2011
Zijn genade is genoeg
2011 februari


Wij spreken over Christus

Zijn genade is genoeg

Zoals veel mensen heb ik zo’n beetje mijn hele leven al last van een negatief zelfbeeld. Ik kampte al jaren met gewichtsproblemen, wat bijdroeg tot mijn negatieve gevoelens. Hoewel ik ben afgevallen en er nu een gezonde leefstijl op nahoud, heb ik af en toe toch nog last van die negatieve gedachten en gevoelens.

Op een ochtend zat ik zelfs zo in de put dat ik mij afvroeg wat ik moest doen om er weer uit komen. Ik begon te bidden en vroeg mijn hemelse Vader of Hij mij wilde helpen om grip te krijgen op die negatieve gevoelens. Terwijl ik bad kreeg ik de volgende tekst in gedachte: ‘En indien gij geen hoop hebt, moet gij u wel in wanhoop bevinden; en wanhoop komt door ongerechtigheid’ (Moroni 10:22).

Ongerechtigheid leek mij zo’n zwaar woord, zo zwaar zelfs dat ik de gedachte aanvankelijk van mij afzette, omdat er niets ernstigs was waar ik mij aan schuldig maakte. De gedachte hield echter aan, dus bad ik mijn hemelse Vader, naar de aanwijzing van Moroni, of Hij mij mijn zwakheid wilde laten zien, zodat ik sterk gemaakt kon worden (zie Ether 12:27).

En toen herinnerde ik mij plots dat ik in de dagen daarvoor drie keer niet echt geduldig met mijn kinderen was geweest. Ik had voorrang gegeven aan mijn eigen stemmingen en behoeften, maar geen aandacht geschonken aan hun gevoelens. Ik had er een slecht gevoel over en nam mij voor het beter te gaan doen. Ik bood mijn kinderen mijn excuses aan en bad om vergeving. Zo gauw ik gebeden had, verdween dat negatieve gevoel en kreeg ik de gemoedsrust waar het mij aan ontbroken had.

Het was alsof het kwartje viel, eindelijk drong het tot mij door wat mij al die jaren om welke reden dan ook was ontgaan. Als er zonden in mijn leven zijn, zelfs al zijn ze maar klein, geef ik Satan macht om invloed op mij uit te oefenen. Hij kent mijn zwakheden en weet met welke woorden hij mij kan ‘ophitsen’ en tot ‘vernietiging’ kan voeren (zie LV 10:22). Als het erop aankomt, haat ik mijzelf niet, maar Satan haat mij wel en hij zal elke beschikbare tactiek aanwenden om mij van het licht af te keren.

Als ik mij echter bekeer, vertrouw ik op de kracht van Jezus Christus. Daar Hij volmaakt weet hoe Hij mij te hulp moet komen (zie Alma 7:11–12), beurt Hij mij op en maakt mij op die punten sterk waar ik van nature niet sterk in ben.

Zelfs de apostel Paulus, die het evangelie zo moedig verkondigde, had zwakheid en werd er door geplaagd. Toen hij echter bad of hij van die zwakheid kon worden bevrijd, antwoordde de Heer: ‘Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid.’ Paulus vervolgde derhalve: ‘Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome’ (2 Korintiërs 12:9)’

Evenzo zal ik mijn best doen om mij te bekeren en de geboden te gehoorzamen, zodat ‘de kracht van Christus over mij kome’ en ik word vervuld van vrede en liefde.

Evenals de apostel Paulus, zal ik mijn best doen om mij te bekeren en de geboden te gehoorzamen, zodat ‘de kracht van Christus over mij kome’.

Illustraties Dilleen Marsh

Afdrukken