2015
Beundransvärda unga män och unga kvinnor i skrifterna
Oktober 2015


Beundransvärda unga män och unga kvinnor i skrifterna

Författaren, som var seminarielärare, bodde i Tyskland och gick bort 2012.

Ni kan ta lärdom av, och efterlikna, många av de rättfärdiga ungdomar vilkas berättelser finns bevarade i skrifterna.

Bild
illustration of scenes from the Bible

Illustration Andrew Bosley

Herren älskar kyrkans ungdomar. Han har stort förtroende för er. I varje tidsålder har Herren inspirerat modiga unga män och unga kvinnor att leda och hjälpa hans folk. Han behöver deras kreativitet, mod och originalitet. Så har det alltid varit och så kommer det att fortsätta.

De många exemplen på unga hjältar går som en gyllene tråd genom skrifterna. Även om de levde för länge sedan kan ni följa deras exempel och känna igen er i deras liv. De hade problem i familjen, de levde bland orättfärdiga människor, de mötte sin ”Goliat”, men deras mod, lydnad och tro på Jesus Kristus hjälpte dem att klara av sina utmaningar – precis som de här egenskaper kan göra för er också.

Abraham

Abraham med sin beslutsamhet, sitt mod och sin villighet att upplåta sin röst mot orättfärdighet var beundransvärd – ännu mer beundransvärd med tanke på att hans far dyrkade avgudar. Som ung man stod han så starkt för rättfärdighet att han nästan blev dödad som offer. (Se Abraham 1:2–7.)

Josef i Egypten

Han var 17 år när hans äldre bröder sålde honom som slav, men med Herrens välsignelser kunde han göra något bra av den svåra situationen. Han besegrades inte eftersom han aldrig gav upp. Han litade oavbrutet på Herren. Josefs inre storhet visade sig i det ädla sätt varpå han förlät det orättvisa som gjorts mot honom. (Se 1 Mos. 37; 45.)

David

David var herde som tonåring, och han slogs mot en björn och ett lejon för att skydda sin fars får. Hans självtillit kom inte av hans förmåga som herde – den kom från hans tro på vår himmelske Fader, vilket visade sig i hans strid mot Goliat. (Se 1 Sam. 17:32–54.)

Ester

Hennes beslutsamhet fick henne att riskera sitt eget liv för att rädda sitt folk. Det var inte Esters skönhet utan hennes andliga egenskaper som gjorde henne till en stor människa. (Se Ester 4–5.)

Daniel

Bild
Illustration of scenes from the Bible, Book of Mormon and Church history.

Illustration Andrew Bosley

Han lydde Herrens hälsolag trots att andra omkring honom inte gjorde det. Han bad trots att det stred mot kungens befallningar att be till vår himmelske Fader. På grund av Daniels rättfärdighet och mottaglighet för inspiration från Anden, välsignade Herren honom med gåvan att kunna tyda drömmar och syner. Han fick så mycket kraft och visdom av vår himmelske Fader att himlens krafter var till hans förfogande i farofyllda tider. (Se Daniel 1; 6.)

Nephi

Nephi var ett otroligt föredöme när han sa: ”Jag skall gå och göra det som Herren har befallt” (1 Nephi 3:7). Han hade modet att göra det han ombads göra. Bodde han i ett bekvämt hus? Nej, han levde i vildmarken i många år. Gick allt bra för honom? Nej, hans bröder var ofta arga på honom och ibland försökte de döda honom. Men han lydde hela tiden Herrens befallningar.

Tvåtusen unga ammoniter

De här unga männen uppfostrades av trofasta föräldrar, och deras tro på deras mödrars ord hjälpte dem. De lärde sig att lyssna och att noggrant lyda, och i sina strider tvivlade de inte på att deras Fader i himlen skulle beskydda dem. (Se Alma 56:45–48.)

Mormon

När Mormon var 15 år besökte Herren honom eftersom han var ödmjuk och ren, trots orenheten hos folket omkring honom. Han utsågs också som 15-åring till ledare över hären. Senare anförtroddes han uppgiften att ha hand om skrifterna. (Se Mormon 1–2.)

Joseph Smith

Som fjortonåring sökte han i skrifterna och bad för att få veta vilken kyrka han skulle ansluta sig till. Herren kallade honom att återupprätta evangeliet och Jesu Kristi kyrka. Joseph vigde hela sitt liv åt att utföra den uppgiften, trots många hinder och svårigheter. Vid 17 års ålder fick han besök av ängeln Moroni som visade honom guldplåtarna. Även i unga år var Joseph Smith en kraftfull lärare och ett gott föredöme för dem han hade omkring sig. (Se JS – H 1.)

Din tid

Är de beundransvärda unga männens och kvinnornas tid förbi? Nej! Ängeln Moroni berättade för Joseph Smith att Joels profetia snart skulle uppfyllas:

”Jag [Herren] skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner.

Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande” (Joel 2:28–29; se Joseph Smith – Historien 1:41).

Skriv ut