2021
Kirkens tilblivelse
Marts 2021


Kom og følg mig

Lære og Pagter 20-22

Den voksende kirke

Frelserens Kirke er blevet genoprettet med sande læresætninger, præstedømmekraft og hellige ordinancer.

Billede
a father blessing his daughter

Fotografi: James Iliff Jeffery

For mange år siden, i min første arbejdsuge på Kirkens informationskontor i Mexico, modtog vi en invitation fra et radiotalkshow. Showet, der diskuterede verdensreligioner, tilbød os 45 minutter til at tale om Kirken.

»Sikke en god mulighed,« sagde jeg til områdepræsidenten, da jeg fortalte om invitationens detaljer. »Hvem skal vi sende for at repræsentere Kirken?«

Han svarede: »Dig, selvfølgelig.«

Jeg var ny på kontoret og meget ung. Jeg blev overrasket over, at han ikke foreslog nogen med mere erfaring. Ikke desto mindre bad jeg, forberedte mig så godt jeg kunne og inviterede en kollega til at tage med. Snart befandt vi os på radiostationen.

»I aften har vi to repræsentanter fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,« sagde programværten, da han introducerede os. Så spurgte han: »Hvorfor har jeres Kirke et så langt navn? Hvorfor bruger I ikke et kortere, mere fængende navn?«

Min ledsager og jeg var glade for at besvare sådan et godt spørgsmål. Vi forklarede, at Kirkens navn ikke blev valgt af et menneske. Derimod åbenbarede Frelseren det gennem en sidste dages profet (se L&P 115:4).

Programværten svarede med respekt: »Så vil vi med største fornøjelse benævne den med sin fulde titel.« Og det gjorde han – flere gange.

Jeg husker stadig den liflige følelse, vi oplevede, da vi forklarede oprindelsen til Kirkens navn, og hvordan dette navn henviser til Frelseren og medlemmerne af hans kirke i dag. Min kollega og jeg besvarede mange spørgsmål, hvoraf mange centrerede sig om Kirkens navn. Oplevelsen var en velsignelse for Kirken i vores område og for mig.

I 2018 bad præsident Russell M. Nelson de sidste dages hellige »at anvende Herrens Kirkes rette navn.« Han lovede, at hvis vi gør vores bedste for at følge dette råd, vil Herren »udøse sin kraft og sine velsignelser over de sidste dages helliges hoveder på måder, som vi ikke før har set.«1 Præsident Nelson fornyede dette løfte under generalkonferencen i april 2020.2

I løbet af den korte tid, siden præsident Nelson bad os om at bruge Kirkens korrekte navn, er hans løfte allerede begyndt at blive opfyldt. Med millioner af medlemmer, der nu deler Kirkens korrekte navn, ved flere og flere mennesker, at vi tror på og tilbeder Herren Jesus Kristus. Jeg tror, at Kirken som et resultat heraf nyder fornyet indflydelse og respekt. Døre åbnes, og genoprettelsen bevæger sig fremad.

Når Guds børn finder ud af, at åbenbaring fortsætter i dag, og at Frelserens Kirke er blevet genoprettet med sande læresætninger, præstedømmekraft og hellige ordinancer, vil de gerne vide mere om genoprettelsen.

Levende profeter

Afsnit 20 i Lære og Pagter begynder med disse betydningsfulde ord: »Kristi Kirkes tilblivelse i disse sidste dage« (v. 1; fremhævelse tilføjet). Siden Kirken blev organiseret den 6. april 1830 har Herren vejledt denne tilblivelse gennem ledere, han har kaldet.

Profeten Joseph Smith blev »af Helligånden inspireret til at lægge grundvolden« til Frelserens genoprettede Kirke. På samme måde inspirerer Herren præsident Nelson til at lede Kirken, »bygge den op« og »fremme Zions sag med vældig magt til det gode« (L&P 21:2, 7).

Under generalkonferencen i april 2020 oplevede Kirkens medlemmer en bekræftelse af Herrens fortsatte vejledning og hans Kirkes fortsatte tilblivelse, da præsident Nelson læste »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden«:

»Vi erklærer med glæde, at den lovede genoprettelse skrider fremad gennem fortsat åbenbaring,« sagde han. »Jorden vil aldrig igen blive den samme.«

Præsident Nelson tilføjede: »Himlene er åbne. Vi bekræfter, at Gud gør sin vilje kendt for sine elskede sønner og døtre.«3

Herren lovede at velsigne Kirkens tidlige medlemmer, der adlød hans vilje som åbenbaret gennem profeten Joseph Smith. Disse løfter gælder os, når vi følger Herrens udvalgte tjenere i dag: »Helvedes porte skal ikke få overhånd over jer; ja, og Gud Herren vil sprede mørkets magter foran jer og få himlene til at ryste til jeres gavn og til sit navns ære« (L&P 21:6).

Billede
President and Sister Nelson greeting people following a devotional

Præsident og søster Nelson hilser på Kirkens medlemmer efter hans foredrag i Kona i Hawaii, 16. maj 2019.

Sand lære

En af de ting, den unge Joseph Smith lærte i den hellige lund for 200 år siden, var, at de religiøse professorer på hans tid underviste »i lærdomme, som er menneskebud; de har et skær af gudsfrygt, men fornægter dens kraft« (JS-H 1:19).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum erklærede for nylig, at lignende »religiøse mangler« i vor tid »efterlader nogle sultne og med uindfriede håb«, og at »en række af disse [doktrinære] utilfredsheder fører nogle bort fra de traditionelle, kirkelige organisationer.«4

Hvad verden har brug for, og hvad Herren tilbyder, er de liflige, frelsende læresætninger, man finder i deres klarhed og fylde i det gengivne evangelium.

Sand lære findes i Mormons Bog, som indeholder »fylden af Jesu Kristi evangelium til ikke-jøderne og ligeledes til jøderne« (L&P 20:9). Den lærer os om formålet med livet og forklarer Kristi lære, som er centralt for dette formål … Mormons Bog vidner som et helligt sidestykke til Bibelen om, at alle mennesker er sønner og døtre af en kærlig Fader i himlen, at han har en guddommelig plan for os, og at hans Søn, Jesus Kristus, taler i dag såvel som i gamle dage.«5

Sand lære findes i Lære og Pagter, som en profet har kaldt »forbindelsesleddet mellem Mormons Bog og genoprettelsens fortsatte værk, som blev udført af profeten Joseph Smith og hans efterfølgere.«6

Sand lære findes også i læren fra nutidige profeter og apostle, som Herren i vores tid har kaldet for at beskytte os mod bedrag. Vi ved, at når de taler ved Helligåndens kraft, er deres ord Herrens vilje, sind, ord og røst (se L&P 68:4).

Sand lære inspirerer, styrker og trøster, fordi den indbyder Helligånden, åbenbarer frelsesplanen og vidner om Jesus Kristus og hans forsoning.

Præstedømme og ordinancer

Herren indbyder os alle til at komme til ham og hans kirke og modtage frelsens ordinancer.7 Ordinancer er vigtige for Herrens sande kirke, og ligeså præstedømmemyndighed til at administrere dem.

Blandt andet bør de, der leder efter Jesu Kristi sande kirke, forvente, at Herren har indført korrekt dåb (se L&P 20:37, 71-74) og pligter for medlemmer, efter de er blevet døbt (se L&P 20:68-70). De bør forvente, at der er tjenester og opgaver for lægmænd. Og de bør forvente muligheder for at tjene som Frelseren tjente. (Se L&P 20:38-67; se også Mosi 18:8-10; Moro 6:4).

Billede
women visiting a woman with injured foot

At tjene i den genoprettede Kirke gør os anderledes. Præstedømmetjeneste betyder tjeneste for alle, også dem der er af en anden tro. Tjeneste velsigner både dem, der betjenes, og dem, der tjener.

Endelig bør de, der leder efter Herrens sande kirke, forvente at finde præstedømmemyndighed og ordinancer, der kan besegle familier for evigt.

»Hvad betyder det for jer, at Jesu Kristi evangelium er gengivet til jorden?« spurgte præsident Nelson under generalkonferencen i april 2020. »Det betyder, at I og jeres familie kan blive beseglet for evigt! Det betyder, at fordi I er blevet døbt af en, der har myndighed fra Jesus Kristus, og er blevet bekræftet som medlem af hans kirke, kan I nyde Helligåndens konstante ledsagelse … Det betyder, at præstedømmets kraft kan velsigne jer, når I modtager essentielle ordinancer og indgår pagter med Gud og holder dem.«8

Hvilken velsignelse det er at være medlemmer af en kirke, der bevæger sig fremad, og som ledes af levende profeter og apostle! Gid vi aldrig vil tage det for givet, Herrens guddommelige vejledning, hans genoprettede kirke, præstedømmets kraft og de ordinancer, der velsigner os nu og i evigheden.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 89.

  2. Præsident Russell M. Nelson, »Åbne himlen for at få hjælp«, Liahona, maj 2020, s. 73.

  3. »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden«, Liahona, maj 2020, omslag.

  4. Jeffrey R. Holland, »Et fuldkommen klart håb«, Liahona, maj 2020, s. 83.

  5. »En tohundredeårsproklamation til verden«, omslag.

  6. Ezra Taft Benson: »Mormons Bog og Lære og Pagter« Stjernen, juli 1987, s. 83.

  7. Se «En tohundredeårsproklamation til verden«, omslag.

  8. Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88.

Udskriv