2012
Finns det någon gräns för omvändelse? Om jag måste be om förlåtelse för samma sak om och om igen, kommer jag då till en gräns någon gång?
Mars 2012


Finns det någon gräns för omvändelse?Om jag måste be omförlåtelse för samma sakom och om igen, kommer jag då till en gräns någon gång?

Det är två saker man ska komma ihåg här: 1) Guds barmhärtighet är verkligen oändlig, och 2) sann omvändelse innebär att man överger sina synder.

Å ena sidan är omvändelse, tack vare Jesu Kristi oändliga försoning, möjlig för alla, även de som har gjort samma misstag många gånger. Som profeten Alma sade: ”Se, han sänder en inbjudan till alla människor, ty barmhärtighetens armar är utsträckta mot dem, och han säger: Omvänd er, och jag skall ta emot er” (Alma 5:33).

Å andra sidan har profeten Joseph Smith sagt: ”Omvändelse är något som man inte kan leka med varje dag. Daglig överträdelse och daglig omvändelse är inte något som är behagligt i Guds ögon” (Kyrkans presideners lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 73).

Vad är då nyckeln till omvändelse? Som Herren uppenbarade för profeten Joseph Smith: ”Härigenom kan ni veta om en människa omvänder sig från sina synder: Se, hon bekänner dem och överger dem” (L&F 58:43). Och som Alma lärde: ”Var och en som omvänder sig [skall] finna barmhärtighet, och den som finner barmhärtighet, och håller ut intill änden, densamme skall bli frälst” (Alma 32:13; kursivering tillagd).

Med andra ord måste du bekänna och överge dina synder och försöka vara trofast ända till slutet av ditt liv. Om du har problem med att övervinna en viss synd, ge då inte upp bara därför att du felaktigt tror att det finns en gräns för uppriktig omvändelse. Be dina föräldrar och din biskop eller grenspresident om hjälp. Deras kärlek, stöd och råd kan hjälpa dig medan du strävar efter att få bort synden från ditt liv och komma närmare din himmelske Fader och Jesus Kristus.

Skriv ut