2013
Fokus på värderingar
Februari 2013:


Fokus på värderingar

Från ett tal till ungdomar i Nairobi, Kenya i november 2011.

Bild
Äldste Russell M. Nelson

Att utveckla eviga värderingar hjälper oss att bli allt det vår himmelske Fader vill att vi ska bli.

Jag vill tala om några av de värderingar som ni bör fokusera på i ert dagliga liv. Ni unga kvinnor känner igen dem. Och ni unga män, de gäller inte bara unga kvinnor. De här värderingarna är lika mycket värda er uppmärksamhet som de unga kvinnornas.

Bild
youth in colored shirts

Till höger: fotoillustration Derek Israelsen

Tro

Unga kvinnors första värdering är tro. Faktum är att tro är evangeliets första princip. Er tro bör vara fokuserad på vår kärleksfulle himmelske Fader och på hans älskade Son, Herren Jesus Kristus. Ni bör också ständigt stärka er tro på Guds frälsningsplan.

Det är viktigt att utveckla tro för att hålla alla Guds bud, med vetskap om att de har getts för att välsigna er och ge er glädje. Ni kommer att träffa människor som väljer vilka bud de ska följa och vilka de ska strunta i. Man kan inte välja och vraka. Det leder till olycka. Ni behöver hålla alla Guds bud för att kunna förbereda er för att möta honom. Det krävs tro för att lyda dem, och genom att man håller hans bud stärks den tron.

Gudomlig natur

Unga kvinnors andra värdering är gudomlig natur. Det är ett vuxet sätt att säga att var och en är ett Guds barn. Ni har gudomlighet inom er. Vår himmelske Fader skapade er.

Har ni någon gång tänkt på att vara tacksamma för ert hjärta? Titta på vilket jobb det gör. Det pumpar tillräckligt med vätska varje dag för att fylla en tågvagn, nästan 7 600 liter. Det finns fyra klaffar i hjärtat som öppnas och stängs 100 000 gånger per dag, över 36 miljoner gånger per år, och de går inte sönder. Inget material gjort av människohänder — papper, plast, metall eller stål — kan öppnas och stängas så många gånger, i samma takt, utan att gå sönder. Varje organ i kroppen är så väl utformat och så förunderligt i sin funktion.

Om du försöker hålla andan och simma under vattnet så klarar du dig bara ett litet tag. Vad är det som gör att du vill upp och ta ett andetag? Koldioxiden mäts av två små mätare i nacken, och de skickar beskedet till hjärnan: ”Koldioxidnivån är för hög. Gör dig av med den.” Därför simmar du upp till ytan och andas ut, och gör dig av med koldioxiden.

Vilka otroliga förmågor kroppen har! Ta väl hand om din kropp. Gör inget som kan befläcka den naturliga skönheten hos denna förunderliga, gudagivna skapelse.

Personligt värde

Unga kvinnors tredje värdering är personligt värde. En trofast Jesu Kristi lärjunge blir en hängiven son eller dotter till Gud — mer angelägen om att vara rättfärdig än att vara självisk, villigare att visa medkänsla än att vara överlägsen, mer fast besluten att vara redbar än att vara populär.

Du vet att du har ett oändligt värde. Ja, varje trofast ung kvinna i kyrkan förkunnar att personligt värde är en av hennes mest uppskattade värderingar. Hon förkunnar: ”Jag har ett omätligt värde och en egen gudomlig mission, som jag vill sträva efter att uppfylla” (Unga kvinnor: Personlig tillväxt [häfte, 2009], s. 29). Detsamma gäller unga män. Varje son och dotter till Gud har ett omätligt värde tack vare sin gudomliga mission.

Personligt värde innefattar också att man själv utvecklar sin egen tro. Ingen kan utveckla din tro åt dig. Du kan önska att du hade samma tro som president Thomas S. Monson eller någon annan hjälte, men du måste utveckla den själv. När du gör ett misstag omvänder du dig själv från dessa tidigare problem. När du döptes och fick den Helige Andens gåva var det en personlig handling. Så du ingår också personliga förbund. Dessa frälsande förrättningar är alla personliga angelägenheter.

De största förrättningarna och välsignelserna som kommer av att vara medlem i kyrkan ges i templet. Där har vi förrättningarna begåvning och besegling till föräldrar, maka och förfäder. Alla upphöjelsens välsignelser har med familjen att göra. Ser du skillnaden? Frälsningens förrättningar är personliga medan upphöjelsens förrättningar inbegriper mer än en person.

Kunskap

Unga kvinnors fjärde värdering är kunskap. I kyrkan är det ett religiöst ansvar att skaffa sig en utbildning och få kunskap. Vi utbildar hjärnan så att vi en dag kan tjäna någon annan på ett meningsfullt sätt. Att vara utbildad utgör skillnaden mellan en önskan att kunna göra något bra och förmågan att kunna göra något bra.

Jag får ofta frågan hur det är att vara läkare. De frågar: ”Hur länge studerade du?” Tja, länge. Från det att jag tog examen i medicin tills jag skickade min första räkning för yrkesmässiga tjänster tog det tolv och ett halvt år. Det var en lång tid, men hur gammal skulle jag ha varit tolv och ett halvt år senare om jag inte hade gjort det? Precis lika gammal. Så man kan lika gärna sträva efter att bli allt det som man kan bli.

Min medicinska utbildning gjorde det möjligt för mig att utföra en hjärtoperation på president Spencer W. Kimball (1895–1985) 1972. Så underskatta inte kunskap. Guds härlighet är verkligen intelligens (se L&F 93:36).

Valfrihet och ansvarighet

Unga kvinnors femte värdering är valfrihet och ansvarighet. Det är ett annat sätt att säga ”moralisk handlingsfrihet”. Moralisk handlingsfrihet är en del av livet, för vår himmelske Fader vill att vi var och en ska handla av oss själva och bli vad vi vill bli.

Valfrihet och ansvarighet innebär att för varje val du gör är du ansvarig för följderna av det valet. Därför behöver vi fatta ansvarsfulla beslut. Det har förmodligen inte så stor betydelse om du har en blå slips eller en röd slips eller en lila klänning eller en grön klänning, men det som har betydelse är om ditt val för dig närmare eller längre bort från Herren och hans levnadssätt. Och varför råder vi och vädjar till er att följa Herrens sätt? Helt enkelt därför att det är vägen till lycka.

Goda gärningar

Sedan kommer Unga kvinnors värdering goda gärningar. Den här värderingen har sitt mönster i Jesu Kristi liv. Han älskade människor. För att visa sin kärlek till människorna tjänade han dem. När vi älskar någon visar vi det genom att göra något bra. Så lär dig att tjäna: Hitta ett behov och uppfyll ett behov. Överraska andra med en god gärning som de inte väntar sig. Vi har alla möjligheter att göra det hemma, i skolan eller i kyrkan.

Jag kommer ihåg första gången jag åkte till Afrika som generalauktoritet. Min reskamrat var äldste Russell C. Taylor. Varje morgon när jag vaknade upptäckte jag att han hade putsat mina skor. Han behövde inte putsa mina skor, men det var hans sätt att säga ”jag älskar dig”.

Redbarhet

Unga kvinnors sjunde värdering är redbarhet. Ett annat ord för redbarhet, integritet, kommer från ordet integer, som betyder ”hel” eller ”intakt”. Inom medicin talar vi om hjärtats strukturella integritet. Så när något blir fel — när hjärtat blir skadat — säger vi att det har förlorat sin integritet. Det gör inte längre det som det ska göra. Om man tillämpar det på människan innebär integritet/redbarhet att du är pålitlig — att man kan lita på dig.

I skrifterna läser vi att profeten Joseph Smiths bror Hyrum var älskad av Herren på grund av ”hans hjärtas redbarhet” (L&F 124:15). Herren talade inte om hjärtats anatomi. Han talade om Hyrums andes redbarhet.

Dygd

Unga kvinnors nyaste värdering är dygd. Dygd är ett underbart ord. Vad innebär det för dig? Dygd innebär ”renhet”. Men det finns också en annan innebörd. Kommer du ihåg i Nya testamentet när kvinnan som hade lidit av blödningar rörde vid hörntofsen på Frälsarens mantel? Frälsaren sade: ”Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig” (Luk. 8:46). I det här fallet har det engelska ordet för dygd [kraft på svenska, ö.a.], virtue en annan innebörd. På grekiska är det ordet dunamis, som är roten till de engelska orden dynamo och dynamite. Det betyder ”kraft”. Vi vill att ni ska ha båda slagen av dygd, ni dyrbara unga män och unga kvinnor.

Bli allt du kan bli

Kunskap ger kraft, renhet ger kraft, kärlek ger kraft. Vi vill att ni ska ha kraften att bli allt som Herren vill att ni ska bli. Ni växer, ni förändras och ni har ansvar för vad ni blir till slut.

Jag tror inte det gör någon skillnad om du är möbelförsäljare, kirurg, advokat eller arkitekt. Vilket värdigt yrke som än passar dig, är underbart. Men det som verkligen har betydelse är vad du håller på att bli.

Ställ följande frågor till dig själv: Är jag redbar? Är jag ren? Är jag kärleksfull? Är jag medkännande? Alla dessa egenskaper är ovärderliga. Och när du tänker på och lever efter dessa utmärkande drag i Unga kvinnors värderingar, hjälper de dig att bli allt du kan bli.

Till höger: fotoillustration Andrea Choy

Skriv ut