2021
Musikken er fortsat vigtig i tilbedelse
Marts 2021


Musikken er fortsat vigtig i tilbedelse

Musik har altid stået – og vil altid stå – centralt i tilbedelse, både i kirken og i hjemmet.

Billede
family gathered around piano

Få uger efter, at Kirken var blevet organiseret, instruerede Herren Emma Smith i at »foretage en udvælgelse af hellige salmer … som er mig til behag, til brug i min kirke« (L&P 25:11). De hellige havde brug for måder, hvorpå de kunne lære nyligt åbenbarede evangeliske sandheder og forene sig i lovprisning af Gud. Og salmer kom til at stå centralt i deres tilbedelse og undervisning.

For mange år siden, da min familie blev medlem af Kirken, opfordrede mine forældre os til at lære den musik, der var tilknyttet vores nye religion. Jeg har nogle levende minder fra den tid:

  • Jeg lærte »Bøn er et hjertes indre sang« (Salmer og sange, nr. 75) udenad sammen med min familie.

  • Jeg hørte »O min Fader« (Salmer, nr. 189) og lærte, at jeg har en himmelsk Fader og Moder, som jeg skal se igen en dag.

  • Følelsen af Guds kærlighed, mens jeg sang »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, nr. 16) – selvom jeg boede i en ørken og aldrig havde set et syrentræ!

Længe efter, sidst i februar 2020, var jeg til et nadvermøde. Flere medlemmer af vores menighed kæmpede med kræft, og jeg følte mig meget trøstet, da menighedskoret sang »Så sikker en grundvold« (Salmer og sange, nr. 38). Et par uger senere indtraf flere foruroligende begivenheder: Karantæner, aflysning af kirkemøder og en række jordskælv og efterskælv. Og den salme kom tilbage i mine tanker igen:

Frygt ej, jeg er med dig, vær kun ved godt mod!

Thi jeg er din Gud og vil være dig god;

ja, styrke dig, hjælpe dig, give dig ånd

opholde dig ved min almægtige hånd.

Nogle gange virker det som om, at globale og personlige udfordringer vokser næsten dagligt. Vi har mere end nogensinde før brug for den åndelige næring, vi får fra salmer, primarysange og anden hellig musik.

Ingen ændringer i formål eller vigtighed

Da vi gik over til kirkemøder på to timer, spekulerede nogle på, om musikkens rolle ville blive forringet i vores tilbedelse. Svaret er nej.

  1. Hellige salmer er stadig en del af hvert nadvermøde, hvor de bl.a. hjælper med at forberede vores hjerte til nadveren. Kor- og menighedssang og anden hellig musik kan som før indgå i planlægningen for at berige mødet. Under COVID-19-pandemien var hellig musik stadig en vigtig del af de forkortede nadvermøder, selv når den kun var instrumental.

  2. Vores børn bruger nu halvdelen af deres tid i Primary på at lære om evangeliet gennem musik.

  3. I den anden time er der ingen åbnings- eller afslutningssange i voksen- og ungdomsklasserne. Men musik kan stadig bruges i klasserne til at undervise og inspirere.

  4. Det er lettere end nogensinde før at lytte til hellig musik på digitale enheder ved hjælp af Kirkens Sacred Music-app.

Mindre instruktion, mere intention

Der er dog opstået nogle misforståelser. En påskesøndag undskyldte en lærer over for sin klasse: »Jeg ved, at det ikke er meningen, at vi synger i søndagsskolen, men jeg vil virkelig gerne have, at vi sammen synger ›Han lever! Vor Forløser stor‹.« Læreren er nok ikke alene om denne misforståelse.

I virkeligheden er musik lige så vigtig i vores tilbedelse, som den altid har været. Bemærk den historiske opdatering af vores samlinger af salmer og børnesange, der i øjeblikket foregår. Som en del af denne indsats indsendte Kirkens medlemmer over hele verden hele 16.000 nye salmer, sange og tekster.

Men med færre planlagte tidspunkter for sang ved nogle af vores søndagsmøder er vi nødt til at planlægge og bruge musik med større omtanke og bevidsthed.

Billede
group of children singing

To nøgleprincipper kan hjælpe os med at bevare musikken i centrum for vores tilbedelse:

1. Uundværlig i undervisningen

Vi tænker måske på samtaler og diskussioner, når det gælder de primære metoder til at formidle evangeliske budskaber derhjemme og i kirken. Og vi bruger måske det meste af vores tid på disse elementer. Men musik er ikke et blot lidt ekstra pynt. Det er selve kernen i at undervise med kraft og med Ånden.

Som apostlen Paulus rådgav de tidlige hellige: »Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer. Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud« (Kol 3:16).

Musik kan på et øjeblik invitere Ånden ind i en lektion eller et møde. Valget af en sang, der skal synges i en søndagsskoleklasse eller under en Kom og følg mig-diskussion, fortjener den samme omtanke og bønsomme overvejelse som de skrifter, vi vælger at læse, eller den del af lektionen, vi vælger at dele. Musik, der vælges under bøn, kan røre hjerter og efterlade åndelige indtryk, der kan vare hele livet.

2. »En bøn til mig«

Vi kan alle opleve tidspunkter, hvor vi føler os fortvivlede, og hvor fremtiden synes uvis. Nogle gange kan det virke, som om vi bliver ved med at gå til Gud med det samme presserende behov, uden der kommer et svar eller en løsning. På sådanne tidspunkter kan det være fristende at konkludere, at Gud er ligeglad, eller at vi er uværdige til hans omsorg. Nogle gange har vi måske endda lyst til at holde op med at bede.

På tidspunkter, hvor vi føler en mangel på åndelig forbindelse med himlen, er her en trøstende sandhed: Hellig musik kan faktisk være en form for bøn. Herren selv forklarede dette, da han pålagde Emma at sammensætte vores første salmebog: »For min sjæl fryder sig ved hjertets sang; ja, de retfærdiges sang er en bøn til mig« (L&P 25:12; fremhævelse tilføjet).

Og når vi oprigtigt priser ham med vores hjertes sang, har Herren lovet altid at svare med en velsignelse: »Og den skal blive besvaret med en velsignelse på deres hoved. Opløft derfor dit hjerte og fryd dig« (L&P 25:12-13).

På et vanskeligt tidspunkt i mit liv kunne jeg i lang tid ikke fornemme svarene på mine inderlige bønner. En kær veninde gik igennem nogle vanskelige tider. Men da vi spillede og sang salmer og evangeliske sange sammen, oplevede vi ofte overvældende trøst og vidnesbyrd. Jeg ved nu, at Herren opfyldte sit løfte. Han besvarede mit hjertes sange igen og igen. Og det hjalp mig virkelig med at fortsætte med opløftet hjerte.

Billede
young woman visiting a cemetery

Photograph by Robert Casey

Enhver søndag

Enhver søndag kan vi være sikre på, at nogle i vores menigheder, nogle i vores klasser og nogle i vores familier oplever personlig lidelse. Andre oplever bare, at livet er skønt og nyder overstrømmende velsignelser. Atter andre sidder blot og lærer de grundlæggende sandheder i evangeliet.

Når vi giver musikken dens rette plads, som en vigtig del af vores tilbedelse, kan vi hjælpe alle med at føle Ånden, lære evangeliets sandheder og prise Herren for hans godhed. Og vi kan hjælpe alle med at få deres hjertes sang besvaret på måder, som kun vor kærlige, evige Fader kan gøre.

Udskriv