2013
Besvara frågor om frälsningsplanen
Februari 2013:


Besvara frågor om frälsningsplanen

Bild
question marks and raised hands

Och vad har mormonerna för åsikt om äktenskap?” frågade min spanskalärare mig.

Alla mina klasskamrater vände sig mot mig och lyssnade efter svaret. Jag svalde och undrade hur klassdiskussionen hade vandrat från Don Quijote och Dulcinea till dejting och äktenskap.

Det fanns ingen annan medlem i kyrkan i klassen. Vad skulle jag säga? Hur detaljerad skulle jag vara? Skulle alla driva med mig om jag pratade om evigt äktenskap?

”Vi, äh …”, stammade jag, fortfarande osäker på vad jag skulle säga.

Just då kom min vän Denise till min undsättning. ”Mormonerna har en vacker syn på äktenskapet”, sade hon. ”De tror att äktenskap som förrättas i deras tempel kan vara för evigt.”

”Det är vackert”, svarade vår lärare. Mina klasskamrater verkade också nöjda.

Därmed fortsatte lektionen och jag undrade varför jag hade varit så nervös på grund av en fråga som min vän, som inte var medlem, besvarade så lätt.

Allteftersom fler hör talas om kyrkan får sista dagars heliga möjligheter att besvara frågor om evangeliet. På gymnasiet lärde jag mig att vi inte behöver ge långa svar, och vi behöver inte vara rädda. Evangeliets vackra och enkla lärdomar talar för sig själva.

Nästa gång dina vänner ställer frågor om det vi känner till som ”frälsningsplanen”, kan du använda följande korta svar. De har de detaljer som de flesta vill veta, så du behöver inte känna det som om du måste rita upp en bild av hela frälsningsplanen i en uppställning.

Var kommer vi ifrån?

Vi är eviga. Innan vi föddes bodde vi hos Gud, Fadern till vår ande. Alla människor på jorden är bokstavligt talat bröder och systrar till samme Fader i himlen. I vårt förjordiska liv var var och en av oss en individ med en gudomlig natur och bestämmelse. Gud gav oss alla handlingsfrihet, eller rätten att välja, både i det förjordiska livet och här på jorden. Eftersom han är våra andars Fader kallar vi honom vår himmelske Fader.

Varför är vi här?

Jordelivet är en del av Guds plan för vår eviga lycka. Den planen innebär bland annat att man får en fysisk kropp och lär sig att välja mellan gott och ont. Vår levande profet, president Thomas S. Monson, har sagt: ”Hur tacksamma bör vi inte vara för att en vis Skapare format en jord och placerat oss här och dragit en glömskans slöja över vår tidigare tillvaro så att vi kan erfara en prövotid, en möjlighet att pröva oss själva och kvalificera oss för allt det som Gud har förberett för oss” (”Livets lopp”, Liahona, maj 2012, s. 91).

Vart kommer vi efter det här livet?

Livet fortsätter efter att vi har dött, men vårt framtida liv bestäms av hur vi lever nu. Om vi följer evangeliet gör Herren Jesu Kristi nåd att vi kan omvända oss, få förlåtelse och bli rena inför Gud.

I Mormons bok står det att ”alla människors andar, så snart de skiljs från den dödliga kroppen, … vare sig de är goda eller onda, tas hem till den Gud som gav dem liv.

Och då skall det ske att deras andar som är rättfärdiga tas emot i ett lyckotillstånd som kallas paradis, ett vilotillstånd, ett fridstillstånd, där de skall vila sig från alla sina besvärligheter och från all möda och sorg” (Alma 40:11–12).

Om vi tillämpar Jesu Kristi försoning, eller offer, omvänder oss från våra synder och strävar efter att leva som han levde, renar hans försoning oss och gör det möjligt för oss att leva för evigt hos vår himmelske Fader.

De som väljer att inte följa Kristus och ta emot hans evangelium får inte de välsignelserna (se Alma 40:13–14).

Vilken roll har Jesus Kristus?

Vår himmelske Fader sände sin Son, Jesus Kristus, till att vara vår Frälsare och visa oss hur vi ska leva enligt Guds plan. Frälsarens försoning kan tvätta bort våra synder och göra oss värdiga att återvända till Guds närhet. När Frälsaren hade korsfästs låg hans kropp i graven i tre dagar tills hans ande återvände till den. Till följd av Jesu seger över graven (se Mormon 7:5) kommer vi att uppstå när vi har dött och leva för evigt i en fullkomlig kropp.

Foto © Thinkstock/iStock och iStock

Skriv ut