2011
Den enda sanna och levande kyrkan
Augusti 2011


Den enda sanna och levande kyrkan

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter den 25 juni 2010.

Vad innebär det att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den enda sanna kyrkan?

Bild
Elder Dallin H. Oaks

Vårt främsta ansvar och syfte är att vittna om Jesus Kristus för en värld som törstar efter att få kunskap om hans gudomliga mission. Som gensvar på denna stora uppgift ska jag tala om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som den enda sanna och levande kyrkan. När jag gör det går jag emot den mäktiga flodvåg som kallas ”politisk korrekthet”.

Den moderna uppfattningen i vår tid är att alla kyrkor är sanna. Faktum är att tanken att alla kyrkor är lika är en antikrists lära, vilket illustreras av berättelsen om Korihor i Mormons bok (se Alma 30). Den berättelsen gavs för att lära oss något viktigt i vår tid.

I en uppenbarelse som gavs till profeten Joseph Smith 1831, en kort tid efter att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hade organiserats, talas det om dem som fått ”makt att lägga denna kyrkas grundval”. Herren sade sedan om kyrkan att det är ”den enda sanna och levande kyrka på hela jordens yta, i vilken jag, Herren, finner behag” (L&F 1:30).

Det är på grund av detta tillkännagivande av Herren som vi säger att den här kyrkan, hans kyrka — vår kyrka — är den enda sanna kyrkan. Ibland gör vi det på ett sätt som förolämpar människor som tillhör andra kyrkor eller har anslutit sig till andra filosofier. Men Gud har inte lärt oss något som ska få oss att känna oss överlägsna andra människor. Naturligtvis har alla kyrkor och filosofier en del sanning, vissa mer än andra. Naturligtvis älskar Gud alla sina barn. Och naturligtvis är hans evangelieplan till för alla hans barn, allt enligt hans egen tidsplan.

Vad innebär det då att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den enda sanna kyrkan?

Tre grunddrag — 1) evangeliets fullhet, 2) prästadömets makt och 3) vittnesbördet om Jesus Kristus — förklarar varför Gud har tillkännagett och varför vi som hans tjänare hävdar att det här är den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta.

1. Evangeliets fullhet

När Jesus Kristus levde på jorden undervisade han om sin läras fullhet, vilket är planen som vår himmelske Fader har angett för sina barns eviga utveckling. Senare förlorades många av dessa evangeliesanningar när de urvattnades av de principer eller filosofier som då rådde i världen där kristendom predikades och genom politiska ledares manipulationer. Vi kallar denna förlust av sanningens fullhet för avfallet.

Många kyrkor eller filosofier som finns i världen i dag innehåller, i högre eller lägre grad, sanningar som Gud uppenbarade i forna dagar samt en blandning av människors filosofier eller manipulationer. Vi tror att de flesta religiösa ledare och efterföljare är uppriktiga troende som älskar Gud och förstår och tjänar honom efter bästa förmåga. Vi står i tacksamhetsskuld till de män och kvinnor som höll trons och lärandets låga brinnande århundradena igenom fram till vår tid. Vi vill att alla som undersöker vår kyrka från andra kyrkor eller trossystem ska hålla fast vid allt de har som är gott och komma och se hur vi kan öka deras kunskap om sanningen och deras glädje när de följder den.

Eftersom så mycket gick förlorat genom avfallet var det nödvändigt att Herren återställde sin läras fullhet. Detta började med vad vi kallar Joseph Smiths första syn.

Jesu Kristi evangeliums fullhet börjar med vissheten om att vi levde som andar innan vi kom till den här jorden. Den försäkrar att jordelivet har en mening. Den lär att vår högsta strävan är att bli lika våra himmelska föräldrar. Vi blir det genom att vi uppfyller kraven för det förhärligade, celestiala tillstånd som kallas upphöjelse eller evigt liv, vilket ger oss makt att bevara våra familjerelationer i all evighet.

Jesu Kristi lära i sin fullhet är den plan genom vilken vi kan bli vad det är tänkt att Guds barn ska bli. Detta obefläckade och fullkomliga tillstånd är resultatet av en ständig följd av förbund, förrättningar och handlingar, en samling rätta val och ständig omvändelse. ”Detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud” (Alma 34:32). Detta blir möjligt genom Jesu Kristi försoning och genom lydnad mot hans evangeliums lagar och förrättningar.

Jesu Kristi återställda evangelium är allomfattande, universellt, barmhärtigt och sant. Efter den nödvändiga erfarenhet som jordelivet är uppstår alla Guds söner och döttrar och kommer till ett härlighetsrike som är underbarare än någon dödlig människa kan förstå. Med några få undantag får också de onda slutligen komma till ett underbart — om än lägre — härlighetsrike. Allt detta tack vare Guds stora kärlek till sina barn, och det möjliggörs genom Jesu Kristi försoning och uppståndelse, ”han som förhärligar Fadern och frälser alla hans händers verk” (L&F 76:43).

2. Prästadömets makt

Det andra och absolut nödvändiga kännetecknet på den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta är prästadömets myndighet.

Bibeln säger klart och tydligt att prästadömets myndighet är nödvändig och att denna myndighet behövde förlänas genom handpåläggning av dem som innehade den. Prästadömets myndighet kom inte av en önskan att tjäna eller från studier i skrifterna. När prästadömets myndighet förlorades genom avfallet behövde den återställas av de uppståndna personer som innehade den under jordelivet och som sänts att förläna den. Detta skedde som del av evangeliets återställelse, och prästadömets myndighet, tillsammans med de nödvändiga nycklarna för att styra dess användning, finns i den här kyrkan och ingen annan.

Till följd av att vi har prästadömets makt har ledarna och de bemyndigade medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fullmakt att utföra de nödvändiga prästadömsförrättningarna, till exempel att döpa, förläna den Helige Andens gåva och välsigna och dela ut sakramentet.

Prästadömets nycklar som vår älskade profet president Thomas S. Monson har och som alla andra profeter och presidenter för kyrkan har haft, berättigar honom att få uppenbarelse för hela kyrkan. Den här kyrkan är ”levande” eftersom vi har profeter som fortsätter att ge oss de Herrens ord som behövs för vår tid.

3. Vittnesbörd om Jesus Kristus

Det tredje skälet till att vi är den enda sanna kyrkan är att vi har den uppenbarade sanningen om Guds natur och vår relation till honom, och därför har vi ett unikt vittnesbörd om Jesus Kristus. Närmare bestämt är det vår tro på Guds natur som skiljer oss från de flesta kristna kyrkors formella trosbekännelser.

Trosartiklarna, vår enda formella trosbekännelse, börjar så här: ”Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden.” Vi delar denna tro på gudomen med resten av kristenheten, men för oss betyder det något annat än för de flesta. Vi hävdar att de tre medlemmarna i gudomen är tre åtskilda personer och att Gud Fadern inte är en ande utan en förhärligad person med en påtaglig kropp, liksom hans uppståndne Son Jesus Kristus. Fastän de inte är samma person är de ett i fråga om syfte.

Joseph Smiths första syn visade att de dåtida uppfattningarna om Guds och gudomens natur var oriktiga och inte kunde leda anhängarna av dem till den bestämmelse Gud önskade att de skulle uppnå (se Joseph Smith — Historien 1:17–19). Det påföljande flödet av nutida helig skrift klargjorde betydelsen av denna grundläggande sanning och gav oss också Mormons bok. Den här nya skriften är ett andra vittne om Jesus Kristus. Den bekräftar de bibliska profetiorna och lärdomarna om Kristi natur och mission. Den ger oss ökad insikt om hans evangelium och det han lärde under sin jordiska verksamhet. Den innehåller också många lärdomar genom vilka vi kan veta sanningen om dessa ting.

Vi grundar oss inte på världens visdom eller människors filosofier — hur traditionella eller respekterade de än må vara. Vårt vittnesbörd om Jesus Kristus är baserat på Guds uppenbarelser till sina profeter och till oss personligen. (Se 1 Kor 2:1–5; 2 Nephi 28:26.)

Vad får då vårt vittnesbörd om Jesus Kristus oss att intyga?

Jesus Kristus är Gud den evige Faderns enfödde Son. Han är världens Skapare. Tack vare sin ojämförliga jordiska verksamhet är han vår lärare. Tack vare hans uppståndelse ska alla som någonsin har levat uppväckas från de döda. Han är Frälsaren vars försoningsoffer betalade priset för Adams synd och öppnar dörren för att vi ska få förlåtelse för våra personliga synder, så att vi kan renas och återvända till Gud vår evige Faders närhet. Det här är det centrala budskap som profeter i alla tidsåldrar har förkunnat.

Jag intygar vördnadsfullt att jag har ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangeliums sanning. Han lever och hans evangelium är sant. Han är världens ljus och liv (se L&F 34:2). Han är vägen till odödlighet och evigt liv (se Joh 14:6). För mig är Jesu Kristi försoning ett ofattbart under. Men den Helige Anden har gett mig ett vittnesbörd om att det är sant, och jag kan glädjas åt att få tillbringa mitt liv med att förkunna det.

Detalj från Dessa tolv sände Jesus ut, av Walter Rane, med tillstånd av Church History Museum

Melkisedekska prästadömets återställs, av Walter Rane © IRI; MITT HJÄRTAS ÖNSKNINGAR, AV WALTER RANE, MED TILLSTÅND AV CHURCH HISTORY MUSEUM

Skriv ut