2022
Mitä tarkoittaa se, että on liittokansaa?
Helmikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

Mitä tarkoittaa se, että on liittokansaa?

Se, että ymmärrämme siunauksemme ja vastuumme kirkon liittojäseninä, voi auttaa meitä kokemaan suurempaa tarkoitusta elämässä.

Kuva
mies kastetaan järvessä

Valokuva Emily Walton

Olkaamme rehellisiä: rikotut lupaukset loukkaavat. Monet meistä ovat kokeneet murhetta, joka juontaa juurensa sellaisesta tilanteesta. Mutta onneksi silloinkin, kun lupauksia maan päällä rikotaan, me voimme muistaa, ettei iankaikkisia lupauksia koskaan rikota.

Kun teemme liiton taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa, voimme tietää ehdottoman varmasti, että He pitävät aina lupauksensa, kun olemme kuuliaisia (ks. OL 82:10). Tietenkin meidän ja auliin sydämemme tehtävänä on pitää nuo liitot, jotka tuovat Heidän lupaamiensa siunausten täyttymisen.

Mutta mitä siunauksia liittojen solmimisesta ja pitämisestä tulee? Ja mitä vastuita meillä kirkon liittojäsenillä on? Kerrataanpa joitakin periaatteita.

Liittojen pitämisen siunauksia

Meidät Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet tunnetaan taivaallisen Isän liittokansana (ks. 1. Nefi 14:14).

Kun solmimme pyhiä liittoja Hänen kanssaan kasteessa ja temppelissä ja pidämme ne, meille luvataan siunaukset, jotka liittyvät liittoon, jonka Jehova teki muinoin Abrahamin kanssa (ks. 1. Moos. 17:4–8; Abr. 2:10–11; Bible Dictionary, ”Abraham, covenant of”). Näistä siunauksista kahteen liittyy pappeus ja iankaikkinen lisääntyminen. Me kirkon liittojäsenet voimme myös saada

  • Pyhän Hengen kumppaniksemme aina,

  • mahdollisuuden elää jälleen taivaallisen Isän luona,

  • siunauksen tulla sinetöidyksi perheeseemme iankaikkisuudeksi,

  • korotuksen Vapahtajan ja Hänen sovituksensa kautta, sekä

  • ”[kaiken], mitä Isällä on” (OL 84:38, ks. myös jakeet 33–34).

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista mainitsi erityisen voimallisen lupauksen liitoista: ”Liitot, joita Jumala tarjoaa lapsilleen, tekevät enemmän kuin opastavat meitä. Ne sitovat meidät Häneen, ja yhdessä Hänen kanssaan me voimme voittaa kaiken.”1

Me voimme voittaa kaiken pitämällä liittomme.

Mikä voimallinen totuus!

Vastuumme liittojen pitäjinä

Liittojen pitäjinä olemisessa ei ole kyse kuitenkaan vain siunausten saamisesta itsellemme. Siihen liittyy myös vastuu auttaa muita saamaan nuo siunaukset. Taivaallinen Isä on antanut meille vastuun, voiman ja valtuuden tehdä työtä, joka Hänellä on meitä varten – tuoda kaikki Hänen lapsensa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuden ääreen. Liittokansana meillä jokaisella on mahdollisuus ja voima edistää taivaallisen Isän työtä ja kirkkautta osallistumalla pelastuksen ja korotuksen työhön tekemällä seuraavaa:

  • ”Elämme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

  • Huolehdimme avun tarpeessa olevista.

  • Kutsumme kaikkia ottamaan vastaan evankeliumin.

  • Yhdistämme perheitä iankaikkisuudeksi.”2

Jumalan liittokansana päällemme sataa loputtomia siunauksia. Tehkäämme oma osamme jakaaksemme noita siunauksia niille, jotka eivät vielä tiedä totuutta. On todella riemullista kokea, mitä pyhien liittojen solmiminen taivaallisen Isämme ja Jeesuksen Kristuksen kanssa ja noiden liittojen pitäminen voivat tehdä elämämme hyväksi.

Näin pyhät eri puolilla maailmaa sanovat siitä, mitä liittokansaan kuuluminen merkitsee heille:

Iloa, rauhaa ja omanarvontunnon tunnetta

Liittojeni solmiminen ja pitäminen on auttanut minua ymmärtämään todellisen arvoni Jumalan lapsena. Huomaan, että aina kun olen luotettava ja uskollinen liitoilleni, Herra siunaa minua valtavasti. Olen tuntenut taivaallisen Isän rakkautta enemmän kuin koskaan solmimalla liittoja temppelissä. Ja maailmassa ympärilläni vallitsevasta kaaoksesta huolimatta voin aina tuntea Hänen läsnäolonsa. Tiedän, että voin luottaa siihen, että taivaallinen Isä pitää lupauksensa. Liittokansaan kuuluminen auttaa minua tietämään, että kuolevaisuudessa kokemistani vaikeuksista ja haasteista huolimatta voin aina kokea iloa ja rauhaa polullani takaisin Hänen luokseen.

Shalini Chand, Naitasiri, Fidži

Uskollisuuden osoitus

Minulle liittokansaan kuuluminen tarkoittaa sitä, että minulla on tietoa jota maailma ei pysty antamaan minulle. Tämän taivaallisen Isän antaman tiedon avulla voin parantaa elämääni niin, että olen Hänen kaltaisensa ja elän riemullista, evankeliumikeskeistä elämää. Liittojen solmiminen Jumalan kanssa ja niiden pitäminen sallii minun osoittaa Hänelle uskollisuuteni, uskoni ja luottamukseni Häneen; siksi saan sen johdosta siunaukset, jotka Jumala lupaa minulle.

Liittojeni pitäminen ja evankeliumin käskyjen noudattaminen vaikuttavat elämääni myönteisellä tavalla. Vaikeinakin aikoina se, että olen uskollinen liitoilleni, auttaa minua tietämään, että voin tunnistaa Jumalan käden vaikutuksen elämässäni, että Hän vastaa rukouksiini ja että voin saada ja huomata siunaukset, joita Hän antaa minulle.

Salvo Patamia, Lombardia, Italia

Evankeliumin täyteyden kokemisesta

Taivaallinen Isä tietää, ettemme ole täydellisiä. Mutta riippumatta siitä, missä olemme matkallamme Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina, niin kun pyrimme solmimaan pyhiä liittoja ja pitämään ne, me voimme edellä olevien uskollisten pyhien tavoin kokea Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden sekä ilon ja käsittämättömät siunaukset, jotka meille on luvattu.

Kuten presidentti Russell M. Nelson on kehottanut meitä ja luvannut meille: ”Pysykää liittopolulla. Teidän sitoumuksenne seurata Vapahtajaa tekemällä Hänen kanssaan liittoja ja sitten pitämällä ne liitot avaa mahdollisuuden jokaiseen hengelliseen siunaukseen ja etuoikeuteen, joka on miesten, naisten ja lasten saatavilla kaikkialla.”3

Viitteet

  1. D. Todd Christofferson, ”Miksi liittopolku”, Liahona, toukokuu 2021, s. 117–118.

  2. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 1.2, jeesuksenkristuksenkirkko.org.

  3. Russell M. Nelson, ”Kulkiessamme yhdessä eteenpäin”, Liahona, huhtikuu 2018, s. 7.

Tulosta