyhän huoneen seinien sisäpuolelle ja tuntea siellä Hänen henkensä pyhyyden ja rauhan ilmapiirissä.” (Ks. ”Lähetyskentistä, temppeleistä ja huoneenhallituksista”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 56.)

Upotus: valokuva Méridan temppelistä Meksikossa Marcos Gonzalez; tausta: valokuva Nauvoon temppelistä Illinoisissa Yhdysvalloissa John Luke

Tulosta