2011
’Hur svarar jag när mina vänner säger att ingen människa kan se Gud?’
Augusti 2011


Frågor och svar

”Hur svarar jag när mina vänner säger att ingen människa kan se Gud?”

Dina vänner har förmodligen läst verserna i Bibeln som säger att ingen kan se Gud (se 2 Mos 33:20; Joh 1:18; 1 Tim 6:14–16; 1 Joh 4:12). De här verserna verkar motsäga andra verser i Bibeln som säger att människan — till exempel Jakob, Abraham, Mose och Jesaja — har sett Gud (se 1 Mos 18:1; 32:30; 2 Mos 33:11; Jes 6:1).

Som väl är har vi Joseph Smiths översättning av Bibeln som förtydligar de fyra skriftställena som säger att människan inte kan se Gud. Profetens inspirerade revisioner av dessa verser förklarar att syndfulla människor inte kan se Gud — bara de som tror. Och dessutom måste en rättfärdig person förvandlas för att kunna se Gud (se L&F 67:11). I skildringen i Den kostbara pärlan av hur Mose ser Gud förklarar Mose att det var hans andliga ögon, inte hans naturliga, som såg Gud (se Mose 1:11).

Du kan tala om för dina vänner att ”vi tror att Bibeln är Guds ord i den mån den är rätt översatt” (Trosartiklarna 1:8). Du kan också vittna om Joseph Smith och om de nutida skrifterna som hjälper oss förstå att ”de renhjärtade … skall se Gud” (Matt 5:8).

Se honom med andliga ögon

Alma sade att allt i naturen vittnar om en högste Skapare på grund av dess oändliga komplexitet och harmoni (se Alma 30:44). Det här är ett jättebra tillfälle för dig att vittna för dina vänner om att du kan känna hans närvaro i ditt liv varje dag genom den Helige Anden. Du kan också säga att vi inte behöver se Gud för att tro att han finns. Det är därför vi har tro. Om vi kunde se honom skulle det inte krävas några större ansträngningar för oss att tro på och följa honom. Det kommer en tid när vi får se honom på andra sidan slöjan. Till dess är din tro tillräcklig för att du ska se hans hand i ditt liv med andliga ögon.

Janel E., 18 år, Washington, USA

Gud älskar mig

En rumskamrat frågade mig en gång hur jag kunde tro på något som jag inte kunde se. Jag sade att det var för att jag kan känna den Helige Anden som vittnar om att Gud känner mig, och det stärker min tro och ger mig frid. Jag kan inte se honom men jag vet att han älskar mig eftersom jag har tro och känner hans Ande.

Samuel P., 18 år, Lara, Venezuela

Öppna hjärtat

Få personer har sett Gud medan de levde på jorden, men vi har alla blivit påverkade. Vi ser allt han har skapat, alla välsignelser han ger och vi kan alla känna hans kärlek. Jag känner den mest när jag bär mitt vittnesbörd. Så länge vi öppnar ögonen och hjärtat ser vi Gud överallt runtomkring oss, också hos varandra som hans barn.

Katelyn E., 16 år, Kalifornien, USA

Han visste att det var sant

En dag när min kamrat och jag undervisade ett par berättade vi för dem att Fadern och Sonen hade visat sig för Joseph Smith som svar på hans bön. Mannen sade att ingen kunde se Gud. Just då började mitt armbandsur ringa och talade om för oss att vi behövde åka hem. Vi lämnade deras hem den dagen utan att ha besvarat det han hade sagt.

Dagen därpå läste jag en vers i Bibeln som lyder: ”Om det finns en HERRENS profet ibland er, ger jag mig tillkänna för honom i en syn” (4 Mos 12:6). Jag visste att den här versen skulle hjälpa brodern att tro.

När det var dags för nästa besök hos dem pratade vi om profeter. Jag visade honom versen och hans ansiktsuttryck förändrades. Hans ögon fylldes av tårar och han sade: ”Det är sant. Det finns personer som är redo att se Gud.” Senare berättade vi om profeter i Mormons bok som hade sett Gud, och han visste att det var sant.

Äldste Diaz, 25 år, Mexikomissionen Mérida

Vi kommer att stå inför honom

När mina skolkamrater frågar varför jag tror på Gud om jag aldrig har sett honom, förklarar jag att vi inte har sett Gud eftersom det inte är dags för oss att se honom. När vi har uppstått ställs vi inför honom för att dömas (se L&F 137:9). Sedan bär jag mitt vittnesbörd och förklarar att tro innebär att man hoppas på något. Om de har tro ser de Gud som jag ser honom — med hjärtats ögon.

Daiana V., 18 år, Santa Cruz, Argentina

Tro på att Gud finns

Normalt sett ser vi inte Gud, men vi kan känna hans Ande. Han vill att du ska lära känna honom genom att läsa skrifterna och ha tro på honom. Om du har tro på honom behöver du inte se honom för att veta vem han är och att han finns. Profeter som Mose och Joseph Smith som faktiskt har sett Gud behövde förvandlas för att kunna se honom.

Aaron F., 12 år, Oregon, USA

Bär ditt vittnesbörd

En av mina vänner ställde den här frågan en gång och jag frågade varifrån hon hade fått det. Hon sade att en man hade visat det för henne i Bibeln. Då kom jag ihåg Johannes 1:18 där det står att ingen har sett Herren. Med hjälp av seminariet kom jag att tänka på andra skriftställen i Bibeln som säger att män som Mose och Jakob såg Gud när de var uppfyllda av den Helige Anden. Så jag kunde ge henne ett svar och bära mitt vittnesbörd.

Luis M., 17 år, Mato Grosso, Brasilien

Skriv ut