2012
Amos 3:7
Mars 2012


Rad på rad

Amos 3:7

Den här versen lär oss hur viktig profeternas roll är.

7 Ty Herren, HERREN gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.

Herren

Bild
President Henry B. Eyring

”Eftersom vår Fader älskar sina barn lämnar han oss inte rådvilla om det som betyder mest i våra liv, om var vår uppmärksamhet kan ge lycka, eller var vår likgiltighet kan medföra sorg. Ibland meddelar han sådant direkt till den enskilde genom inspiration. Men dessutom meddelar han sig till oss om dessa viktiga ting genom sina tjänare … Han gör detta för att också de som inte kan känna inspiration kan få veta, om de bara lyssnar, att de fått höra sanningen och blivit varnade.”

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, ”Familjen”, Liahona, okt. 1998, s. 12.

Ha uppenbarat

Hur kommunicerar Herren med sina profeter? Det finns många sätt, bland annat följande:

Sin hemlighet

Det ursprungliga hebreiska ordet som används i Bibeln för hemlighet betyder bokstavligt talat ”råd”, så det har att göra med Herrens planer eller avsikter.

Sina tjänare profeterna

Bild
Äldste L. Tom Perry

”Skrifterna lär oss om och om igen att Herren ger sina bud till människornas barn genom levande profeter. Ingen kommitté, församling eller annan myndighet har rätt att kräva att Gud ska acceptera en lära som strider mot hans lag. Guds eviga välsignelser beror på vår lydnad och hörsamhet mot Herrens ord, ord som uppenbaras till oss genom hans heliga profeter.”

Äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum, ”Vi tror allt vad Gud har uppenbarat”, Liahona, nov 2003, s. 88.

Vad har de levande profeterna och apostlarna bett oss göra nyligen? Gå igenom den senaste generalkonferensen (se conference.lds.org) och skriv ner vad du känner dig manad att göra till följd av vad Herrens tjänare har sagt.

Skriv ut