2015
Lär ungdomarna att leda på Frälsarens sätt
Oktober 2015


Lär ungdomarna att leda på Frälsarens sätt

Våra ungdomar är inte bara framtidens ledare. De är ledare i dag. Vi kan hjälpa dem att leda som Frälsaren ledde.

Bild
Youth preparing food for service project in Puerto Rico

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum talade till föräldrar och ungdomsledare om den ömtåliga balans vi behöver finna: ”Inbjud ungdomarna att handla. Ni måste finnas där, men ni måste hålla er undan. Ni måste ge vägledning utan att ta över.”1

Föräldrar och ledare kan hjälpa unga män och unga kvinnor att lära principer som förbereder dem att leda i rättfärdighet och att bygga upp Guds rike på jorden.

När jag var 14 år träffade jag några unga kvinnor som var utmärkta ledare. Vid den tiden flyttade min familj tvärs över USA och vi blev medlemmar i en ny församling. Jag minns inte vem som var i Mia-flickornas presidentskap, men jag minns tydligt att de unga kvinnorna var mycket snälla mot mig. De tog uppriktigt emot en rädd och tanig ny flicka som om jag var en vän de inte hade sett på länge, och fick mig att känna mig välkommen. Eftersom jag kom från Delaware, där jag var den enda mormonflickan på min högstadieskola och där den enda andra mormonflicka jag kände bodde en timme med bil från mitt hem, tänkte jag: ”Det måste vara så här det är i himlen!”

För första gången i mitt liv hade jag en vänkrets som levde efter normerna i Vägledning för de unga, bjöd in mig till aktiviteter och delade med sig av sina vittnesbörd om evangeliet till mig. Deras exempel på kärleksfull vänlighet gjorde mer för att förankra mig i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga på den tiden än vad något tal eller någon lektion kunde ha gjort. I sin kärlek och sitt kristuslika ljus var de budskapet om Kristi evangelium, och det var de som ledde mig in i hans fålla.

Vad var det som gjorde mina nya vänner till enastående ledare?

En ung missionär definierade ledarskap på ett mycket enkelt sätt. Han sa: ”Vi måste vara på rätt plats vid rätt tid och utföra Herrens vilja och hjälpa den person som är i behov av vår hjälp. Det är det som gör oss till ledare.”2 Eftersom de är de de är och Kristi ljus lyser i dem, har trofasta unga män och unga kvinnor överallt i den här kyrkan förmåga att leda på Frälsarens sätt och ”hjälpa andra bli ’Jesu Kristi sanna efterföljare’”.3

Som ledare leder, stöder och går vi bredvid våra unga män och unga kvinnor. Men det är klass- och kvorumpresidentskapen som har ansvaret att leda och styra arbetet i deras klasser och kvorum, som att välja söndagslektioner och planera veckoaktiviteter. Ledare i klasser och kvorum kallas och avskiljs under ledning av dem som innehar prästadömets nycklar – därmed har de myndighet att leda och stärka de andra ungdomarna. De följer Frälsarens exempel och lär sig tjäna som han tjänade och hjälpa som han hjälpte.

Möjligheter för ungdomar att leda

Ledarskap börjar i hemmet. ”För oss alla börjar vår plikt mot Gud som föräldrar och ledare med att leda genom föredöme – att ständigt och flitigt följa evangeliets principer i hemmet”, har äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum sagt. ”Det kräver daglig beslutsamhet och ihärdighet.”4 Föräldrar undervisar om Kristi lära. De hjälper ungdomar att sätta upp och nå mål. Personlig tillväxt och Plikt mot Gud hjälper ungdomar att stärka sina vittnesbörd om Jesus Kristus, förbereda sig för att ingå och hålla heliga förbund och uppfylla sina gudomliga roller och ansvar i familjen, i hemmet och i kyrkan.

I kyrkan kan ledare i aronska prästadömet och unga kvinnor hjälpa ungdomar som verkar i kvorum- och klasspresidentskap att förstå sina heliga plikter och ära sina kallelser att ge näring åt och stärka alla andra medlemmar i kvorumet och i klassen.

Som vuxna ledare förbereder vi ungdomar att leda möten i kvorum och klasser och aktiviteter på veckoträffar. Vi har möten med ungdomar i presidentskapsmöten där de försöker finna sätt att hjälpa dem som har det svårt, inkludera alla ungdomarna på söndagslektionerna och planera aktiviteter, tjänandeprojekt, läger och ungdomskonferenser.

Vi uppmanar ungdomarnas presidentskap att hjälpa alla kvorum- och klassmedlemmar att delta i alla aspekter av frälsningsarbetet, som att vara medlemsmissionär, behålla nyomvända, aktivera mindre aktiva medlemmar, utföra tempel- och släktforskningsarbete och att undervisa om evangeliet.5 Ungdomarnas presidentskap hjälper alla unga män och unga kvinnor att känna glädjen och välsignelsen av att tjäna i Frälsarens namn och föda hans får.

Ledarnas arbete handlar inte om Pinterest-perfekta utskick eller faktafyllda lektioner. Ledarnas arbete är att hjälpa unga män och kvinnor att lära och tillämpa principer som hjälper dem leda på Frälsarens sätt. Här är fyra av principerna.6

Förbered dig andligen

Bild
Family members sitting in the living room or family room of their home. They are reading the Church magazines.

Hjälp ungdomarna förstå kraften i deras personliga andliga förberedelser. Lär dem att utöva tro på de förbund de ingår i sakramentsförrättningen. Deras villighet att ta på sig Kristi namn, minnas honom och hålla hans bud gör att de alltid kan ha den Helige Anden hos sig. De är inte ensamma i sitt tjänande när de kan ta emot, känna igen och agera enligt den Helige Andens maningar.

De förbereder sig andligen genom att söka vägledning i innerlig bön och leta efter svar i skrifterna. De strävar efter att hålla buden så att den Helige Anden kan tala till dem i deras hjärtan och sinnen och låta dem känna och veta vem som behöver deras hjälp och vad de kan göra. De känner Kristi rena kärlek för var och en av medlemmarna i klassen eller kvorumet.

Andlig förberedelse ger ungdomarna en övertygelse om att de representerar Herren och agerar på uppdrag av honom (L&F 64:29).

Delta i råd

Undervisa ungdomarna om rådens grundläggande ordning och kraft att ge uppenbarelse allt eftersom de deltar i den här gudomligt instiftade processen genom vilken Herrens kyrka leds och enskilda och familjer välsignas.7 Biskopsrådets ungdomskommitté och presidentskapsmöten för kvorum och klasser är råd där ungdomar lär sig sina plikter och får ansvar att hjälpa andra.

Rådsmedlemmar:

  • Förenas av och följer prästadömsledarnas ledning, vilka innehar prästadömets nycklar.

  • Delar med sig av sina tankar och idéer i en anda av rättfärdighet, helighet, tro, dygd, tålamod, kristuslik kärlek och broderlig välvilja.

  • Arbetar tillsammans, som de leds av den Helige Anden, på att hjälpa dem som står i behov av hjälp.

Tjänar andra

Ungdomar leder på Frälsarens sätt när de tjänar med kärlek och vänlighet. Joseph Smith lärde: ”Det finns inget som så kan förmå människor att överge sina synder som att ta dem vid handen och vaka över dem med mildhet. När någon visar mig den minsta kärlek och ömhet, o vilken makt detta har över mitt sinne.”8

Frälsaren lärde oss om varje själs dyrbara och oskattbara värde (se L&F 18:10–15). Hjälp våra ungdomar att förstå den härliga sanningen att Jesus Kristus lade ner sitt liv och öppnade vägen så att alla kan komma till honom. I tacksamhet för det han gjort, sträcker sig Herrens tjänare ut och tjänar med kärleksfull godhet varje ung man och varje ung kvinna, för vilka Frälsaren offrade allt.

Undervisa om Jesu Kristi evangelium

Hjälp unga män och unga kvinnor att se möjligheterna att undervisa om evangeliet och förstå att deras allra viktigaste undervisning är deras föredöme. När ungdomar lever enligt profeternas ord och följer normerna i Vägledning för de unga, leder de på Frälsarens sätt. Genom hederligheten i sina ord och gärningar visar de vad det innebär att vara en sann lärjunge till Jesus Kristus. De står som hans vittnen utan hyckleri. Då, när de bär vittnesbörd, hjälper till med en söndagsskolelektion eller delar med sig av evangeliets sanningar till en vän, fylls de av Anden och deras ord får kraft att omvända.

Led på Frälsarens sätt

Att leda på Frälsarens sätt är en helig förmån som kräver att ungdomarna gör sitt allra bästa när de tjänar Herren i hemmet, kyrkan och samhället. Unga män och unga kvinnor som leder på Frälsarens sätt blir budskapet om Kristi evangelium, svaret på någons bön, de änglar som hjälper de nödställda samt Kristi ljus i världen.

Slutnoter

  1. David A. Bednar, ”Youth and Family History”, lds.org/youth/family-history/leaders.

  2. Brev från Carol F. McConkies barnbarn, 13 mars 2015.

  3. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 3.1.

  4. Robert D. Hales, ”Vår plikt mot Gud: Föräldrars och ledares ansvar mot det uppväxande släktet”, Liahona, maj 2010, s. 95.

  5. Se Handbok 2, 5.

  6. Se Handbok 2, 3.2.

  7. Se Handbok 2, 4.1.

  8. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 391, 424.

Skriv ut